Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flera olika nätverksinställningar?


andreasc

Rekommendera Poster

Har här hemma ett trådlöst nätverk där jag helst använder en statisk IP-adress med allt vad det innebär.

När jag tar med datorn till plugget och ska ansluta till deras trådlösa nät måste jag ställa om till automatisk IP-adressutdelning, vilket i sin tur innebär att alla mina sparade inställningar försvinner.

 

Undrar därför om man på något sätt kan spara en uppsättning nätverksinställningar, så jag slipper sitta och skriva in inställningarna varenda gång?

 

Mvh Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bara att lägga till en nätverksplats i nätverksinställningar och göra de inställningar du vill ha för den nätverksplatsen. Jag har haft flera olika uppkopplingar för min PB och det har fungerat fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar så mycket! Det blir så självklart när man väl ser det, men jag insåg aldrig tidigare att man kunde ha flera AirPort-protokoll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar så mycket! Det blir så självklart när man väl ser det, men jag insåg aldrig tidigare att man kunde ha flera AirPort-protokoll.

 

Ibland är det så enkelt så man inte ens ser det. Windows har förstört mig på den punkten. Där är man van vid att det är lite omständigt :D

Ett exempel från tidigare ikväll. Kunde inte begripa hur jag skulle få bort en irriterande .mac ikon i menybaren. Googlade lite och svaret jag fick var att hålle ner command och helt enkelt dra bort den från menybaren. Ganska självklart när man tänker efter :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Observera att det inte är nätverksanslutningarna du ska plussa på utan du ska ska skapa platser med separata uppsättingar för varje anslutning. Annars försöker den köra alla dina nätverk samtidigt.

 

post-244-1201044978.png

 

När du skapat platser (och startat om verkar det som) får du upp en växlingsfunktion i Apple-menyn. I Tiger fanns den alltid där men i Leopard dyker den upp först när du skapat platser.

 

post-244-1201044993.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att det inte är nätverksanslutningarna du ska plussa på utan du ska ska skapa platser med separata uppsättingar för varje anslutning. Annars försöker den köra alla dina nätverk samtidigt.

 

post-244-1201044978.png

 

När du skapat platser (och startat om verkar det som) får du upp en växlingsfunktion i Apple-menyn. I Tiger fanns den alltid där men i Leopard dyker den upp först när du skapat platser.

 

post-244-1201044993.png

Ja så är det ju man ska göra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så är det ju man ska göra :)

 

Var ju det jag skrev... :rolleyes::P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att det inte är nätverksanslutningarna du ska plussa på utan du ska ska skapa platser med separata uppsättingar för varje anslutning. Annars försöker den köra alla dina nätverk samtidigt.

 

post-244-1201044978.png

 

När du skapat platser (och startat om verkar det som) får du upp en växlingsfunktion i Apple-menyn. I Tiger fanns den alltid där men i Leopard dyker den upp först när du skapat platser.

 

post-244-1201044993.png

 

 

Aha, ännu bättre! Jag löste annars problemet med att den anslöt till flera nätverk genom att inaktivera det jag inte ville använda. Men nu blir det bara ännu enklare.

 

Återigen, tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Är lite nostalgisk idag, så jag tänkte bara addera att den här finessen är sisådär tio år gammal men den blev mer framträdande i OS X. Har genom åren fått en del läsarbrev där det frågats om det inte finns ett smartare metod än en uppsättning lappar med olika ip-inställningar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...