Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ett 2GB minne eller två 1GB minne?


samuel s

Rekommendera Poster

Har nu tänkt för fort och gått och köpt två stycken 2 GB minnen till min iMac 20" Intel, som jag sedan insåg hade en maxgräns på 2 GB. Har nu tre alternativ och skulle vilja få lite hjälp att avgöra vad som är vettigast.

 

1: Skickar tillbaka minnena och köper två stycken 1 GB minnen istället.

2: Kör med enbart ett 2 GB minne.

3: Kör med ett 2 GB minne och ett 512 MB minne.

 

Vad bör skillnaderna i prestanda vara mellan dessa tre alternativ?

 

Tack på förhand för hjälpen och jag ber om ursäkt om detta förekommit tidigare på forumet men hittade inget som svarade klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det säg att det är bättre att ha 2 lika dana minnen.

Men skulle själv valt att ha 2 + 512

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kört 2gb+512mb. Den halva giggen mer minne vinner nog över fördelen med att ha likadana minnen (1+1gb) i prestanda.

 

Sen är ju frågan vad som är billigast; 1*2 eller 2*1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kört 2gb+512mb. Den halva giggen mer minne vinner nog över fördelen med att ha likadana minnen (1+1gb) i prestanda.

 

Sen är ju frågan vad som är billigast; 1*2 eller 2*1?

 

Men bör de extra 512 MB verkligen ge någon fördel när maxgränsen ligger på 2 GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn inte kan adresser mer än 2GB så skulle jag skicka tillbaka den ena 2GB-stickan och sätta in den andra. Den överblivna 512-pinnen kan vara bra att ha kvar ifall det blir något kajko med det andra minnet. Det betingar inget högre värde på andrahandsmarknaden ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn inte kan adresser mer än 2GB så skulle jag skicka tillbaka den ena 2GB-stickan och sätta in den andra. Den överblivna 512-pinnen kan vara bra att ha kvar ifall det blir något kajko med det andra minnet. Det betingar inget högre värde på andrahandsmarknaden ändå...

 

Så prestandan för ett 2 GB kort och två 1 GB kort är likvärdig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du har en iMac från 2006 så är väl inte 2GB max? Jag har en från slutet av 2006 och vad jag kan minnas så klarar den åtminstone 2,5 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så prestandan för ett 2 GB kort och två 1 GB kort är likvärdig?

Skulle tro att - om det är någon skillnad - så borde ett kort vara snabbare än två. Har man två kort så ska de vara av samma typ och storlek, även om prestandaskillnaden nog är ganska liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att - om det är någon skillnad - så borde ett kort vara snabbare än två. Har man två kort så ska de vara av samma typ och storlek, även om prestandaskillnaden nog är ganska liten.

 

Okej härligt, tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac vit från sen 2006 kan adressera 3GB RAM

 

Jag har den första modellen, beställde samma dag som Intel macen släpptes, inte ett av mina beslut :), tack ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men bör de extra 512 MB verkligen ge någon fördel när maxgränsen ligger på 2 GB?

 

Oj, där gjorde jag bort mig. Läste för dåligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...