Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

rädda data


pmac

Rekommendera Poster

Min imac g5 (ej intel) vägrar starta och jag har grejer på hårddisken som inte är back uppade. Går dessa att rädda?

 

Jag har provat att starta i firewire-läge men hd dyker inte upp på mottagardatorn.

 

Jag har provat diverse reparationsprogram:

Skivverktyg: "nycklarna fungerar inte, hd behöver repareras, fel -9972" (ett tidigare försök gav fel -694)

Techtool hardware test: "logikkort fel upptäckt, fel 2isb/2/8:0x38 samt 2isb/1/4:0x38"

Systemworks: händer ingenting

 

Alla tips mottages tacksamt, eller är loppet kört?

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad det var för HDD i din Imac G5á ? kan vara så att du bara byter eletronik-kortet på din hdd o den fungerar ett tag till, annars är det nog värre, men en metod är att "pressa" i hop hdd mellan 2 tjock plåtar som drages korsvis som ett bildäck på navet, och försöker få nått liv ur den, står bestrivet på nätet o gjort detta själv, med hyfsad framgång.

 

Men kör någon live cd samtidigt om du försöker få liv i din hdd.

 

http://www.associatedcontent.com/article/1...oblems_and.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

DataRescue finns men kostar pengar. Går även att lämna in hårddisken, det kostar dock ruskigt mkt pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min imac g5 (ej intel) vägrar starta och jag har grejer på hårddisken som inte är back uppade. Går dessa att rädda?

 

Jag har provat att starta i firewire-läge men hd dyker inte upp på mottagardatorn.

 

Jag har provat diverse reparationsprogram:

Skivverktyg: "nycklarna fungerar inte, hd behöver repareras, fel -9972" (ett tidigare försök gav fel -694)

Techtool hardware test: "logikkort fel upptäckt, fel 2isb/2/8:0x38 samt 2isb/1/4:0x38"

Systemworks: händer ingenting

 

Alla tips mottages tacksamt, eller är loppet kört?

 

Patrik

 

Är du med i Commondore klubben? lär finnas några medlemmar där som kan "klämma Ut" det som man vill ha ur "döda" hdd´s men kolla med din lokala först ? o utställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Min imac g5 (ej intel) vägrar starta och jag har grejer på hårddisken som inte är back uppade. Går dessa att rädda?

 

Jag har provat att starta i firewire-läge men hd dyker inte upp på mottagardatorn.

 

Jag har provat diverse reparationsprogram:

Skivverktyg: "nycklarna fungerar inte, hd behöver repareras, fel -9972" (ett tidigare försök gav fel -694)

Techtool hardware test: "logikkort fel upptäckt, fel 2isb/2/8:0x38 samt 2isb/1/4:0x38"

Systemworks: händer ingenting

 

Alla tips mottages tacksamt, eller är loppet kört?

 

Patrik

 

Kontakta ett serviceställe och förklara situationen. Din G5:a är att betrakta som död och den kan vara så att detta täcks av utökade garantier på grund av fabrikationsfel som särskilt drabbade iMac G5.

 

Skulle en reparation kosta alldeles för mycket pengar kan du alltid montera ur hårddisken innan skrotning. Men ett vettigt serviceställe bör kunna hjälpa dig med hårddiskens innehåll, fast då kanske till en extra kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt som jag använde mig av när min gamla bärbara PC dog vara att plocka ut hårddisken ur datorn och montera den som slavdisk i en annan dator. Alternativt kan man ju sätta den i ett extern hårddiskkabinett med USB/Firewire koppling fast det är dyrare om man inte har ett kabinett liggande. Fick då upp en myriad av mysko filar och mappar som givetvis tillhör operativet men men lite list kan man leta upp exempelvis mappar med privata bilder, privata office-dokument osv. Jag tror att jag fick ut ca 90% av det jag ville i denna operation trots att även hårddisken i fråga var skadad och operationen fick utföras i omgångar för att den låste sig och tickade som en metronom på steroider.

 

Önskar dig lycka till i vilket fall som helst. Att förlora data är aldrig kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...