Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Rättstavning i Word

slow

Recommended Posts

Håller på att bli galen! Jag lyckas inte få mitt Word att utföra rättstavningskontroll på svenska! Detta trots att jag har lagt till den svenska ordlistan som ligger i shared applications osv, valt svenska på alla ställen! Kan någon hjälpa mig?

Nja, kanske.

Jag har märkt att när jag konverterat dokument från AppleWorks till Word så tror Word att dokumenten är på engelska. Lösningen är då att markera allt innehåll i det nya Word-dokumenten (enklast med kommando + A), sedan gå upp till Verktygs-menyn i Word, gå in under språk och där välja svenska. Måste alltså göras i den ordningen.

Vet ju inte varför dina dokument uppför sig som de gör, men lösningen ovan kan kanske vara värd att prova?

Edit:

Ja - Hej och välkommen till Forum, slow!

Nästa gång du har frågor om MS Word kan du ställa dem under rubriken "Kontorsprogram", det passar väl nästan bättre där. Större chans att du får bra svar.

Nu använder jag i stort sett inte Pages, men har du provat ungefär som ovan:

markera texten, gå till Inspector - Text - More - Language, och välj english.

Aha, jag hade kopierat en del text från en hemsida. Det kanske var det som spökade från början. Nu är det bara det att det inte hjälper om jag börjar på helt ny kula, dvs skapar ett nytt dokument och skriver själv från början. Nu rättar den inte stavfel alls utan jag skriver massa stavfel men inget blir rödmarkerat trots att boxen för rättstavning under pågående inskrivning är iklickad. Börjar få gråa hår!

Man får gråa hår av Word ibland! Och inte bara av Word förresten.

Har du provat något så enkelt som att starta om Word?

i Word-menyn, under Alternativ - Stavning och grammatik finns en knapp som heter Kontrollera igen. Den återställer bland annat ord man har lagt till med kommandot Ignorera. Men kanske kan den återställa mer än så? Värt att prova.

edit:

Och har du kollat så att Svenska är valt under Verktyg - Språk? Ibland ställer den in sig på ett no language-alternativ.

svensk rättstavning medföljer väl? annars kan du be nån annan som har den att skicka

svensk rättstavning medföljer väl? annars kan du be nån annan som har den att skicka

Jag köpte det när det kom ut, i USA. Så nope, det följde inte med mitt.

Känner ingen som har MS 08, men funkar typ 07 och 06 lika bra (dessa är för windows då) ?

Blev så irriterad till slut att jag avinstallerade Office och installerade det på nytt samt la till Svenska ordlistan från Value pack. Då började allt funka! Alltså den svenska ordlistan finns på office installations cd:n under Value pack-proofing tools

Och tack för välkomnandet! Ska försöka posta rätt i fortsättningen! Jag var så stressad när jag postade första inlägget att jag inte riktigt tog mig tid att kolla var det skulle ligga...

Jag köpte det när det kom ut, i USA. Så nope, det följde inte med mitt.

Jag tror faktiskt att svensk ordlista följde med, men däremot kanske den inte installeras automatiskt.

Prova att sätta i startskivan för Office och välj anpassad installation. Under Språk eller Språkstöd ska du kunna hitta Svenska. Enligt Office egen hjälpfunktion ska alla befintliga språk följa med varje version av Office.

Eller gör som Slow: kolla i Value-pack (jag trodde förstås att det bara fanns Value-pack till Windows.)

Filerna med svensk ordlista ska sedan finnas i mappen Office - Delade program - Spåkverktyg. och filerna heter Swedish Grammar, Swedish Hyphenation och Swedish Spelling. (åtminstone i Office 2004)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...