Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Safari


Jägermeister

Rekommendera Poster

Jägermeister

Filer jag hämtar via Safari får felaktiga datum. Hämtar jag samma filer via Firefox får de korrekt datum, dvs. det datum/tid då de hämtades ner till hårddisken.

 

Nu har jag raderat alla plist-filer till Safari, åtminstone dom som datorn tillät mig att radera utan att fylla i lösenord. Detta löste dock inte mitt datum/tid-problem. Jag vill inte pilla för mkt i System mappen utan att vara säker på att jag sparkar mig själv i genitalierna.

 

Så, jag hoppas nu på att en total ominstallation av Safari ska lösa mina datum problem på de hämtade filerna. Hur gör jag en sådan total ominstallation?

 

Bokmärken (ink. bokmärkesraden) sparar jag gärna om det går att fixa - i så fall hur?

 

Stort tack för er hjälp!

 

Vänligen,

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat "Återställ Safari" i Arkivmenyn?

 

Radera allt

post-113-1200851824_thumb.jpg

 

 

Bokmärkena ligger kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Jag provar det nu, tack för tipset. Återkommer...

 

Ps. Värt att nämna är att bilder jag sparar får korrekt datum då jag sparar via Safari, dock fungerar inte datumet korrekt då jag sparar andra filer - t.ex. .dmg, .zip, .torrent, etc.

 

Edit:

Det hjälpte inte. Här är ett exempel, den markerade filen i fönstret/bilden hämtade jag just - dvs. kl 20:07 söndag 20 jan. Felet kvarstår alltså.

 

Vad kan jag gå vidare med för att lösa mitt problem? Tack på förhand för er hjälp!

 

Vänligen,

Jonas

post-25280-1200855726.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Jag installerade just om Safari, det hjälpte inte. Problemet kvarstår. Pocahontas eller ngn annan, har ni några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta frågan men varför är det så viktigt med datum på filerna?

Själv har jag valt bort datum så de inte ens syns i Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Ursäkta frågan men varför är det så viktigt med datum på filerna?

Själv har jag valt bort datum så de inte ens syns i Finder.

I princip allt jag väljer att tanka från webben sparar jag i Hämade filer-mappen. Denna är sorterad efter Ändringsdatum (både i stacken och i originalmappen). Jag vill helt enkelt att de senast hämtade filerna ska ligga överst/först i originalmappen och längst ned/först i stacken.

 

Jag kör helst Safari dessutom. Det är snyggast och bäst anpassat till Mac OS X.

 

Ingen som vet en lösning till mitt problem? Notera att filerna får korrekt datum då de hämtas via t.ex. Firefox. Användning av Firefox är dock inte aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara ett, iCab som är bättre än Safari, speciellt när det börjar krångla, som nu, så använd iCab.

 

Och kolla upp så safari är helt borta innan du tar Safari tillbaks... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Bara ett, iCab som är bättre än Safari, speciellt när det börjar krångla, som nu, så använd iCab.

 

Och kolla upp så safari är helt borta innan du tar Safari tillbaks... :stjarnsmall:

 

iCab var snabbt. Gillar det. Lika snyggt som Safari också. Firefox till Mac är ju sanslöst fult.

Hur som helst, nu är det upp till bevis om det fungerar med datumen etc... återkommer..... 

Edit:Den lägger sig rätt i stacken som är sorterad efter datum. Men den lägger sig fel i Finder-fönstret/originalmappen som är sorterad på samma sätt. Datumet är fel på filen i vilket fall som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat Windows på din Mac Book? i så fall kolla efter scaningsprogram o virus.

 

Och töm cache minnet i browsern du använder.

 

Hardmac är Macbiduille på engelska, så titta om någon har liknande problem där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Har du installerat Windows på din Mac Book? i så fall kolla efter scaningsprogram o virus.

 

Och töm cache minnet i browsern du använder.

 

Hardmac är Macbiduille på engelska, så titta om någon har liknande problem där.

Nope, inget Windows. Cache tömd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Jag gjorde just en Arkivera/installera. Det löste inte problemet.

 

Kan någon bekräfta om filerna ska få ett timestamp som överensstämmer med det aktuella datumet eller ej? Jag skulle vilja ha så att filer som hämtas får det ändringsdatum som är lika med tilläggsdatumet. Precis som det fungerar då man kör Firefox. iCab är dock samma som Safari. Det är bara Firefox som gör som jag vill i detta avseende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa även Opera, för ie 7 o Safari har nu någon slags "känslighet" inbyggd ? !

 

Upptäcket detta hoss en fotograf som fick problem i Safari, hela tiden o jag trodde det var storleken på bilderna ca 10 GB stora men bytte browser ? Voilá fungerade perfekt.

 

Och titta efter nått virusprogram för macintosh, kan vara någon som håller på att djäklas med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde just en Arkivera/installera. Det löste inte problemet.

 

Kan någon bekräfta om filerna ska få ett timestamp som överensstämmer med det aktuella datumet eller ej? Jag skulle vilja ha så att filer som hämtas får det ändringsdatum som är lika med tilläggsdatumet. Precis som det fungerar då man kör Firefox. iCab är dock samma som Safari. Det är bara Firefox som gör som jag vill i detta avseende.

 

Det är inget fel på ditt system! Det är nog Firefox som är inkonsekvent och stämplar fel. Ett sätt är att du skapar en subfolder för programmet i Hazel och datumstämplar det efter - om date added is not date created så stämpla mappen med date added.

Det kanske går att skapa ett applescript som ändrar datumet och aktivera det med mappkommandon (ctrl klicka på mappen och välj Mer) eller med Automator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat Windows på din Mac Book? i så fall kolla efter scaningsprogram o virus.

 

Allvarligt talat - ge inte så tokiga råd om du inte har en aning om vad det handlar om. Risken finns ju att nån "nybörjare" tar dem på allvar. Tänk vad mycket jobb du kan ge nån utan att skuggan till chans finns att det skulle ha med saken att göra.

Visst har man rätt att ta fel när man vill hjälpa nån - det gör vi väl alla, men nån måtta på det får det väl ändå vara på hur man chansar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Vill någon vara snäll och hjälpa mig felsöka Safari? Allt ni behöver göra är att ladda ner ett 300 kB stort program. Det är img2icns, dvs. en konverterare för bilder till ikoner. Jag tänkte att det var bra som testfil eftersom det är så litet. Allt ni behöver göra är att öppna Safari och sedan genom Safari gå till denna länk:

 

http://tc.versiontracker.com/product/redir...cns.dmgimg2icns

 

Väldigt schyst om ni har lust att göra det. Filen är säker och ligger hos VersionTracker.

 

Det timestamp jag får är lö 8 dec 2007, 01:53. Enligt nedan:

post-25280-1201022733.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datumet du har erhållit är Skapelsedatumet och det är ok, men du har inte lagt in det på din skärmavbildning. Ändringsdatumet på min MBP stämmer med dagens datum och tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill någon vara snäll och hjälpa mig felsöka Safari? Allt ni behöver göra är att ladda ner ett 300 kB stort program. Det är img2icns, dvs. en konverterare för bilder till ikoner. Jag tänkte att det var bra som testfil eftersom det är så litet. Allt ni behöver göra är att öppna Safari och sedan genom Safari gå till denna länk:

 

http://tc.versiontracker.com/product/redir...cns.dmgimg2icns

 

Väldigt schyst om ni har lust att göra det. Filen är säker och ligger hos VersionTracker.

 

Det timestamp jag får är lö 8 dec 2007, 01:53. Enligt nedan:

 

 

Jag får samma datum och tid på filen som du. Med Firefox får jag dagens datum. Tydligen hanterar webbläsarna nedladdade filer på olika sätt, har faktiskt aldrig reflekterat över det. Å andra sidan använder jag nästan aldrig Safari...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera det här scriptet:

 

on adding folder items to this_folder after receiving added_items

 

repeat with file_ in added_items

tell application "Finder"

set file_ to POSIX path of file_

do shell script "touch -c " & quoted form of file_

end tell

end repeat

 

end adding folder items to

 

 

Gå till din Programmapp >

AppleScript >

Skriptredigerare >

Välj Ny under Arkiv i Skriptredigerare >

klistra in scriptet och spara det som : Spara dagens datum och lägg det i : På din hårddisk > Bibliotek > Scripts > Folder actions scrips.

 

 

Ctrl klicka nu på din hämtningsmapp >

Gå in under menyn för Mer >

Se till att Aktivera Mappkommandon är valt >

Välj:Ställ in mappkommandon >

Klicka på + tecknet i vänster kolumn och välj din mapp för Hämtade filer - bocka i.

Klicka på + tecknet i högerkolumn och gå in på din hårddisk > Bibliotek > Scripts > Folder actions scrips och välj scriptet: Spara dagens datum - bocka i.

Stäng fönstret.

 

Testa med att hämta en .dmg.

Fungerar det inte så har du missat något. Här fungerar det nämligen...

 

Det går att fixa det här smidigare, men nu har du en känsla var saker och ting ligger på hårddisken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Kopiera det här scriptet:

 

on adding folder items to this_folder after receiving added_items

 

repeat with file_ in added_items

tell application "Finder"

set file_ to POSIX path of file_

do shell script "touch -c " & quoted form of file_

end tell

end repeat

 

end adding folder items to

Gå till din Programmapp >

AppleScript >

Skriptredigerare >

Välj Ny under Arkiv i Skriptredigerare >

klistra in scriptet och spara det som : Spara dagens datum och lägg det i : På din hårddisk > Bibliotek > Scripts > Folder actions scrips.

Ctrl klicka nu på din hämtningsmapp >

Gå in under menyn för Mer >

Se till att Aktivera Mappkommandon är valt >

Välj:Ställ in mappkommandon >

Klicka på + tecknet i vänster kolumn och välj din mapp för Hämtade filer - bocka i.

Klicka på + tecknet i högerkolumn och gå in på din hårddisk > Bibliotek > Scripts > Folder actions scrips och välj scriptet: Spara dagens datum - bocka i.

Stäng fönstret.

 

Testa med att hämta en .dmg.

Fungerar det inte så har du missat något. Här fungerar det nämligen...

 

Det går att fixa det här smidigare, men nu har du en känsla var saker och ting ligger på hårddisken...

 

Stort tack! Respekt! ;)

 

Det fungerar fint, dock verkar dockan inte uppdatera korrekt. Då jag testade just att tanka en torrent-fil så hamnar den inte direkt som första i min downloads-stack, då jag dödar Dock via Aktivitetskontrollen så refreshar dockan och då är torrent-filen där, först av alla. Vilket stämmer alltså.

 

Vad kan då vara felet att dockan inte registrerar torrent-filen direkt? .dmg registrerades direkt av dockan. Notera att alla filer får dagens datum, vilket önskas - detta verifieras genom ett kika i Finder-fönstret för downloads. Dock uppdaterar dock inte dockan korrekt som sagt. Jag har nu testat .dmg och .torrent. .dmg gick direkt, men inte .torrent alltså.

 

Tack än en gång Matrix, verkligen - grymt jobbat! Tack! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ctrl klickar i dockan på Hämtade filer - i popup menyn som kommer upp - sorterar du då efter Tilläggsdatum eller har du valt något annat? Fick inte .zip filer i rätt ordning om inte Tilläggsdatum var valt under sortering i dockan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Om du ctrl klickar i dockan på Hämtade filer - i popup menyn som kommer upp - sorterar du då efter Tilläggsdatum eller har du valt något annat? Fick inte .zip filer i rätt ordning om inte Tilläggsdatum var valt under sortering i dockan.

Jag sorterar efter Ändringdsdatum eftersom jag använder mig av stacks overlay-ikoner. Se bild. Det var egentligen en av huvudsakerna till att jag startade denna tråd - att jag ville få det att funka med stacks overlay-ikoner.

 

Så, finns någon klurig lösning må'n tro?

post-25280-1201107194.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...