Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"NTFS för MAC OS X". Erfarenheter ? Synpunkter ?


DGK

Rekommendera Poster

"NTFS for MAC OS X" heter en helt ny mjukvara från Paragon. (http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/). Idén med den är att man kan läsa och skriva till en NTFS-formaterad HDD och på så sätt spara sina dokument på en hårddisk gemensam för MAC och WIN, och med tilläggsprogram även från Linux. Det finns vissa begränsningar också.

Jag tvingas idag spara mina dokument till en FAT 32- formaterad extern HDD och det verkar inte vara en lyckad lösning.

Om detta visar sig vara av allmänt intresse återkommer jag senare med några tips .

Har någon hunnit samla egna erfarenheter, eller har någon allmänna synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst låter det intressant. Om det nu funkar stabilt, så återkom gärna om du får det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag använder paragons och den fungerar exceptionellt...det den gör är att den lägger drivrutin för ntfs i systemet och därmed går det att läsa, skriva, formatera och allt som man kan med de andra filsystemen. det är alltså helt native i systemet :) fungerar utmärkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag använder paragons och den fungerar exceptionellt...det den gör är att den lägger drivrutin för ntfs i systemet och därmed går det att läsa, skriva, formatera och allt som man kan med de andra filsystemen. det är alltså helt native i systemet :) fungerar utmärkt

 

Men visst är det märkligt att Apple, efter alla dessa år inte implementerat detta redan i sitt OS!?!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst är det märkligt att Apple, efter alla dessa år inte implementerat detta redan i sitt OS!?!?!
Igentligen inte, varför skulle dom implentera något som Microsoft använder? Apple har ju själva inget behov av NTFS.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igentligen inte, varför skulle dom implentera något som Microsoft använder? Apple har ju själva inget behov av NTFS.

 

Det där svaret tycker jag du skall tänka igenom en gång till. :fundersam:

På en öde ö kanske det skulle duga, men ska du integrera i en miljö som till 95% består av en annan konfiguration, då är det korkat att bara hålla på sitt. Kompatibilitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där svaret tycker jag du skall tänka igenom en gång till. :fundersam:

På en öde ö kanske det skulle duga, men ska du integrera i en miljö som till 95% består av en annan konfiguration, då är det korkat att bara hålla på sitt. Kompatibilitet.

Nu argumenterar du exakt som jag gjort när det gäller kompabilitet gentemot HTC och isync. Det handlar om att användaren ska kunna använda datorn.

 

Det jag gjorde nu var att använda samma argument mot dig som många gjort mot mig här inne på forumet.

 

Kanske dax för alla användare här inne att kolla upp och komma ut från macfanatiker träsket.

 

Sedan håller jag med dig i sak att det borde redan finnas inne i Mac OS X. Men som sagt Apple har själva inget behov av det och då kommer det som vanligt inte komma in i systemet pga att Jobs inte ser behovet och inte vill ha "vanliga" användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu argumenterar du exakt som jag gjort när det gäller kompabilitet gentemot HTC och isync. Det handlar om att användaren ska kunna använda datorn.

 

Det jag gjorde nu var att använda samma argument mot dig som många gjort mot mig här inne på forumet.

 

Kanske dax för alla användare här inne att kolla upp och komma ut från macfanatiker träsket.

 

Sedan håller jag med dig i sak att det borde redan finnas inne i Mac OS X. Men som sagt Apple har själva inget behov av det och då kommer det som vanligt inte komma in i systemet pga att Jobs inte ser behovet och inte vill ha "vanliga" användare.

 

 

Förstår inte vad du pratar om, men Apple har ju redan fullt stöd för det ålderdomliga FAT32, och endast läsmöjligheter mot NTFS, alltså har man redan gjort en halvhjärtad insats ur kompatibilitetssynpunkt, tydligen har man insett behovet men inte gått hela vägen.

Och man har infört BootCamp, och hade jag vetat att "NTFS for Mac" funnits hade jag självklart inte formaterat min BootCamppartition som FAT32. Alltså finns behovet, och det borde Apple fixat, om inte tidigare så åtminstone när BootCamp introducerades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fat32 är väl ganska fritt att integrera, ntfs kostar pengar genom licensiering...alltså kan det väl rent teoretiskt vara så att microsoft kräver massor just av apple för att detta ska integreras i systemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fat32 är väl ganska fritt att integrera, ntfs kostar pengar genom licensiering...alltså kan det väl rent teoretiskt vara så att microsoft kräver massor just av apple för att detta ska integreras i systemet

 

Kan väl inte vara så mycket pengar det rör sig om sett till hur billigt Paragon säljer sin lösning, och än värre den gratis Open Surcevariant som också står till buds?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte snarare att de kanske kräver mycket av just apple för att de inte vill att apple ska integrera det för hårt i systemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan ni bara använda HFSexplorer.

 

Den läser av HFS i Windows.

 

Då kan du spara en sak på OSX, sedan hämta den i Windows.

Eller spara en sak i Windows, och hämta den i OSX.

 

Då du har read på båda behövs ingen write.

 

http://hem.bredband.net/catacombae/hfsx.html

 

Write behövs väl om man inte vill behöva byta dator/starta om för att kunna ändra något?

 

Flera Linuxdistar har ju möjlighet att läsa NTFS, då borde det väl inte vara något större problem att få en Mac att göra det? Tänker på att båda är Unix....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och man har infört BootCamp, och hade jag vetat att "NTFS for Mac" funnits hade jag självklart inte formaterat min BootCamppartition som FAT32. Alltså finns behovet, och det borde Apple fixat, om inte tidigare så åtminstone när BootCamp introducerades.
Användarnas behov ja, men inte Apples.

 

FAT32 är skit om du jämnför med NTFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Ja, gud vad jag saknar stöd för NTFS och alla virus som finns för Windows. Kan detta var en annan av anledningarna tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, gud vad jag saknar stöd för NTFS och alla virus som finns för Windows. Kan detta var en annan av anledningarna tro?

 

På vad sätt menar du att NTFS och virus har med detta att göra???

Då borde det ju vara tvärtom, att man inte skulle kunna läsa NTFS men däremot eventuellt skriva.

I och med att man nu kan läsa så kan man överföra smittade filer från NTFS men inte kunna skyffla dit några.

Sen skall man inte överdriva detta med virus, använder man skydd så klarar man sig normalt. När det så småningom kommer virus till Macen, vad finns det då för skäl att hålla sig till Mac? Vilka argument, mot, finns då kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en som är relativt oinsatt: Vilka fördelar innebär NTFS som filsystem? Är det snabbare/säkrare än det som Mac OS X kör idag? Hateras större filer? Har dålig koll på detta.

 

Var det inte snack om att Leopard skulle ha stöd för något ännu mer modernt filsytem, ZFS (hette det så?) - vad hände med det? Och kan det i så fall vara anledningen till att Apple inte supportar NTFS fullt ut? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NTFS är snarare äldre win-system sen win NT

 

enda anledningen är för att kunna hantera filer mellan windows och mac utan problem och begränsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en som är relativt oinsatt: Vilka fördelar innebär NTFS som filsystem? Är det snabbare/säkrare än det som Mac OS X kör idag? Hateras större filer? Har dålig koll på detta.
Det som är at det finns betydligt flera idag som använder NTFS än FAT32. Då XP mer eller mindre "kräver" detta filsystem.

 

FAT 32 är sedan Win98 om jag inte missminner mig, så undra vilket som är gammalt ;)

 

enda anledningen är för att kunna hantera filer mellan windows och mac utan problem och begränsningar
Är inte det en bra anledningen om man nu vill att det ska komma folk från win till mac? Att köra FAT32 visar bara hur långt efter man verkligen är.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...