Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Extreme och NTFS-formaterad hårddisk


mrsafe

Rekommendera Poster

Jag har sökt på forumet men inte hittat alla mina svar, därför startar jag en ny diskussion.

 

Jag har en Macbook och surfar trådlöst via min Airport express hemma. Eftersom att Macbooken inte har så stor hårddisk har jag köpt en extrern hårddisk som jag gärna vill komma åt genom det trådlösa nätverket. Jag vill kunna skriva och läsa i filformatet NTFS eftersom FAT32 inte kan hantera lika stora filer. Jag vet att OSX inte söder att skriva till hårddiskar formaterade i NTFS men det går ju att fixa med programmet "NTFS for Mac".

 

Jag har sökt efter olika routrar som kan hantera detta men jag tror jag bara hittat Airport Extreme som ett alternativ (vet ni andra, skriv gärna). Om jag nu köper en Aiport Extreme och kopplar in min externa hårddisk i den, kan jag då skriva till hårddisken även om den är formaterad i NTFS?

 

Tack på förhand! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så bra på det här med mac men det här kanske är något?

 

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/HFS%2B

 

 

Länken funkar inte.. :(

 

Jag har också funderat på vilken hastighet jag kommer att kunna komma upp i om allt fungerar. Jag har läst en del på forumet att många har problem med hastigheten genom det trådlösa nätverket till sin hårddisk. Är det verkligen ingen det går snabbt för ??...och hur har de gjort för att fixa det i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack men det gav mig tyvärr inte riktigt svar på mina frågor.

 

Där står en del om filsystemet HFS men jag vill skriva till en hårddisk som är formaterad med NTFS. Jag har nämligen en annan dator med Windows på och vill kunna använda min externa hårddisk till båda datorerna (PC och Mac).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha okej! Då var länkarna inte mycket till hjälp. Som sagt jagär inte så haj på mac är ganska ny på området men hoppas det löser sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur delade diskar fungerar hos klienten beror bara på hur de delas ut (AFP eller SMB) och inte på hur de är formaterade.

 

Däremot måste du nog kolla så Airport Extreme hanterar NTFS (vilket jag betvivlar).

 

Men förmodligen så kan Airport Extreme dela ut en HFS-skiva både som AFP (För Mac) och som SMB (för Windows) och då är det inga som helst problem.

Enligt http://www.apple.com/airportextreme/specs.html så ska detta funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men förmodligen så kan Airport Extreme dela ut en HFS-skiva både som AFP (För Mac) och som SMB (för Windows) och då är det inga som helst problem.

Enligt http://www.apple.com/airportextreme/specs.html så ska detta funka.

 

Ok, man får lära sig något nytt varje dag. :lol:

Men hur menar du med att Airport Extreme kan dela ut en HFS-skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur menar du med att Airport Extreme kan dela ut en HFS-skiva?

Inte vet jag. Läs manualen hur det går till.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Airport Extreme kan bara använda HFS Extended och FAT32-formaterade diskar, inget annat.

 

Men vad formatet på disken är spelar mindre roll eftersom den delar ut innehållet med både AFP (för Macen) och Samba (för windows).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur delade diskar fungerar hos klienten beror bara på hur de delas ut (AFP eller SMB) och inte på hur de är formaterade.

 

Däremot måste du nog kolla så Airport Extreme hanterar NTFS (vilket jag betvivlar).

 

Men förmodligen så kan Airport Extreme dela ut en HFS-skiva både som AFP (För Mac) och som SMB (för Windows) och då är det inga som helst problem.

Enligt http://www.apple.com/airportextreme/specs.html så ska detta funka.

Såhär står det på Apples hemsida:

Interfaces
  • USB port for connecting a USB printer or USB external hard drive
Detta inkluderar inget om att det inte skulle fungera. Menom man ska tro nu så är det väl inte för osannolikt att det inte fungerar då Apple inte har enenda anledning att ta til för att det skulle behövas fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Airport Extreme kan bara använda HFS Extended och FAT32-formaterade diskar, inget annat.
Var finns inforamtion att ta del av som styrker detta?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Varför ska Apple stödja konkurrenternas system?

 

Hur vet du att Microsoft vill tillåta detta?

 

Stöder Windows HFS+? Nej precis.

 

AirPorten är en produkt av Apple för Macar, som du kan ansluta en Windowsdator till och få trådlöst internet. Den använder de två filsystem som Macen klarar av, dvs HFS+ och FAT32.

 

Att tänka innan man talar är ett bra tips ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raderar mitt inlägg..inom ändringstiden... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta inkluderar inget om att det inte skulle fungera. Menom man ska tro nu så är det väl inte för osannolikt att det inte fungerar då Apple inte har enenda anledning att ta til för att det skulle behövas fungera.

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte förstår vad du menar. Jag gissar att du försöker säga att det inte är säkert att både Mac-användare och Windows-användare kommer åt den delade disken. Då står det så här på sidan jag länkade till:

"For AirPort Disk with a USB hard drive

Mac with Mac OS X v10.4.8 or later

PC with Windows XP (SP2) or Windows Vista; Bonjour for Windows included on AirPort Extreme CD"

 

Det står inte hur disken ska formateras, men det är (som sagt) av mindre intresse än hur disken utdelas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se om jag förstått alla rätt. :rolleyes:

Det fungerar alltså inte att koppla in en hårddisk formaterad i NTFS till en Airport Extreme och skriva till den både från en mac och windowsdator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se om jag förstått alla rätt. :rolleyes:

Det fungerar alltså inte att koppla in en hårddisk formaterad i NTFS till en Airport Extreme och skriva till den både från en mac och windowsdator?

Du måste nog formatera om den, men sedan går det att skriva till den från både Mac och Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste nog formatera om den, men sedan går det att skriva till den från både Mac och Windows.
DÄr med förlorara man allt som finns på den. Tänk vad svårt det ska vara för Apple att fatta att på detta sätter får man inte flera som switchar, men det är kanske inte det man vill....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte förstår vad du menar. Jag gissar att du försöker säga att det inte är säkert att både Mac-användare och Windows-användare kommer åt den delade disken. Då står det så här på sidan jag länkade till:

"For AirPort Disk with a USB hard drive

Mac with Mac OS X v10.4.8 or later

PC with Windows XP (SP2) or Windows Vista; Bonjour for Windows included on AirPort Extreme CD"

 

Det står inte hur disken ska formateras, men det är (som sagt) av mindre intresse än hur disken utdelas.

Min poäng var att Apple har inget behov av att det skulle fungera med NTFS och sålänge behovet inte finns för Apple så kommer det aldrig blir som vi andra vill. Oavsätt hur mycket vi som enskilda människor har behov av det.

 

Apple är på detta sättet helt ointreserad av vad deras konsumneter har för behov.

Som det är nu så måste du köpa n extra HDD osm du ska formatera om den du har och vill ha var innehålet och den extra hårddisken blir en konstnad för att kunna switcha. Kostnader i detta fallet är anledningar till att flera inte ska gå över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DÄr med förlorara man allt som finns på den.

Så vaddå?? Du har väl backup på dina filer? Det är ju bara att lägga tillbaka dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vaddå?? Du har väl backup på dina filer? Det är ju bara att lägga tillbaka dem!

 

Precis, jag ser inte heller problemet.

 

Alla diskar, oaktat filformatet, behöver väl för eller senare omformateras? Skadad filstruktur, virus, ompartionering eller helt enkelt för att man vill ha ett "nytt och fräscht" system, är väl tämligen vanliga anledningar. Därför tar man ju frekvent backup på den skit som är värd att spara (och i ärlighetens namn brukar det inte vara så väldigt mycket för den normale användaren; brukar kunna bränna över det mesta på DVD).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min poäng var att Apple har inget behov av att det skulle fungera med NTFS och sålänge behovet inte finns för Apple så kommer det aldrig blir som vi andra vill. Oavsätt hur mycket vi som enskilda människor har behov av det.

 

Apple är på detta sättet helt ointreserad av vad deras konsumneter har för behov.

Som det är nu så måste du köpa n extra HDD osm du ska formatera om den du har och vill ha var innehålet och den extra hårddisken blir en konstnad för att kunna switcha. Kostnader i detta fallet är anledningar till att flera inte ska gå över.

DÄr med förlorara man allt som finns på den. Tänk vad svårt det ska vara för Apple att fatta att på detta sätter får man inte flera som switchar, men det är kanske inte det man vill....

 

1) Det spelar ingen roll om man behöver formatera en disk eftersom man ska ha informationen någon annanstans också om den är värd att behålla.

http://www.nissestark.se/faq/backup.php

 

2) Att Apple inte lagt in NTFS-skrivstöd i Mac OS X beror på att NTFS är ett slutet format som Microsoft kräver licenspengar för att få använda. Per kopia. Det skulle bli för dyrt, en kostnad du inte skulle vilja betala. FAT däremot är ett öppet format man får implentera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...