Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jämförelse: Macbook Air bättre och billigare


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

För att "mannen med den grå Pc-burken" ska bli tillfredsställd på Macsidan så duger det ju inte bara med att tillhanda hålla en sådan burk. Det måste ju också finnas massor med detaljer att välja mellan för uppgradering. Vad finns i dag? Tre grafikkort.... PC-Nisse vill ju kunna byta moderkort och grafikkort och en massa grejjor som PC-världen anser helt oundvikligt.... Mac-världen är ju inte riktigt sån....

 

Fast tre grafikkort är väl större valfrihet än ett enda? Annars kan vi ju lika gärna ha Intels inbyggda grafik i samtliga Macar, något många av oss nog skulle ogilla.

 

Dessutom skulle väl större marknadsandel automatiskt leda till större utbud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övriga Macar jag skulle vilja se är en Macbook Mini med 10-tumsskärm och en Mac-Tablet.

 

Ja, jag håller med.

 

Dessutom skulle väl större marknadsandel automatiskt leda till större utbud.

 

Precis min tanke.

 

Sen vill jag ha en Mac som jag kan meka med.

En som är billigare än MP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet!

Starta ett eget företag och bygg shuttle-chassin i borstad aluminium.

Sen kan du tanka ner en Linux-dist och modda den så att du har din alldeles egna design, I/O kontroll mm. och sälja den för pengar.

 

Precis detta gör Apple, fast de säljer iMac istället för ATX.. man skulle kunna säga take it or leave it, men pudelns kärna är ju att det finns en tanke bakom varje produkt att identifiera en egen roll i hemelektronik-rummet..

 

Därför säljer Apple nu en hårddisk-dopad skrivarserver/nätverksrouter och en 3lbs laptop utan FW eller DVD-brännare och inte den där shuttle-ATXen som nån annan kan bygga istället...

 

Proffsen väljer väl alltid proffsmodellerna? De har ju råd och behöver all kraft de kan få.

 

Varför ska vanligt folk som har behov av en hyfsat kraftfull burk för till exempel hemvideoredigering, photoshoppande och spelande bara ha Mac Pro och "beige pc" att välja mellan? Det säger ju sig självt att 9 av 10 väljer "beige pc" i det fallet (vilket bevisas av statistiken).

 

Jag hoppas på en framtid där det finns fler Macar att välja mellan. Därför är jag glad att Apple släppte Macbook Air, även om jag rent personligen inte skulle välja just den modellen.

 

Övriga Macar jag skulle vilja se är en Macbook Mini med 10-tumsskärm och en Mac-Tablet.

 

Så, nu har du fler saker att idiotförklara mig för...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väl knappast ensam om att se att det finns ett GIGANTISKT hål i Apples produktutbud?

 

Vill man inte ha en allt-i-ett-dator är det en JÄVLIGT stor skillnad mellan Mac Mini och Mac Pro.

 

Det räcker med att titta på försäljningen av stationära Macar jämfört med bärbara Macar för att inse att Apple förlorat många kunder på att skippa detta produktsegment.

 

Vad är det förrresten som är så himla fel på valfrihet?

 

Jag tycker att du, speciellt med tanke på att du är "journalist" visar uppenbart bristande kunskaper i vad som är Apple, hur ett varumärke fungerar.

 

Jag hoppas att vi kan vara överens om att kvalité kostar, många gånger, och speciellt när biljämförelser kommer in i bilden, så känns det som människor tror att skillnaden i 1 miljon dollar för en Bugatti Veyron och 200.000 kronor för en Volvo V50 bara handlar om varumärke, och ingenting om produktions och utvecklingskostnader.

Så att Apple skulle köpa in en ATX låda från Lian-Li, en mus från Microsoft, ett nätverkskort baserat på Realtek8139, och sedan låta VideoSeven tillhandahålla skärmen, det kommer helt enkelt inte hända, och den kanske största anledningen till det har vi redan varit inne på, vad ska du sätta i alla dessa kortplatser ? Mac OS X är ett suveränt operativsstem, men inte på det sättet.

2 dagar efter att Apple släppt denna lågprisbomb så kommer Balooba ( ;) ) sätta in ett ljudkort från Creative, som självklart inte fungerar, men även om Balooba är en av 70% av användarna som förstår det, så den badwill som genereras av resterande 30% kommer ganska snabbt ta ner Apple på jorden (kolla bara vad som hände när Logitechs mjukvara plockades med vid en uppgradering till Leopard, trots att den inte fungerade, och då pratar vi om tangentbord och möss)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi som ägt t ex en 7500 el 8600 på den tiden så fanns det om inte många men ändå en liten marknad för processoruppgraderingar och skärmkort etc, då hade apple lite egna lösningar så idag med mer vanliga lösningar (USB typ) så skulle en vanlig PC-burk-liknande modell humant prissatt till vanligt folk ha sin säkert stora nisch håller jag med mikamart om. Nu vart man ju tvungen att köpa en minimac, fast det är jag personligen inte så ledsen för för den är så perfekt för mig ändå, får köpa ny sån istf för att uppgradera i efterhand i framtiden. Men jag hade ju gärna velat ha valt mellan en minimac och en budget-pro-mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...