Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Sony DSC-W200 vs Canon Digital IXUS 860IS

der_low

Recommended Posts

Hej

Ska köpa ny digital kamera vilken av Sony DSC-W200 eller Canon Digital IXUS 860IS skulle ni välja?

För mig lutar det åt Sony DSC-W200 men tänkte ställa frågan.

/Peter

Söker man på webben så hittar man ju en hel del tester, och ingen av dem verkar utfalla till Sonys fördel, tvärtom så blir betygen överlag ganska skrala.

Jag skulle utan tvekan välja Canon Ixus 860, om inte annat för vidvinkeln.

Har en komis, jo det är sant, som har en 850, och när det gäller menyer, optiska skakstabiliseringen och bildkvalitet så är den mycket bra, och med 860:an större skärm bllir det ju ännu bättre.

Hittills har jag aldrig kunnat rekommendera en Sony över Canon (eller Nikon) och det gäller även i detta fallet :)

När jag skulle köpa min senaste kamera förra året, fick jag veta att Canon tar bättre bilder än Sony under dåliga ljusförhållanden. Jag köpte en Canon IXUS 70, så jag vet inte om jämförelsen är relevant i ditt fall.

A_bite_of_the_apple

Jag har just Ixus 860IS och kan säga att jag är grymt nöjd med den.

Har aldrig gillat Sony, DSC-W200 är inget undantag. Även om jag är en sucker på Nikon så är Canons Ixuskameror som pansarvagnar, bättre finns inte att få. Rekommenderas starkt, främst pga otroligt låga brusnivåer

Jag tycker inte att det känns självklart då Sony har en större bildsensor än vad Canon har (1/1,7" jämfört med 1/2,5") samtidigt som den är lite billigare. Jag har inte läst några tester men risken finns att Sonyn blir jämförd med dyrare kameror än vad Canonen blir då Sonyn har fler pixlar.

Men jag skulle nog trots allt valt Canon främst p.g.a. att den har vidvikeloptik och att Canon har en gedigen kamerabakgrund.

A_bite_of_the_apple

Har testat flertalet kompaktare, Canons har nästan alltid varit bäs, tätt följd av Fujifilm.

F50D (Fuji) är också en jävligt bra kamera för pengarna. Kan rekommendera den, även om jag främst tycker Canonen.

När jag skulle köpa min senaste kamera förra året, fick jag veta att Canon tar bättre bilder än Sony under dåliga ljusförhållanden. Jag köpte en Canon IXUS 70, så jag vet inte om jämförelsen är relevant i ditt fall.

Jämförde också priserna på minneskorten (reservation för termen p g a trötthet) - Canons var betydligt billigare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...