Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Åsikter om MacPro -08


håkankråkan

Rekommendera Poster

håkankråkan

Det vore intressant att höra lite reflektioner från er som fått och testat era nya Mac Pro 08 maskiner. Konfigurationer och om allt funkat bra. Missljud, varma maskiner, skillnader efter minnesuppgraderingar skillnader mot gamla Mac Pro.

 

Släpp loss era erfarenheter so far! Vad och varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Packade upp den idag… (Standardkonfiggen)

 

Tja, hittils inte mycket att klaga på. Intressant iaktagelse: (för den som är tveksam till åtta kärnor) är att kärnorna verkar belastas ganska jämt i alla fall av systemet. Däremot körde Firefox endast en enda kärna nästan i topp (med krävande javascript) medan alla andra processorer var närmast sysslolösa men det beror ju snarare på att Firefox är dåligt trådat.

 

Minne ska köpas till, antingen 2x2gb eller 4x2gb. Jag har svårt att tro att det verkligen kan löna sig med över 6gb så det blir nog det. Vore intressant att höra om någon har erfarenhet av att Photoshop etc verkligen drar nytta av mer än detta…?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är på G att införskaffa en också...tvekar dock om jag ska ha 4 eller 8 kärnor och stoppa i ram för mellanskillnaden.

 

Undrar dock varför i hela fridens namn apple inte har airport som standard, och varför skickar man inte med apple remote? :detvarintejag:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håkankråkan

Ny benchmark som säger en hel del om ny Mac Pro. i dagsläget är det nog klokare att proppa in en snabbare HD och ram för pengarna upp till dubbla 2,8. Men frågan är om programmakarna skärper till sig snart eller om det tar ett par tre år innan flera program kan dra nytta av flera procesorer.

 

www.macworld.com/article/131782/2008/01/macprobench2.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håkankråkan
Packade upp den idag… (Standardkonfiggen)

 

Minne ska köpas till, antingen 2x2gb eller 4x2gb. Jag har svårt att tro att det verkligen kan löna sig med över 6gb så det blir nog det. Vore intressant att höra om någon har erfarenhet av att Photoshop etc verkligen drar nytta av mer än detta…?

 

 

Ju mer desto bättre säger alla men tydligen är det inte riktigt sant i praktiken. En fotograf har sagt att han inte kan dela ut mer än 3 GB till PS trots att han har 9 GB ram. Det ska, enligt honom, tydligen gå bättre med Leopard än Tiger. Men det har jag inte några bevis på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns verkligen som flaskhalsen är hårddisken, att starta upp t.ex. Photoshop tar fortfarande en evinnerlig tid. Annars är det sällan som det känns långsamt (vid stora bilder hinner fortfarande inte Brigde med att rita upp lika snabbt som man kan skrolla i välfyllda mappar - även här måste nog hårddisken vara flaskhalsen). Måste faktiskt medge att det är ytterst sällan som man åstadkommer någon vidare belastning på processorerna - den som väljer bara 1x2.8 Quad lär inte bli besviken.

 

är på G att införskaffa en också...tvekar dock om jag ska ha 4 eller 8 kärnor och stoppa i ram för mellanskillnaden.
Om du ska välja mellan mer minne eller flera kärnor så skulle jag nog säga att du hellre bör satsa på mer minne - men tänk på att minne kan du alltid stoppa i mer vartefter du behöver, fler processorer är inte lika lätt… (Att köpa minne av andra än Apple är också enormt mycket billigare.)

 

Frågan för framtiden är väl om Adobe, etc, kommer optimera sina program för att dra nytta av mycket mer minne (10gb+) och många processorer någon gång snart eller om vi får vänta på att kunna dra riktig nytta av kraften…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör främst Logic Pro och Pro Tools. Logic Pro är optimerat för 8 proppar men det är just det - behöver jag 8 proppar...

 

jag försäkte få en 4 proppars mac pro (förra modellen) på knäna i Logic Pro 7 med att ösa på så mycket pluggar med audiospår det gick och när cpu mätarna börja att gå mot mitten så hade jag så många pluggar att det var löjligt...och då var det drygt 20 st space designers igång med längsta impuls samplingen laddad på alla + en massa annat.

 

Pro Tools är inte ens släppt till Leopard än så det spelar ingen roll just nu.

 

Jag får fundera en stund till...

 

Saknar ändå apple remote nu när Logic Pro stödjer den och allt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Packade upp den idag… (Standardkonfiggen)

 

Tja, hittils inte mycket att klaga på. Intressant iaktagelse: (för den som är tveksam till åtta kärnor) är att kärnorna verkar belastas ganska jämt i alla fall av systemet.

 

Vilken applikation använder man sig av för att monitorera det?

 

Har också standard konfigurationen, kör Logic Pro och det fungerar ypperligt. Inte haft några problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken applikation använder man sig av för att monitorera det?
Activity Monitor i mappen Utilities (som man alltid har nära till hand för att spana på minnesanvändning, processorbelastning och vilka program som kör).

 

Exempel på Adobe Updater och Firefox som pressar två kärnor till max men inte utnyttjar de andra alls (dåligt trådat) - man kan också se hur hur ena tråden hoppar mellan olika processorkärnor (inte heller så optimalt eftersom man inte drar full nytta av processor-cachen då):

post-7121-1201387774_thumb.png

 

Exempel på lite bättre beteende (en kärna dock lite väl belastad):

post-7121-1201387931_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant att se borde få min MacPro på onsdagen nu. :)

 

Men undrar hur det är med ram minne. Hittade detta på en hemsida.

Some of you just want to buy two 2GB FB-DIMMs to add to the two factory 1GB FB-DIMMs for a total of 6GB. That configuration will slow you down. Don't do it. Again, the BEST performance setup is eight matched FB-DIMMs. The second best is four matched FB-DIMMs.

 

Hittade det här http://www.barefeats.com/harper3.html

 

Stämmer det här? Alltså är det ingen ide att sätta in 2x2GBs minne senare ifall man har 2x1GB som standard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant att se borde få min MacPro på onsdagen nu. :)

 

Men undrar hur det är med ram minne. Hittade detta på en hemsida.

Hittade det här http://www.barefeats.com/harper3.html

 

Stämmer det här? Alltså är det ingen ide att sätta in 2x2GBs minne senare ifall man har 2x1GB som standard?

Du har definitivt mer nytta av mer minne hur du än sätter in det! (Parvis måste det dock vara.)

 

Det har diskutterats mycket hur stor skillnad identiska minnen gör i förhållande till icke-identiska. På en MacBook rör det sig maximalt ett par procents skillnad i prestanda - hur det förhåller sig med Mac Pro är väl svårt att veta men antagligen är skillnaden även här minimal. Barefeats-testet motsäger sig självt lite eftersom skribenten även menar:

In summary, I installed the four 2GB FB-DIMMs in slots 1+2 on each riser. Then I put the two factory 1GB FB-DIMMs in slots 3+4 on the top riser. That reported 10GB and produced the same fill rates as the four or eight stick configs in our brief testing.

Han noterar alltså att om man bara stoppar in minnena i rätt ordning så får man lika bra resultat om man installerar "blandade" minnen (måste ändå vara parvis!).

 

Testerna gav alltså lika bra resultat oavsett om man behåller de 2gb som sitter i eller ersätter dem med identiska moduler. Den enda förklaringen som ges till att det vore bättre att kasta ut de två 1gb som sitter i är något mumlande om att det sägs… ("But I'm told by those who l know that …")

 

Jag tror nog mer minne är bättre än alltid identiskt minne - jag behåller nog mina 1gb:are och köper några 2gb:are till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håkankråkan

Nja, i det test "tema" refererar till bevisas det bara att man ska sätta dem rätt för att få datorn att anamma rätt mängd minne. Inte hur det sedan presterar. I ett annat test skriver de så här:

BOTTOMLINE: But if you want to squeeze every ounce of speed out of your new Mac Pro, then you'll want 800MHz FB-DIMMs -- eight sticks preferred.

 

"Why 8 sticks?" We're starting to do some testing with a 64-bit parallel multi-threaded version of STREAM, the memory speed benchmark. The first thing we tried was benchmarking four 2GB 800MHz FB-DIMMs versus eight 2GB 800MHz FB-DIMMs. The eight stick config was 15% faster!

 

Å det är ju rätt knasigt att det ska vara så. Då låser man ju lätt in sig i 1 GB minnen upp till 16 GB. Om man sedan vill ha mer blir det till att byta hela paketet för att maxa prestanda. Men vem behöver/kan motivera mer än 16 GB. Inte så många av oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, i det test "tema" refererar till bevisas det bara att man ska sätta dem rätt för att få datorn att anamma rätt mängd minne.
Liten rättelse: Det var KolleG som tog upp just den här testen jag hade bara lite åsikter om testet KolleG länkade till.

 

Det testet du talar om verkar ju faktiskt uppvisa reella skillnader (och inte samma resultat - "That reported 10GB and produced the same fill rates as the four or eight stick configs in our brief testing"). Dessvärre tror jag de tester du visar på handlar om rena "labratorietester" - man använder 64-bitarsprogram som utnyttjar alla processorer fullt ut och endast skyfflar data från/till minnet. Det är ju inte riktigt samma sak som normalt användande - den riktiga flaskhalsen verkar ju vara hårddisken i första hand - och då är mer minne mycket viktigare än eventuellt 4x- eller 8x-parande av minne.

 

Jag har svårt att tro att detta (2x1gb+2x2gb exempelvis) skulle ge någon praktiskt skillnad vid användning av Photoshop etc (Adobes program är fortfarande 32-bitars om jag inte missförstått det) - och de är inte ens optimerat för fler än två kärnor - för att inte tala om några procent mer som kan uppnås med fullkomligt optimerad minnesanvändning.

 

Då låser man ju lätt in sig i 1 GB minnen upp till 16 GB.

Med 1gb-moduler kan det väl bara bli max 8gb? Och det verkar ju lite bortkastat med tanke på att man snart säkert behöver ännu mer… Jag skulle satsa på 2x2gb eller 4x2gb just nu som är billiga och låta de 2gb som redan är där vara kvar. Om man nu skulle behöva de extra par procenten mer minneshastighet så kan man ju alltid senare köpa 8x4gb för att bli riktigt nöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håkankråkan

tema har rätt och jag fel - 8 platser finns det. Och 2GB är som sagt billigare.

 

Tyvärr är det ju inte så mycket mer än labtester vi kan referera till. Även om det blir kliniskt i många avseenden.

 

I jakten på det optimala köpet håller jag snart på att gå vilse i teknikdjungeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

är det bara jag eller ska verkligen cd/dvd:n i mac pro låta som en hårfön när den går igång ?

detta är min första mac pro så vet inte riktigt,

men den ska väl inte låta så mkt när den läser av skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det bara jag eller ska verkligen cd/dvd:n i mac pro låta som en hårfön när den går igång ?

detta är min första mac pro så vet inte riktigt,

men den ska väl inte låta så mkt när den läser av skivan.

Jag blev också lite förundrad att CD/DVD låter som jumbojet när den drar igång - kan bara bekräfta att även min låter så. Det är säkerligen normalt (kanske som för att bekräfta kraften i datorn…).

 

För den som undrar är datorn i övrig väldigt tyst i mitt tycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket tycker ni att grafikkorten låter? Syftar då främst på 8800. Hur stor blir ljudskillnaden när man drar igång ett spel? Datorn står i en studio, så det är kritiskt att den inte ökar i ljudnivå. Däremot vore det roligt med ett bättre grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Hur mycket tycker ni att grafikkorten låter? Syftar då främst på 8800. Hur stor blir ljudskillnaden när man drar igång ett spel? Datorn står i en studio, så det är kritiskt att den inte ökar i ljudnivå. Däremot vore det roligt med ett bättre grafikkort.

 

Kör en lite värre fig ännu standarden.

 

Första jag noterade till skillnad på min fd bärbara HP nu utkastad genom rutan var det att jag trodde knappt att datorn var startad.

 

Milt sus, går att sova som en kung till ;)

 

:bultandehjarta: Är Kär.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

jo den optiska enheten låter en del när den spinner upp skivan och susar också en del när den är igång, även på min mac pro(2008). jobbar även på en octa mac pro från förra året och den optiska enhten låter inte alls lika mycket i den konstigt nog. inte ens i en G5a låter den optiska lika mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...