Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vindkraftverk... i städerna?


Semmelman

Rekommendera Poster

Såg på nyheterna om EU:s nya energipolitik, såg att de (svenska vindkraftbolag) placerar snurrorna där det är minst protester, inte där det blåser mest. Kom å tänka på varför inte ha vindsnurrorna närmare konsumenterna, t o m där de bor, i storstäderna finns dessutom höga höghus som är bra fundament och som får upp snurrorna högt och dessutom blir det alltid blåst på den höjden samt av att huskroppens "motstånd" får luften att åka över byggnaden och därmed borde det blåsa rätt så bra där på toppen. Tror jag alltså, är en lekman med minimala aerodynamiska kunskaper, så jag kan ha fel, låter lite logiskt dock tycker jag. :)

Sen kunde man istf en snurra ha en turbinliknande konstruktion högst upp så slipper man snurran, lite snyggare och mindre ljud förhoppningsvis och kanske effektivare? Så tänkte jag en tratt åt bägge håll (alla 4:a väderstreck alltså) med den inre turbinen som kan snurra så den ställer sig i den optimalaste riktningen.

Vad tror ni, kunde det va nåt? Gjorde en liten snabbskiss, se nedan. :D

 

Sen undrar jag om man inte när man gör om blåsten till energi att en bieffekt av det blir att det blåser mindre?!?!

 

Fyll gärna på med andra idéer som kanske kan hjälpa till att få ner våra utsläpp och nå de 49%-iga förnyelsebara energimålen.

 

post-918-1201122019.jpg

 

Det på taket är tratten med turbinen (8:an) i mitten alltså. Om ni förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

placerar snurrorna där det är minst protester

Litet off topic:

På engelska finns det ett uttryck för människor som protesterar mot alla förändringar i deras omgivningar. (Alltså typen: "Bygg någon annanstans, bara inte här.")

De kallas för "Nimby".

Not In My Back Yard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...inte så dumt faktiskt. Det där borde du nästan jobba vidare på... Ett problem kan dock vara just det du tar upp i början - att det är svårare att bygga vindkraftverk där folk klagar på dem. Och finns det något gnälligare än stockholmare? Jag kan tänka mig protester på hela skalan, alltifrån skönhetsrådet till El-allergikernas förening... :)

Det där med lodräta turbiner är man ju redan inne på och enligt vad jag läst kommer det att göra konstruktionerna och underhållet betydligt billigare, eftersom man då kan bygga generatorerna nere vid backen, utan större effektförluster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar typen av såna där stående snurrande annonspelare, fast större? Det kan man tänka sig oxå.

 

Jag har aldrig förstått mig på aerodynamiken bakom dagens vindsnurror med tre ynkliga smala blad, de kan ju inte fånga upp så mycket av blåsten s a s, det mesta blåser förbi liksom, skulle vilja se större ytor som i såna där vattenpumpvindverk man ser i vilda-västernfilmer, men tydligen eller jag gissar har nån nisse räknat på att de där smala stickorna är optimalast, fast jag förstår inte varför. Men det är mycket jag inte förstår som är ändå. Turbin borde ju va bra, det är ju bra i flygplan, samma princip bara omvänd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Runt höghus blåser det ofta rätt så vertikalt, tro det eller ej. En stor rotor som ligger plant på taket, med bladen utanför kanterna, vore kanske bättre. Men det Jochum föreslår är inte heller så dumt, om man låter turbintunneln rotera fritt för att ställa sig i vindriktningen.

 

Ännu bättre, men kanske lite fulare, är en vertikal vindsnurra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vertical-axis_wind_turbine

 

Perfekta på hustak, eftersom de är riktningsoberoende, och tar ganska liten plats i sidled. Dessutom skymmer de inte sikten nämnvärt, och är lätta att serva eftersom det mesta av maskineriet sitter på "marken". Hög verkningsgrad också!

 

Edit:

Hittade en bild som visar, grovt förenklat, hur luft strömmar när det träffar ett höghus.

hi_rise_flow.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske var de där vertikala-axel-vindturbinen som iMatte menade?

 

Annars kan man väl ha snurror på hörnen av husen oxå. :)

 

 

Din senare bild på hur luftströmmarna går över ett hus var ju läskigt lik min bild tycker jag, lovar att jag inte sett den förut. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl också hur det blir med ljudnivån och vibrationer?

Centralventilationen i många fastigheter är ju ofta störande både för de boende i fastigheten men också med ljudet mot grannhusen. I min mors kvarter låter det närmast som i ett industrikvarter med alla dåligt ljudisolerade fläktstosar på taken.

Sen, om man skall ha en elektronikenhet på varje hus och med trots allt det lilla vindfånget man kan åstadkomma känns det som att det skulle bli dyrt?

 

Men idén är ju värd att provas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju problemet med ventilationen löst, turbinen där är självfallet kopplat till ett ventilationsschakt oxå så all ventilation fungerar helt utan hjälp av ström nu. :D

 

 

Tror inte det blåser så lite däruppe, det blir ju en samlad (nåja delvis, en del strömmar runt på sidorna oxå) vindtermik från hela sidan av byggnaden som ju blåser samman över kammen liksom där med kraftigare luftströmmar, se Clcdcms senaste bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl också hur det blir med ljudnivån och vibrationer?

Centralventilationen i många fastigheter är ju ofta störande både för de boende i fastigheten men också med ljudet mot grannhusen. I min mors kvarter låter det närmast som i ett industrikvarter med alla dåligt ljudisolerade fläktstosar på taken.

Sen, om man skall ha en elektronikenhet på varje hus och med trots allt det lilla vindfånget man kan åstadkomma känns det som att det skulle bli dyrt?

 

Men idén är ju värd att provas.

 

Skulle man exempelvis få nog med el till all belysning i en byggnad, vore det en stor vinst. Dessutom ger ju en decentraliserad elproduktion en tryggare försörjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovansidan av turbintunnlarna är naturligtvis täckt av solpaneler... :)

 

 

På sydsidan rinner över hela fasaden vatten mellan två glasskivor som värms upp och ger varmvatten. :D

Och kyler på sommaren... på nåt vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man exempelvis få nog med el till all belysning i en byggnad, vore det en stor vinst. Dessutom ger ju en decentraliserad elproduktion en tryggare försörjning.

 

Visst låter det bra, men småskalighet kanske inte ger valuta för pengarna på samma sätt som något större enheter.

Och i en stad med blandad bebyggelse är ju vindarna mer turbulenta än i det öppna landskapet, det talar nig emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst låter det bra, men småskalighet kanske inte ger valuta för pengarna på samma sätt som något större enheter.

Och i en stad med blandad bebyggelse är ju vindarna mer turbulenta än i det öppna landskapet, det talar nig emot.

 

Nja, jag föreställde mig detta i storstäder, men rejäla snurror. 20-50 meter höga kanske. Inte så vanligt i Sverige, men i andra länder så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag föreställde mig detta i storstäder, men rejäla snurror. 20-50 meter höga kanske. Inte så vanligt i Sverige, men i andra länder så...

 

Det var en annan femma, jag såg framför mig påbyggnader på befintlig bebyggelse.

Och skall det bli de här större enheterna så kan de i så fall bara komma i fråga i tätbebyggelsens periferi, de centrala delarna är ju redan bebyggda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt bra idé. Det tål att funderas kring ytterligare. Vi gör väl som svenskar alltid gjort, tillsätter en utredning. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi gör väl som svenskar alltid gjort, tillsätter en utredning. :borstatanderna:

 

Dock inte alla svenskar... Kamprad har ju tillsatt en och annan inredning... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en annan femma, jag såg framför mig påbyggnader på befintlig bebyggelse.

Och skall det bli de här större enheterna så kan de i så fall bara komma i fråga i tätbebyggelsens periferi, de centrala delarna är ju redan bebyggda.

 

Ja, påbyggnader ja. På hustak. Stora hus, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet off topic:

På engelska finns det ett uttryck för människor som protesterar mot alla förändringar i deras omgivningar. (Alltså typen: "Bygg någon annanstans, bara inte här.")

De kallas för "Nimby".

Not In My Back Yard.

Mer OT:

Hörde för länge sedan en kommentar om byggmarknaden i Göteborg, i Askim bor det för mycket advokter och folk som vet hur man klagar, det är lättare att bygga i Angered, för där håller folk käften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl en okej, jag är helt klart för att utnyttja alla små möjligheter som finns på ett positivt sätt, även om jag tror att (om man nu ska välja) det skulle ge mer effekt med sokpaneler på taken, något som går att göra på i princip alla hus, i Göteborg, som är Sveriges 2:a stad, så kan jag tänka mig att din lösning är genomförbar på kanske 4-5 hus, men, problemet är ju också att hade det varit tätare med höga hus, så hade dom också haft en negativ påverkan på nyttan, man måste ju upp en bit över "alla andra" för att få effekt, och inte störa.

 

Jag har aldrig förstått mig på aerodynamiken bakom dagens vindsnurror med tre ynkliga smala blad, de kan ju inte fånga upp så mycket av blåsten s a s, det mesta blåser förbi liksom, skulle vilja se större ytor som i såna där vattenpumpvindverk man ser i vilda-västernfilmer, men tydligen eller jag gissar har nån nisse räknat på att de där smala stickorna är optimalast, fast jag förstår inte varför. Men det är mycket jag inte förstår som är ändå. Turbin borde ju va bra, det är ju bra i flygplan, samma princip bara omvänd...

 

För varje kraft finns det ju en motkraft (se bara här på forumet) så ett bredare blad hade ju "på andra sidan" inneburit ett större motstånd.

Bladen är ju utformade för att utnyttja vinden maximalt, utan att påverka den för mycket, och utan att påverkan på själva kraftverket blir för stor, så som du säger, Nisse har räknat på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt idé, som bör vidareutvecklas och genomgås till fullo.

 

Tänker på de som har små privata vindkraftverk vilka driver från en-hushåll och uppåt,

som används bla. i skärgården. Någon av dem borde rimligen fungera.

 

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=36281

 

http://www.litenvindkraft.se/?gclid=CK3a0d...CFQ5uMAodsAkX-Q

 

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article181597.ece

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förstått mig på aerodynamiken bakom dagens vindsnurror med tre ynkliga smala blad, de kan ju inte fånga upp så mycket av blåsten s a s, det mesta blåser förbi liksom, skulle vilja se större ytor som i såna där vattenpumpvindverk man ser i vilda-västernfilmer, men tydligen eller jag gissar har nån nisse räknat på att de där smala stickorna är optimalast, fast jag förstår inte varför.

Jag tycker också att det är litet väl mycket luft mellan vingarna.

 

Om man å ena sidan har extermt tunna blad så går vinden rakt förbi utan att man kan utvinna något. (Luftens hastighet minskar 0%)

Å andra sidan, om man skulle kunna utnyttja hela vindenergin så skulle luften stanna kvar precis bakom bladen, dvs luften skulle inte försvinna därifrån och snurran skulle stanna. (Luftens hastighet minskar 100%)

Jag har läst någonstans att bäst effektivitet får man om man låter luftens hastighet minska 33%. Men är det verkligen möjligt med dagens smala blad? För en lekman ser vilda-västern-varianten mer optimal ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett blad påverkar luften över en mycket större "yta" än man tror.

 

Förmodligen är det optimalt med tre för att det ska vara långt nog mellan bladen för att slippa att den påverkade luften från det föregående bladet träffar det efterföljande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly du är inne på min linje, sen kan man undra vad den där yttersta hälften av bladets trådtunna spets har för vindupptagande verkan, den verkar mest bara piska i luften i tvärriktningen med tanke på den fart den måste få upp.

Bilderna Friend länkade visar på blad som "ser" mer riktiga ut, som påminnner om flygplanspropellrar, och de måste ju va optimalt konstruerade, samma princip men motsatt liksom. Sen om man tittar på helikopterblad finns det de med två blad men som är breda (ända ut oxå) och så de med fyra blad som ändå är rätt så breda men de snurrar ju så fort oxå.

Egentligen skulle de ha rotorblad som är väldigt breda i lugn vind och som kan dra in sig själva när det blåser hårt så de alltid snurrar och genererar ström. Som typ väderkvarnar förr där man drog in och ut segelduken (om man nu gjorde det)... borde gå att göra ngn liknande grej.

 

Men jag tänker mig att hur de än ser ut så skulle de kunna va på taket på nästan alla högre hus egentligen, nog räcker blåsten till till de flesta höghus. De där vertikala verken kan sen stå ovanpå solpaneler oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en animation som visar, lite förenklat, hur flödet runt en vingprofil ser ut. Om inte vingen varit där, hade alla linjer varit horisontella och parallella, och de färgade "blocken" hade rört sig som helt raka block från ena sidan till den andra.

 

Som ni ser så är det betydligt mycket mer än området allra närmast vingen som påverkas. Helst hade jag sett att animationen visade flödet runt vingen så långt ut att det opåverkade flödet syntes, men då hade vingen blivit så liten att det viktigaste skulle bli för litet.

 

prosmo030.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart är vi inne på kaosteorin, en vingslag av en fjäril i öknen, påverkar väder och vindar och, i sin förlängning, vädret globalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...