Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Strul med back-up av hårddisken

charlie panic

Recommended Posts

charlie panic

Hej!

Jag har ett problem. Försöker göra en back-up på min hemkatalog till en extern hårddisk. Innan jag påbörjar kopiering kommer det upp ett dialogfönster som varnar om att vissa filer inte kommer att kunna kopieras över. Man kan dock välja att "hoppa" över dessa filer. Så länge allt gott.

Problemet tar istället vid när kopieringen avbryts efter ett tag, och dyker upp ännu ett dialogfönster som berättar att "följande fil kan inte kopieras för att filnamnet är för långt eller innehåller tecken som skivan inte kan visa". Det går inte att hoppa över dessa filer utan jag får istället välja att stoppa kopieringen, leta reda på filen och ta bort den, och sen göra om allt igen.

Min fråga till er:

Finns det nåt enkelt sätt att lösa det här så jag slipper sitta och ta bort alla filer som är "inkorrekta" för hand? Jag håller på att kopiera över 20 gig, så det är rätt segt att behöva sitta och hålla koll på det hela. Jag kan tillägga att sitter med Mac OS 10.3.9, om det nu skulle ha nån betydelse.

Tacksam för svar!

Thomas Ytterberg

Problemen med filnamnen kan bero på att du inte har hårddisken formaterad som Mac OS Extended utan att den är i FAT32-format och då finns det olika regler för vilka tecken som får ingå i namnen.

Så en omformatering av hårddisken vore lägligt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...