Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

nya iphoto


venacava

Rekommendera Poster

hej

 

nya versionen av iphoto i ilife paketet låter lovande!! blir det gratis så småningom, dvs nedladdnindsbart på apples hemsida?? någon klok som vet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väll hoppas det. Jag är bara intresserad av iPhoto och iTunes. Så något köp blir det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig jag läste att iPhoto 4 inte blir gratis, utan måste köpas via iLife-paketet. iTunes tror jag dock är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt kom ju ut på VersionTracker bara en halvtimma efter KeyNoten och alla var commercial.... :(

Här

 

och

Här

 

iTunes 4.2 kom ju senast den 18 dec och är gratis

Här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl vänta och se när väl iLife börjar skeppas hur det blir med uppdateringarna till iPhoto och iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risigt av Apple. Att iDVD kostade pengar för att det var sån tung nedladdning förstår jag, med förra versionen av iLife, men att nu ska alltså Apple börja ta betalt för program de skrytit med ÄR gratis och finns att ladda ner på deras hemsida är skandal. iTunes, iPhoto och iMovie ska även i fortsättningen vara gratis tycker jag. Detta tvingar ju i princip oss med gamla versioner att köpa uppdateringar om vi vill vara kompatibla.

 

Apple borde faktiskt erbjuda uppgraderingspriser till de som köpte iLife förra året. Okej 500 kr kanske inte är mycket pengar, men alla är inte jätterika bara för att de har en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl vänta och se när väl iLife börjar skeppas hur det blir med uppdateringarna till iPhoto och iTunes.

Macoteket den 30 Januari

 

Jag har lagt en beställning på iLife 04

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, enligt min källa.

 

Det kommer i framtiden alltid att kosta pengar förutom då de följer med en ny mac...

Att det inte är gratis längre kan kanske innebära lite mer konkurens på bildvisningsfronten. Kanske vi får se en macversion av Adobe photoshop album. Tidigare har det väll inte varit någon mening med att försöka sälja något när iPhoto är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, enligt min källa.

 

Det kommer i framtiden alltid att kosta pengar förutom då de följer med en ny mac...

Att det inte är gratis längre kan kanske innebära lite mer konkurens på bildvisningsfronten. Kanske vi får se en macversion av Adobe photoshop album. Tidigare har det väll inte varit någon mening med att försöka sälja något när iPhoto är gratis.

Skall man spekulera vilt så tror jag att Apple utvecklare är sura på alla gratisprogram.

 

Apple har med insett att det KOSTAR att utveckla och underhålla mjukvaror.

 

De två delarna tror jag är orsaken till Apples vägval!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte direkt någon större kostnad att betala 500:- för fem stycken program. Däremot så fattar jag att det känns hårt när man varit van att få det gratis.

 

Vad får man för 500:- ---- inte direkt mycket.

 

Jag tycker inte det är mycket orda om, det är klart de ska ta betalt.

 

Själv betalar jag gärna för ett program 500:- och nu får man 5 st.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Hur Apple gör med sina program varierar från tid till annan. Det fanns en tid då man fick Claris Works (numera Apple Works) gratis med alla nya Macar, numera kostar det väl har jag för mig.

 

iLife04 är tillsammans med OS X de tyngsta argumenten Apple har för att man ska välja Mac. De argumenten ska övertyga inte bara pc-användare att det är dags att våga språnget över till Mac, men även Mac-användare med äldre Macar att det är dags att köpa nytt. Ur ett företagsekonomiskt perspektiv är det marigt om kunderna betalar vart tredje till fjärde år, men förväntar sig nya produkter ett par gånger om året ...

 

500 kronor för iLife är ett löjligt lågt pris. iDVD och iMovie är bäst i sina respektive kategorier oavsett plattform, iPhoto verkar nu bli ett riktigt anständigt alternativ, och Garage Band är av det lilla jag sett att döma, asballt. Jag har ingen aning om vad det kostat Apple att köpa och vidareutveckla de här programmen, men 500 kronor kan omöjligt täcka deras kostnader.

 

iTunes är gratis, men har en annan affärsmodell. Apple gör förmodligen allt de kan för att sprida det, eftersom det driver försäljningen i iTunes Music Store och indirekt iPod.

 

Att programmen varit gratis tidigare ... smakprov är en beprövad strategi för att få fart på en produkt. Inte mycket att säga om. Det var annorlunda med iTools som väl skulle vara gratis "för alltid" eller nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risigt av Apple. Att iDVD kostade pengar för att det var sån tung nedladdning förstår jag, med förra versionen av iLife, men att nu ska alltså Apple börja ta betalt för program de skrytit med ÄR gratis och finns att ladda ner på deras hemsida är skandal. iTunes, iPhoto och iMovie ska även i fortsättningen vara gratis tycker jag. Detta tvingar ju i princip oss med gamla versioner att köpa uppdateringar om vi vill vara kompatibla.

 

Apple borde faktiskt erbjuda uppgraderingspriser till de som köpte iLife förra året. Okej 500 kr kanske inte är mycket pengar, men alla är inte jätterika bara för att de har en Mac.

Varför är det skandal?? det är väl snarare mycket väntat att det skulle hända? Här har de lagt ner en massa jobb på att koda program och sedan ge ut dem gratis.. du måste väl vara lika medveten som de att det bara var för att skaffa en användarbas och konkurera ut andra liknande program?

Vad är det som inte går att vara kompatibel med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Hur Apple gör med sina program varierar från tid till annan. Det fanns en tid då man fick Claris Works (numera Apple Works) gratis med alla nya Macar, numera kostar det väl har jag för mig.

 

iLife04 är tillsammans med OS X de tyngsta argumenten Apple har för att man ska välja Mac. De argumenten ska övertyga inte bara pc-användare att det är dags att våga språnget över till Mac, men även Mac-användare med äldre Macar att det är dags att köpa nytt. Ur ett företagsekonomiskt perspektiv är det marigt om kunderna betalar vart tredje till fjärde år, men förväntar sig nya produkter ett par gånger om året ...

 

500 kronor för iLife är ett löjligt lågt pris. iDVD och iMovie är bäst i sina respektive kategorier oavsett plattform, iPhoto verkar nu bli ett riktigt anständigt alternativ, och Garage Band är av det lilla jag sett att döma, asballt. Jag har ingen aning om vad det kostat Apple att köpa och vidareutveckla de här programmen, men 500 kronor kan omöjligt täcka deras kostnader.

 

iTunes är gratis, men har en annan affärsmodell. Apple gör förmodligen allt de kan för att sprida det, eftersom det driver försäljningen i iTunes Music Store och indirekt iPod.

 

Att programmen varit gratis tidigare ... smakprov är en beprövad strategi för att få fart på en produkt. Inte mycket att säga om. Det var annorlunda med iTools som väl skulle vara gratis "för alltid" eller nåt sånt.

Hej!

 

Med iMacar så levereras dock Appel Works fortfarande gratis tillsammans med datorn.

 

När det gäller iMovie och iDVD så är de som sagt bäst i sina kategorier men ett förtydligande bör göras nämligen naturligtvis att de ej kan konkurrera med halvproffsalternativen tex Premiere eller Final Cut eller DVD Studio Pro.

 

Jag tror perosnligen att iLife blev betalsuite pga att man införde Garageband(töntigt namn föresten) då blev den helt enkelt tillräckligt omfattande för att den skulle bli prisvärd. Jag tror dock fortfarande att iMacar kommer att få iLife paketen ingående.

 

Sedan så vet vi ju att många som vill ha detta programpaket och som inte har råd att betala kommer nog att få tag på det på ett eller annat sätt tex via kompis,arbete, eller P2P.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dock fortfarande att iMacar kommer att få iLife paketen ingående.

via kompis,arbete, eller P2P.

Jag fick uppfattningen att paketet ska levereras med varje ny Mac, inte bara iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att det levereras med varje ny mac, bra att apple har vett att ta betalt för paketet istället för att låta hela kostnaden ligga på nya datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...