Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Power Mac G5


mike hoax

Rekommendera Poster

Hej.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde tipsa mig om vilken typ av minne och interna hårddiskar som passar att sätta in i min dator. Jag har en Power Mac G5 utan Intel.

Är ute efter bra grejer men inte jättedyrt... Tänkte köpa på Inet el. liknande.

Har tänkt lägga till 2 Gb minne, (1Gb * 2). Och 2 * 500 Gb hårddisk.

Finns det plats för 2 till hårddiskar? Fattar inte heller om det skall vara 2.5" eller 3.5".

 

Här följer min nuvarande systeminfo:

 

Minne: 2 av 8 platser har detta,

Storlek: 1 GB

Typ: DDR2 SDRAM

Hastighet:PC2-4200U-444

 

Hårddisk:

Kapacitet: 149.05 GB

Modell: WDC WD1600JS-41MVB1

Revision: 10.02E01

Borttagbart medium: Nej

Borttagbar enhet: Nej

BSD-namn: disk0

Protokoll: ata

Enhetsnummer: 0

Sockeltyp: Serial-ATA

Facknamn: "A (upper)"

OS 9-drivrutiner: Nej

S.M.A.R.T.-status: Kontrollerad

 

Tack på förhand, Mike

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet!

 

Det finns en massa olika minnen och diskar att välja på, av olika fabrikat. Klart är dock att du ska ha minnen av typen DDR2/533MHz/PC4200/240 pin. Om du inte måste ha "det värsta" är detta rätt typ

När det gäller hårddiskar kan du sätta in en disk av typen Serial ATA (SATA) bredvid den första hårddisken. Vill du ha fler diskar kan du sätta in en i samma kedja som Dvd-spelaren sitter, men då ska du ha en Parallell ATA-disk (PATA). Båda ska vara 3,5 tums storlek. Tex:

 

SATA

 

PATA

 

Annars är Webhallen billiga på hårddiskar:

 

SATA

PATA

 

De har rätt hyggliga priser på minnen också:

 

DDR2/PC4200/533MHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej iMatte.

Tack för snabb hjälp, har dock några fler frågor.

 

Vad skiljer minnen av den typen som du rekomenderade och "det värsta"?

 

Till hårddsikarna, om jag förstod dig rätt så har jag alltså bara plats för en till i det vanliga ledet? Min plan var att jag skulle Raida mina 2 nya diskar så att en speglar den andra. Kommer det att funka när om den ena är SATA och den andra PATA, som då sitter i DVD-kedjan?

 

Mike

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej iMatte.

Tack för snabb hjälp, har dock några fler frågor.

 

Vad skiljer minnen av den typen som du rekomenderade och "det värsta"?

 

Till hårddsikarna, om jag förstod dig rätt så har jag alltså bara plats för en till i det vanliga ledet? Min plan var att jag skulle Raida mina 2 nya diskar så att en speglar den andra. Kommer det att funka när om den ena är SATA och den andra PATA, som då sitter i DVD-kedjan?

 

Mike

 

 

Det som skiljer mellan billigare och dyrare minnen är olika saker, som alla mynnar ut i hastighetende hanterar data med. Jag kan faktiskt inte säga hur stora skillnader det i praktiken blir, men min uppfattning är det spelar mindre roll för "normala användare", och då menar jag normala användare på en PowerMac och inte "hemmasurfare". Som vanligt finns olika uppfattningar om detta, vissa hävdar att skillnaden bara märks "i laboratorietest", andra hävdar att skillnaden är märkbar vid tex krävande 3D-spel.

Men någon skillnad i kvalitet och hållbarhet handlar det inte om, vad jag känner till i alla fall.

 

Och vad det gäller hårddiskarna ska det inte vara några problem att raida två diskar på olika bussar (rätta mig någon om jag har fel), huvudsaken är att diskarnas storlek och filsystem är identiskt. Men har du behov av fler diskar, eller om du vill använda platsen under brännaren för något annat, kan du ju alltid trycka in ett PCI-kort med SATA-kontroller. Finns med plats för allifrån två extra diskar till åtta (även om åtta kanske är knepigt, med tanke på plats, strömbelastning och värmeutveckling). kostar en slant, men man spar ju å andra sidan in nån hundring på att SATA-diskar är billigare än PATA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen... Du är grymt snabb och hjälpsam, jag är otroligt tacksam.

Ok, minnesbiten är löst. Förhoppningsvis kommer mina sista frågor nu...

Känns som ett PCI-kort är lite överkurs för mig så jag har riktat in mig på att köra andra disken i DVD-kedjan. Utgår från att raidningen kommer att funka. Kollade de länkar du tipsade om, och hittade även dessa två diskar:

Western Digital PATA

Western Digital SATA

Priset verkar bra. Skiljer sig dessa i kvalité mot de som du rekomenderade? Är de raid-kompatibla?(vet inte hur man ser att filsystemet är identiskt). Är IDE det samma som PATA? Ibland stöter jag på att det står PC-kompatibel, är det samma slags hårddiskar till MAC och PC? Till sist, vad skiljer en disk som har 16MB cache från en med 32MB?

 

Kan du hjälpa mig en (förhoppningsvis) sista gång är du en hjälte! :bultandehjarta:

Mike

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...