Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tryck på CD


silverarrow

Rekommendera Poster

Hej!

 

Någon som känner till ett bra, gärna gratisprogram så man kan göra en bild att trycka på en cd skiva, alltså själva skivan (inte omslaget) så att man får ett exakt runt mått med "hålet" i mitten. Jag hade ett som följde med till en skrivare men tyvärr har jag inte kvar det. Eller finns det någon plug in till Photoshop att använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen köper du etiketter att klistra på (rekommenderas inte, de hamnar lätt snett/ocentrerat) eller så köper du skrivare som kan skriva på vita ("Printable") skivor. Jag tror Epson har några modeller att välja på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så använder man sig av Lightscribe tekniken, som jag personligen tycker, trots dess begränsningar, ser betydligt snyggare och mindre hemmagjort ut än både etiketter och print-on skivor, ska man göra något som verkligen ser proffsigt ut får man ju vända sig till ett tryckeri.

När det gäller programvara för detta så ingår det ju i t.ex. Toast....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du ha skivorna till? Jag har prövat det på några filmer jag gjort och då har det hänt några gånger att filmen hackar och uppför sig konstigt efter ett tag. Har hört att det har att göra med att skivan inte kan expandera när den blir varm. Men det finns etiketter på kjell o &. Funkar både för bläck och laser och är lätta att applicera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder ett program som heter "CD-LabelPrint". Funkar mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD label print känner jag igen, det hade jag till en skrivare för några år sedan, men tappat bort programmet o skrivaren har ajg inte kvar, men det fungerade mkt bra o skriva på cd skivor. Näää...ettiketer tror jag inte på, är varmt i datorn, det smälter till slut. Jag ska se om jag hittra CD label print någonstans, men jag tar tacksamt emot andra tips. Ska kolla i Toast oxå, visste inte att man kunde göra layouter där, jag har bara brännt med Toast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Om programmet för utskrifter på cd-skivor inte finns tillgängligt kan det vara läge att offra en handfull skivor för att experimentera fram en egen mall med Photoshop. Borde gå på en två-tre försök med hjälp av en linjal. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade måtten o gjorde den i illustrator, CD label print var för simpelt med tanke på vad jag ville göra. Men det blev perfekt i Illustrator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man ha en speciell skivare för cd label print?

Och hur använder man toast för att fixa en bra bidl?

Har du lust att lägga upp mallen? Vore skitschysst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...