Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

C++ på Mac?


Macnatt

Rekommendera Poster

Hej! Här kommer lite tips (blev lite väl långt)

 

Har just avslutat en kurs i C++ (var den enda Macanvändaren). Jag har jobbat med både ProjectBuilder i Mac OS10.2.8 och Xcode i Panther (båda ingår i CD:n för utvecklingsverktyg som kommer med systemet).

 

Eftersom jag jobbade med Mac hemma och PC med Linux och programmet Xemacs på universitetet skickade jag .cc eller .cpp-filer via mail till mig själv för att kunna fortsätta jobba på båda plattformarna. OBS! inga kompilerade filer.

 

När man startade Xcode i maccen första gången får man göra några inställningar (var projektet skulle lagras mm). Jag ändrade inget utan körde på det som var förvalt.

 

Starta XCode -> menyn File -> New Project... -> Välj sedan Tools: C++ Tool

 

Nytt fönster: Ange ett namn på projektet t ex "lab1_a". Nu kommer filen att läggas i project directory: ~/lab1_a/, klicka på "Finish".

 

I projektmappen som nu har skapats finns en default "main.cpp". Dubbelklicka på denna och lägg in din egen kod. För att göra livet litet enklare kan du göra vissa inställningar.

 

Gå till "Preferences" och "Indentation" och klicka i "Syntax-aware indenting". Då blir indenteringen automatisk och du ser lättare om du gör fel. Välj också "Building" och "Open build window during builds - always" så får du lite bättre koll på kompileringen. Du kan klicka på felen i rapporten så hoppar du automatiskt till felet i koden.

 

Du kan även lägga till filer till projektet genom att ctrl-klicka på source-mappen i projektfönstret och välja Add files... i file-menyn. Om du ska göra en header-fil (.h) kan du lägga även denna i Source-mappen.

 

Jag har kört alla mina filer via "Build and debug" och sedan "Build and run" och det har funkat för mig för att slutföra kursen. Jag skapade ett nytt projekt för varje labb.

 

Tips! Om du ska skriva ut koden finns det en inställning i Xcode där du kan välja att skriva ut i färg. Lättare att se vad man gjort. Brukade också klistra in själva körningstexten inom /* */sist i dokumentet (som stöd för minnet).

 

/Mac for ever

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...