Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trådlöst, får kontakt men kan inte surfa


CEB

Rekommendera Poster

Jag är trådlös surfing newbie. Har hittills surfat med min MacBook på grannars öppna nätverk utan problem och via egen fast lina. Har Brebandsbolaget, modem ZyXel Prestige 600.

 

Hittade en trådlös gateway på jobbet, 3COM Officeconnect som jag har nollställt och anslutit till ZyXel. Så länge jag har lina mellan ZyXel - 3COM och 3COM - MacBook går det fint att surfa och göra inställningar på 3COMen. När jag ska surfa trådlöst kan jag bara ansluta till 3COM men inte surfa, det står i inställningar att jag är ansluten men att det kanske inte går att surfa.

 

Om det är ngn som har tips på hur jag kan lösa detta tar jag gärna emot!!

 

Fråga gärna om det är nån info som saknas för att kunna hjälpa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mac miljö är en omstart aldrig fel, i pc så en ip config i kommando tolken är heller inte fel.

 

Och hur stark signal? finns sidor om detta ämmne.

 

Men har du dina grannars tillstånd? att surfa på deras? om inte så finns "trådlöst" att köpa för ca 399:- o uppåt 54 mbs med USB dongle så 500:- men se upp med ickecompabillitet med macintosh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du tilldelats någon ip-adress? syns i inställningar/nätverk/airport (antagligen där du var å titta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har full signal och när jag bara ansluter via Airport står det: Airport är anslutet till nätverket. Airport har en egentilldelad IP-adress och kan kanske inte ansluta till internet.

 

Omstart hjälpte inte tyvärr. När jag kopplar sladd nu mellan 3COM o MacBook så står det för Ethernet: Ethernet (inbyggt) är aktivt och har IP-adressen XXXXXXX. Datorn är ansluten till internet via Ethernet.

 

Jag har ingens tillstånd utan har bara testat för att se om det funkade att hänga på ett trådlöst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej!

Jag har exakt samma problem som CEB.

 

Har nyss flyttat till en ny lägenhet där trådlöst internet ingår i hyran. (Routern sitter i trappen) Jag bor med 2 andra som har stationära PC datorer och hos dem fungerar internet utan problem. De var bara för dem att knappa in lösenordet och börja surfa...

 

Har en Macbook Pro som jag köpte i september 2007.

När jag knappade in lösenordet blev det full signal på en gång och det står att jag är ansluten. Sedan går man inte på internet och möts av "Sidan kan inte hittas"

Mitt IPnummer är 169.254.x.x och jag har förnyat den massa gånger utan att nåt händer.

Modemet kommer från linksys, funkar inte mac med dem?

 

Hoppas verkligen nån har svar på detta och vet hur man ska bära sig åt.

MVH A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har exakt samma problem som CEB.

 

Har nyss flyttat till en ny lägenhet där trådlöst internet ingår i hyran. (Routern sitter i trappen) Jag bor med 2 andra som har stationära PC datorer och hos dem fungerar internet utan problem. De var bara för dem att knappa in lösenordet och börja surfa...

 

Har en Macbook Pro som jag köpte i september 2007.

När jag knappade in lösenordet blev det full signal på en gång och det står att jag är ansluten. Sedan går man inte på internet och möts av "Sidan kan inte hittas"

Mitt IPnummer är 169.254.x.x och jag har förnyat den massa gånger utan att nåt händer.

Modemet kommer från linksys, funkar inte mac med dem?

 

Hoppas verkligen nån har svar på detta och vet hur man ska bära sig åt.

MVH A

 

Tjejen har samma problem, hon befinner sig på Island så det är lite svårt att hjälpa henne. På gården där hon bor har dom ett trådlöst nätverk, hon hittar det och kan ansluta och skriva in lösenordet men det går inte att surfa? Flera pc-laptops i samma hus kan ansluta och surfa utan problem, någon som har någon lösning eller tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för mig fungerade det inte alls en gång om jag inte skrev $ före koden och skrev alla bokstäver med små versaler, men sedan fungerade det kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever ibland samma problem, ibland hjälper det att förnya DHCP under nätverksinställningar>Airport>Avancerat>TCP/IP. Kan kanske hjälpa?

 

Lycka till, Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Ansluter till denna gamla tråd igen, har samma problem, men har inte hittat svar.

Anslutning, var det ja...

Min iPhone, Ipad, MB13 ansluter till routern/airport men min MB 15" får ingen routeradress. Ansluter till airport med ok styrka, men kommer inte ut på nätet.

 

Har provat omstart av routern/airport och datorn men det löser inget.

Inte heller att slå på och av airport i nätverksinställningarna.

Inte heller att byta IPv4 adressen manuellt i avancerade inställningarna.

 

Fler idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem, macen verkar 'komma i håg' vilken router den har haft som dns (namnupplösare) i detta fall grannens router. Så när ni inte får kontakt, föreslår macen en felanalys eller nätversksdiagnos (kommer inte i håg vad den hette). OS X upptäcker då att fel dns används och föreslår 'rätt'. Ni kan kolla om detta är problemet genom att pinga tex 217.151.199.213

som är www.macworld.se, får ni svar på pingen är det dnsproblem.

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att routern är inställd på att enbart dela ut tre ip-adresser som då alla är upptagna. Även om du stänger av en dator så är adressen låst en viss tid. Så att bara slå av en enhet ger inte automatiskt en ledig adress.

post-34005-038559300 1289905598_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...