Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Redigera film med mbp


Bustermania75

Rekommendera Poster

Bustermania75

Hej!

Tänker köpa en macbook pro inom de närmaste veckorna (det blir min första mac!). Min fråga lyder. Är den datorn kraftfull nog för att redigera film med? Vill inte producera nästa kioskvältare från Hollywood utan bara redigera familjefilmerna. Någon med erfarenhet av detta som kan ge lite tips. Eventuellt väntar även köp av HD-videokamera, blir det problem med redigeringen då?

Tack för lite funderingar kring detta för att köpet ska kännas lite säkrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En MBP fungera hur bra som helst att redigera film. Använder den just för det ändamålet själv (IMovie 06). Kamera kan jag inte hjälpa dig med men jag tror att det fortfarande rekommenderas att köpa Mini-DV. Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BjornHermanWahlsten

Problemet med HD-video idag är väl att kunna bränna DVD. I bästa fall kan man köra tillbaka det man redigerat till ett tomt DV-band i HD-kameran i väntan på en extern HD-brännare. Haken är som alltid EU. EU har ju som enda region i världen en strafftull på alla kameror som kan spela in på annat sätt än genom objektivet.

 

Själv har jag kommit runt sådana problem genom att köpa "vidgets" från England som öppnar upp kamerans DV-ingång. EU har fått upp ögonen på sådant fritänkande och förbjuder dessa företagen att tillverka dylika "vidgets". Jag känner det som om jag bodde i en unken DDR-stat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...