Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hackarna ger sig på din router för att länsa ditt bankkonto

Pocahontas

Recommended Posts

Det där är ju samma gamla visa... Att det ska fungera bygger ju på att folk kör sin bredbandsrouter med default-inställningar för lösenord, dvs "password" eller tom ett blankt lösenord på vissa routrar.

Om folk är så korkade, får de nästan skylla sig själva. Som farfar brukade säga: "En dumskalle och hans pengar är snart skilda åt"

Som vanligt är ett system inte säkrare än vad passworden är.

Guest Herobix

funderar på att byta min internet lösenord oO känns inte säkert att ha det jag har :P men blir en massa bytande, allt från mail till forum, men nog lika bra

Enligt min leverantör skall det inte gå att ta sig in i routern utifrån så att jag bytt lösenord var enligt dem rätt onödigt????

Enligt min leverantör skall det inte gå att ta sig in i routern utifrån så att jag bytt lösenord var enligt dem rätt onödigt????

Allt går, även att ta sig in i routern utifrån. Brandväggen i rotern är egentligen bara som en ytterdörr - bra skydd mot "reko" besökare, halvtaskigt mot inbrottstjuvar. Men i detta fall tar de sig in i routern inifrån genom ett script som bifogas mailet. Egentligen hur enkelt som helst, konstigt att inget gjort det tidigare. Men som sagt - det bygger på att folk är så otroligt korkade att de inte ändrar lösenordet från default i routern. Vilket jag av erfarenhet vet är vanligare än man tror.

Allt går, även att ta sig in i routern utifrån. Brandväggen i rotern är egentligen bara som en ytterdörr - bra skydd mot "reko" besökare, halvtaskigt mot inbrottstjuvar. Men i detta fall tar de sig in i routern inifrån genom ett script som bifogas mailet. Egentligen hur enkelt som helst, konstigt att inget gjort det tidigare. Men som sagt - det bygger på att folk är så otroligt korkade att de inte ändrar lösenordet från default i routern. Vilket jag av erfarenhet vet är vanligare än man tror.

Alltså, öppnar man inte mailet så är det lugnt ;)

Alltså, öppnar man inte mailet så är det lugnt ;)

Nej, att öppna och läsa mailet är ingen fara. Det är först om/när man exekverar det bifogade scriptet som otäckheterna börjar... ;) ;)

Nej, att öppna och läsa mailet är ingen fara. Det är först om/när man exekverar det bifogade scriptet som otäckheterna börjar... ;);)
Jo, men det finns det väl ingen vettig människa som gör? öppnar okända bilagor ;)

Bäst skyddar du dig genom dels att byta lösenord, och sätta ett lösenord som är svårt att knäcka

Är inte det ändå självklart?

Vidare så är det en fördel med en ISP/e-post leverantör som filtrerar bort det mesta av skräppost via s.k. svarta listor, och ett ett kompetent e-post program som tar bort resten så att man sällan eller aldrig behöver se skräppost.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...