Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jämförelse: Macbook Air bättre och billigare


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten

3677151405.jpg

Vi har tidigare gjort en jämförelse av storleken på Macbook Air och några konkurrenter. Nu har AppleInsider gjort en grundlig genomgång av i stort sett allt som kan jämföras. Bland datorer i samma kategori visar sig den nya Macen stå sig väldigt väl.Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man läser kommentarerna till artikeln slås man hur många som verkar tro att man MÅSTE ha VGA för att kunna koppla in en dator i TV:n. (Har stött på den uppfattningen i verkligheten också vid ett flertal tillfällen).

 

Personligen är jag överlycklig om alla stenålderskontakter försvinner en gång för alla. Förstår inte vitsen med att koppla ihop två digitala produkter med hjälp av en analog kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man läser kommentarerna till artikeln slås man hur många som verkar tro att man MÅSTE ha VGA för att kunna koppla in en dator i TV:n. (Har stött på den uppfattningen i verkligheten också vid ett flertal tillfällen).

 

Personligen är jag överlycklig om alla stenålderskontakter försvinner en gång för alla. Förstår inte vitsen med att koppla ihop två digitala produkter med hjälp av en analog kontakt.

Håller med dig.

 

Jag har kört Minin till tv'n (dvi-hdmi) i närmare två år, och dvd-drive har jag kanske använt högst 5 ggr inom samma tidspann, så länge man äger en annan Mac (alt. en extern dvd) så ser jag ingen anledning att ha en inbyggd i sin bärbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Apples datorer skulle vara dyra är en seglivad myt som inte gäller idag. Jag tycker att Apple gör bland de mest prisvärda datorerna på marknaden då datorena är bland det bästa man kan köpa men ändå billigare än många andra företagsdatorer som t.ex. IBM/Lenovo som jag köper in på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man läser kommentarerna till artikeln slås man hur många som verkar tro att man MÅSTE ha VGA för att kunna koppla in en dator i TV:n. (Har stött på den uppfattningen i verkligheten också vid ett flertal tillfällen).

 

Personligen är jag överlycklig om alla stenålderskontakter försvinner en gång för alla. Förstår inte vitsen med att koppla ihop två digitala produkter med hjälp av en analog kontakt.

Du har så rätt och många tycks tro att det är farligt med förändringar.

Det går ju att skaffa sig en adapter om man nu är så tjurigt envis på den punkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Apples datorer skulle vara dyra är en seglivad myt som inte gäller idag. Jag tycker att Apple gör bland de mest prisvärda datorerna på marknaden då datorena är bland det bästa man kan köpa men ändå billigare än många andra företagsdatorer som t.ex. IBM/Lenovo som jag köper in på jobbet.

 

 

Min gissning på varför Apples datorer anses dyra är för att dom inte har någon budgetdator. Iaf inte på den bärbara sidan. Jag menar, den billigaste är ju den vanliga macbooken, som kostar typ 10 000 med standardkonfigurationer (som inte har sjukt hög prestanda). Dock så håller ju macar bättre kvalite, än t.ex. andra budgetdatorer och är oftast mycket mer prisvärda.

Dock så tycker jag att Apple faktiskt borde göra en budgetdator som kan vara med nere bland dom sämre datorerna och sno kunder från folk som inte vill lägga så mkt på sin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå att Appes maskiner anses som dyra:

 

http://www.idg.se/2.1085/1.141931

 

Det lustiga är att priset på en Mac aldrig jämförs med motsvarande PC-burkar utan alltid med hemmabyggen eller budget-datorer på El-Giganten.

 

Men självklart skulle Apple må bra av att ha ett större produktutbud, inklusive en standard-Mac för alla oss som tycker att en stationär dator inte ska behöva kosta mer än 10 000 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå att Appes maskiner anses som dyra:

 

http://www.idg.se/2.1085/1.141931

 

Det lustiga är att priset på en Mac aldrig jämförs med motsvarande PC-burkar utan alltid med hemmabyggen eller budget-datorer på El-Giganten.

De är bedrägliga siffror som inte tar hänsyn till förtjänster som har större betydelse för Apple, där vinstmarginaler för HP och andra på det allra billigaste är försvinnande litet, och att Apple m.fl. inte konkurrerar i vissa delar av den totala dator marknaden som inkluderar det billigaste skräpet och datorer som inte skulle duga som hemdatorer, t.ex. nätverksterminaler eller sådant tillverkat speciellt i något annat syfte som t.ex. i butiker.

 

Jag tror inte att alla journalister som rapporterar om sådant här är så dumma att de inte förstår det, men att andra krafter kan vara bakom som flockbeteenden, tjänar pengar på WinPC, osv.

 

En intressant artikel från Daring Fireball:

http://daringfireball.net/2003/07/market_share

 

Men självklart skulle Apple må bra av att ha ett större produktutbud, inklusive en standard-Mac för alla oss som tycker att en stationär dator inte ska behöva kosta mer än 10 000 kronor.

Mac mini kostar ju mindre än så, men Apple vill inte sälja "billigt skräp" som Jobs själv har uttryckt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag är sååå nöjd med min minimac!

 

Jag med, men det hade varit trevligt med en något större burk också.

 

Mac Pro är ju en s.k Workstation och inte riktigt avsedd för "vanligt folk".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples målsättning är att gör världens bästa datorer och jag anser att de gör det. Om de börja med riktigt billiga datorer så är det svårt att klara den målsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples målsättning är att gör världens bästa datorer och jag anser att de gör det. Om de börja med riktigt billiga datorer så är det svårt att klara den målsättningen.

 

Nja, Mac Mini är väl världens bästa dator i sin kategori?

 

Ser ingen orsak till varför Apple inte skulle kunna bygga en riktigt bra standard-dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, Mac Mini är väl världens bästa dator i sin kategori?

 

Ser ingen orsak till varför Apple inte skulle kunna bygga en riktigt bra standard-dator.

 

Skojar du med mig/oss nu ? Är inte skillnaden mellan "riktigt bra" och "standard-dator" ganska uppenbar ?

Den största myten, anser jag, är att det inte finns någon korrelation mellan bra kvalité och högt pris, bara för att processorn är samma, eller grafikkretsen, så säger ju inte det något om kvalitén på datorn, som sagts, ska man jämföra Macar så ska dom ju jämföras med top-of-the-line Dell, eller Sony, och då är priset på samma nivå. Priset ska inte vara ett konkurrensmedel för Apple, eftersom det per automatik kommer innebära att man måste rucka på sina kvalitétskrav, i samma sekund som man gör det så har man tappat sin identitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBA är ju till en del unik i sin hårdvara men kvaliteten kan jag inget säga om förrän andra har börjat rapportera in om sina erfarenheter. Mac minin är ett stycke ingenjörskonst då jag själv och de allra flesta haft mycket nöje med den och inga problem alls.

 

I övrigt så tror jag inte att där är några större skillnader när man jämför ekvivalenta maskiner, det som skiljer åt är mjukvaran. En dramatisk skillnad tycker jag och den som har störst betydelse eftersom hårdvaran inte vore till mycket nytta utan den.

 

Mac OS X och dess applikationer är ljusår före hur mycket Dell, HP eller Microsoft än försöker.

 

Sedan är ju en detalj icke att förglömma: design. Jonathan Ive och hans team har ju haft en enorm betydelse för en industri som länge varit blind för det stilfulla, det vackra. "Aldrig mera beige!"

Det är i allra högsta grad kvalitet det också, inte bara elektroniken som åtminstone undertecknad hoppas slippa bry mig om, datorn både kan och är så mycket mer än summan av sina delar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du med mig/oss nu ?

 

Jag är väl knappast ensam om att se att det finns ett GIGANTISKT hål i Apples produktutbud?

 

Vill man inte ha en allt-i-ett-dator är det en JÄVLIGT stor skillnad mellan Mac Mini och Mac Pro.

 

Det räcker med att titta på försäljningen av stationära Macar jämfört med bärbara Macar för att inse att Apple förlorat många kunder på att skippa detta produktsegment.

 

Vad är det förrresten som är så himla fel på valfrihet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det förrresten som är så himla fel på valfrihet?

Inget alls, tvärsom, men Apple bygger ju som bekant inte rektangulära, beiga lådor med elektronik i, de vill vara mer originella än så. Så du får hålla till godo med en iMac som ett mellanting och de valmöjligheter du får vid köp. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väl knappast ensam om att se att det finns ett GIGANTISKT hål i Apples produktutbud?

 

Vill man inte ha en allt-i-ett-dator är det en JÄVLIGT stor skillnad mellan Mac Mini och Mac Pro.

Håller med om att det vore trevligt med en stationär med plats för en 3,5"HD, ett löst grafikkort och kanske en utbyggnadsplats. Sedan sätter man i en två eller fyrkärnig processor. Pris 9 995:- Denna dator skulle bli ett alternativ för de som funderar på en vanlig beige PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det vore trevligt med en stationär med plats för en 3,5"HD, ett löst grafikkort och kanske en utbyggnadsplats. Sedan sätter man i en två eller fyrkärnig processor. Pris 9 995:- Denna dator skulle bli ett alternativ för de som funderar på en vanlig beige PC.

 

Gudskelov att det finns fler här på forumet som inser att det finns utrymme för fler Macmodeller.

 

Alternativet är ju annars en "beige pc" och vad har Apple tjänat på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gudskelov att det finns fler här på forumet som inser att det finns utrymme för fler Macmodeller.

 

Alternativet är ju annars en "beige pc" och vad har Apple tjänat på det?

En intressantare fråga vore vad du tror dig ha tjänat på en beige standardlåda med de vanliga PC-komponenterna. Vinsten med att lätt kunna byta ut delar är en illusion och en dyr sådan. Varför inte skaffa sig något bra från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressantare fråga vore vad du tror dig ha tjänat på en beige standardlåda med de vanliga PC-komponenterna. Vinsten med att lätt kunna byta ut delar är en illusion och en dyr sådan.

 

Med ditt resonemang skulle det ju inte vara någon vits med Mac Pro heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ditt resonemang skulle det ju inte vara någon vits med Mac Pro heller.

Där är det fart och ännu mera -F-A-R-T- som gäller, möjligheter till tillfläskade specifikationer som heter duga, och är riktat till proffsen som kräver mer.

Inte samma sak alls alltså, och risken är stor att det skulle äta på Mac pro försäljningen, något Apple naturligtvis inte vill varför de har differentierat sina produkter så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där är det fart och ännu mera -F-A-R-T- som gäller, möjligheter till tillfläskade specifikationer som heter duga, och är riktat till proffsen som kräver mer.

Inte samma sak alls alltså, och risken är stor att det skulle äta på Mac pro försäljningen, något Apple naturligtvis inte vill varför de har differentierat sina produkter så mycket.

 

Proffsen väljer väl alltid proffsmodellerna? De har ju råd och behöver all kraft de kan få.

 

Varför ska vanligt folk som har behov av en hyfsat kraftfull burk för till exempel hemvideoredigering, photoshoppande och spelande bara ha Mac Pro och "beige pc" att välja mellan? Det säger ju sig självt att 9 av 10 väljer "beige pc" i det fallet (vilket bevisas av statistiken).

 

Jag hoppas på en framtid där det finns fler Macar att välja mellan. Därför är jag glad att Apple släppte Macbook Air, även om jag rent personligen inte skulle välja just den modellen.

 

Övriga Macar jag skulle vilja se är en Macbook Mini med 10-tumsskärm och en Mac-Tablet.

 

Så, nu har du fler saker att idiotförklara mig för...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Proffsen väljer väl alltid proffsmodellerna? De har ju råd och behöver all kraft de kan få.

 

Varför ska vanligt folk som har behov av en hyfsat kraftfull burk för till exempel hemvideoredigering, photoshoppande och spelande bara ha Mac Pro och "beige pc" att välja mellan? Det säger ju sig självt att 9 av 10 väljer "beige pc" i det fallet (vilket bevisas av statistiken).

 

Jag hoppas på en framtid där det finns fler Macar att välja mellan. Därför är jag glad att Apple släppte Macbook Air, även om jag rent personligen inte skulle välja just den modellen.

 

Övriga Macar jag skulle vilja se är en Macbook Mini med 10-tumsskärm och en Mac-Tablet.

 

Så, nu har du fler saker att idiotförklara mig för...

 

För att "mannen med den grå Pc-burken" ska bli tillfredsställd på Macsidan så duger det ju inte bara med att tillhanda hålla en sådan burk. Det måste ju också finnas massor med detaljer att välja mellan för uppgradering. Vad finns i dag? Tre grafikkort.... PC-Nisse vill ju kunna byta moderkort och grafikkort och en massa grejjor som PC-världen anser helt oundvikligt.... Mac-världen är ju inte riktigt sån....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...