Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Extern hårddisk till två macbooks?

lmannheimer

Recommended Posts

Den lilla macbookhårddisken börjar nu fyllas och behöver en extern hårddisk som kan avlasta... Ett problem är att jag och min flickvän har varsin macbook och jag undrar om det går att ha en extern hårddisk (gärna firewire) som kan vara kopplad till båda datorerna? Vi har en Airport Extreme, om det nu underlättar på något sätt...

I så fall; något köptips?

Köper du en stor extern Firewiredisk kan ni partitionera den i två delar, och använda var sin halva.

Ni kan dock inte vara inkopplade samtidigt...

Hmm, ok... Hur vore det att byta ut sin Airport Extreme mot en Timecapsule? Blir ju lite dyrare, men verkar väldigt smidigt.

Hmm, ok... Hur vore det att byta ut sin Airport Extreme mot en Timecapsule? Blir ju lite dyrare, men verkar väldigt smidigt.

Har du en nyare Airport Extreme, den fyrkantiga? i så fall kan du ju stoppa i en USB disk i den.

Japp, har den nyare, inköpt i höstas. Men så som jag har förstått det fungerar det inte med time machine vilket väl vore att föredra, eftersom allt sker automatiskt då?

Japp, har den nyare, inköpt i höstas. Men så som jag har förstått det fungerar det inte med time machine vilket väl vore att föredra, eftersom allt sker automatiskt då?

Ja då är det ju bästa att köpa en Timecapsule, fast det ska gå med en Airport Extreme med lite hackande.

Det mest vettiga verkar ändå vara att köra AE+usb-disk. Prisskillnaden mot en time capsule är ju rätt betydande. Finns det nåt alternativ till att använda sig av time machine, som fungerar likvärt?

Det mest vettiga verkar ändå vara att köra AE+usb-disk. Prisskillnaden mot en time capsule är ju rätt betydande. Finns det nåt alternativ till att använda sig av time machine, som fungerar likvärt?

Jag körde med LaCie SilverKeeper innan TM, så ta och spana in det :)

Om jag förstår frågeställaren rätt är det inte behovet av backup som är frågan? Alltså är det en nätverksdisk som behövs! Det finns ett flertal varianter, varav en kopplad till AE är en.

Om jag förstår frågeställaren rätt är det inte behovet av backup som är frågan? Alltså är det en nätverksdisk som behövs! Det finns ett flertal varianter, varav en kopplad till AE är en.

Fast det lutade mer åt backup hållet efter några inlägg.

Alltså jag är lite förvirrad. Vad skiljer en nätverskdisk från en backuplösning? Jag behöver en hårddisk som på ett smidigt, gärna automatiskt och trådlöst, sätt kan ta hand om de bilder, filmer etc. som inte får plats på våra två macbooks.

Den ska framförallt vara en trygghet om nån av hårddiskarna kraschar, men även vara en extra hårddisk som fungerar som avlastning när våra interna hårddiskar närmar sig maxgränsen.

Annars borde du kunna köpa en disk som har både en usbport och en firewireport. Sedan kopplar du dem till varsin dator. Det hade nog kunnat funka.

Alltså jag är lite förvirrad. Vad skiljer en nätverskdisk från en backuplösning? Jag behöver en hårddisk som på ett smidigt, gärna automatiskt och trådlöst, sätt kan ta hand om de bilder, filmer etc. som inte får plats på våra två macbooks.

Den ska framförallt vara en trygghet om nån av hårddiskarna kraschar, men även vara en extra hårddisk som fungerar som avlastning när våra interna hårddiskar närmar sig maxgränsen.

Backup betyder ju att du lagrar sådant som du har på ett ställe även på ett annat ställe.

Lagrar du filer på den externa som inte finns på den interna så är det ingen backup.

Summa summarum, på en extern disk kan du både göra backup men även lägga exklusiva filer.

Annars borde du kunna köpa en disk som har både en usbport och en firewireport. Sedan kopplar du dem till varsin dator. Det hade nog kunnat funka.

Nej.

Nej.

Hmm.. Kanske inte samtidigt, men annars kan man tycka att det inte borde vara några problem.

Fast det blir nog ändå ingen smidig lösning. Nätverkshårddisk är nu det bästa.

Nu har jag rensat tankarna och fått klart för mig precis vad jag behöver.

Jag vill ha något som dels gör backup automatiskt på det viktigaste i båda våra datorer (dokument osv...). Men jag vill också kunna lägga över sådant som tar mycket plats men som jag inte behöver för stunden; exempelvis bilder, filmer etc.

Vad behöver jag?

Jag vill ha något som dels gör backup automatiskt på det viktigaste i båda våra datorer (dokument osv...). Men jag vill också kunna lägga över sådant som tar mycket plats men som jag inte behöver för stunden; exempelvis bilder, filmer etc.

Vad behöver jag?

En USB disk till din APE plus ett backup program.

Vad behöver jag?

En USB disk till din APE plus ett backup program.

Hmm.. Kanske inte samtidigt, men annars kan man tycka att det inte borde vara några problem.

Nej, det funkar inte, USB eller FW är bara alternativ hur du skall koppla HD'n till EN Mac.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...