Jump to content
Just nu i M3-nätverket

vad händer efter att man gör en Arkiv/install?

luke1

Recommended Posts

Någon som har gjort en "arkivera och installera" och kan berätta hur det var när man satte på datorn igen ?

Kom det nogån intro, hjälpvisning eller nogåt.

En till fråga, vad händer om man väljer "uppgradera" i alternativ om man redan har Leopard ?

(när man startar upp i Mac OS X Leopard skivan)

Thomas Ytterberg

Efter en arkivera/installera startar datorn upp som vanligt men med den OS X-version som finns på installationsskivan. Användare, dokument, program och inställningar etc. är kvar om du nu inte medvetet valt bort detta. Du behöver alltså uppdatera till senaste OS X och installera om eventuella drivrutiner till extra tillbehör. Alla gamla filer ligger i en mapp "gammalt system". Den kan du i regel slänga.

Om du gör en uppgradera till Leopard kommer det befintliga systemet inklusive alla extraprogram och drivrutiner att modifieras för Leopard. Arkivera/installera skapar ett helt nytt system enligt ovan vilket är en mycket säkrare metod eftersom det annars kanske finns något som gör att Leopard inte startar eller blir instabilt.

Jag rekommenderar en arkivera/installera när man byter kattdjur.

När jag gjorde det så kom hela intron och en assistent och den frågar om man vil föra över filer från en annan dator O.S.V, Den liksom börja om.

Varför blev det så ?

Jag fortsatte inte utan stängde av datorn. Ska jag göra om det?

Jag valde inte radera det är jag säker på.

Thomas Ytterberg

Antagligen för att du inte hade kryssat för att den ska plocka med gamla användare och inställnignar. Men informationen ska finnas kvar bara att du lär flytta över användarfilerna för hand.

Thomas Ytterberg

Du är alldeles för hetsig. Stanna upp och läs vad som står på skärmen. :)

Det är innan installationen påbörjas som du väljer Arkivera/installera som alternativ och där kan du kryssa huruvida du vill flytta över användare eller inte.

När OS X redan är installerat är det för sent. Du kan i regel använda Flyttassistenten för att föra över användarna i efterhand, men jag vet inte hur det fungerar i ditt läge.

Om man gör arkivera/installer så finns alla gamla filer ligger i en mapp "gammalt system". Heter mappen 'gammalt system' och var hittar man den då?

har gjort en clean install av Leopard men nyfiken som jag är så vill jag ju veta :-)

Thomas Ytterberg

Du hittar enklast saker på Macen via sökfunktionen Spotlight (äpple-F i Finder). Annars vill jag minnas att "gammalt system" hamnar i rooten på hårddisken. Omöjlig att missa i alla fall. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...