Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför segar powerbook G4:an?


___mats___

Rekommendera Poster

Jag har en powerbook G4:a 1:33 Ghz och 768 MB i minne

 

Hårddisken kraschade och jag fick MacForum att installera en ny. Ville ursprungligen ha en 120 gigare men då de inte fanns i lager fick det bli en på 160. Teknikern lovade att ingen skillnad skulle ske.

 

Nu har jag upptäckt några små irriterande moment.

 

När jag spelar upp DVD är det perfekt, inga konstigheter.

När jag rör migmellan olika programfönster tycker jag mig inte heller märka av någon skillnad.

 

Men när jag r ute på Safari så segar det rejält. You tube visar ryckiga bilder, ch när jag alternerar mellan olika sidor så reagerar datorn långsamt.

 

Jag har testat att ladda hem hela you tube filer (på streamingen) innan jag tittar på dem men resultatet blir det samma = ryckigt.

 

Samma gällerFirefox.

 

Jag har nyligen bytt till det allra senaste opsystemet men har för mig att jag hade samma problem även innan.

 

När jag kollar aktivitetskontrollen jobbar processorn extremt hårt utan att ha särskilt många program uppe. %:en på användare visar 85-90% så det grafiska fältet är nästan täckt av grönt. Är det där felet ligger?

 

Annars ser det bra ut där.

 

För det kan väl inte vara grafikkortet som felar. Då hade ju DVD filmen väl också krånglat?

 

Det blev lite långrandigt det här, men jag hoppas någon orkar läsa igenom och ge förslag på vari felet ligger.

 

MVH

mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gosse, 768 MB. :chockadskeptisk:

 

Jag har en PB 1.25 GHz med 2 GB och jag tycker det går aningen längsamt ibland.

Det där blir ju rena sirapen.

 

Inte för att surfa precis, men med lite mer krävande aktiviteter och program.

Annars skulle jag nog kolla internetuppkopplingen lite.

Ladda ner TPtest och kör den,

helst direkt till modem förbi router om du har någon.

 

Sen belastar inte DVD'n prosessorn, förutom styrfunktioner och ljud

och det är inget stort arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är egentligen inga problem när jag kör andra program.

Inga jag upptäckt än iaf.

 

Och så var det där med stramingen att jag väntade till det var färdigladdat innan jag kollade och det var ändå ryckigt.

 

Här är resultatet på testet via trådlöst. Förvisso lovad 100 MB men detta bör väl räcka för att surfa och kolla bildfiler?

skicka = 2.70 Mbit/sek

ta emot = 11.44 Mbit/sek

 

Jag kan väl köpa extra minne men då vill jag först ha garantier för att inte samma problem består.

Annars är det ju helt meningslöst...

 

Men tack ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Youtube är rätt processorkrävande och det blir ännu värre om klippen är inbäddade på sidor med mycket reklam. Ta en sida som videofeber till exempel som är sönderlastad med animerad reklam. Ifall jag tittar på klippen direkt från deras sida står båda processorerna och pendlar mellan 60 och 80 procent av sin kapacitet. Fläktarna kan börja gå upp i varv. Hoppar jag direkt till Youtube istället tar samma uppspelning mellan 30 till 50 procent eftersom det är mindre tjafs runtomkring.

 

Då ska vi också komma ihåg att en G5 med 2x2 GHz i runda slängar är tre gånger snabbare än en PBG4/1,33GHz. Så det är nog så enkelt som att din Powerbook är för långsam. Trots allt är det en processor som i grund och botten härstammar från sent 90-tal och som heller inte har utvecklats de senaste fem åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämförde processorstrycket mellan Firefox och Safari och upptäckte att Firefox gick mycket smidigare. Hälften så mycket processorskraft gick till den.

 

Menar ni att om jag köper kraftigare internminne att det hjälper processorn och att det därmed går snabbare?

 

undrar

mats

 

och hur mycket ska till tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämförde processorstrycket mellan Firefox och Safari och upptäckte att Firefox gick mycket smidigare. Hälften så mycket processorskraft gick till den.

 

Menar ni att om jag köper kraftigare internminne att det hjälper processorn och att det därmed går snabbare?

 

undrar

mats

 

och hur mycket ska till tycker ni?

 

Så mycket du kan, för som sagt en gammal dator du har där,så räkna med problem med nyare program, ta detta istället o Firefox eller Icab "WEBB-TV.NU" och tuta o titta.

 

Och kolla efter en nyare PB, för allt under 2 GHZ är bara för surfa lite lätt om kring utan större problem, programmmen nu för tiden ställer till det som den för prosessorsvaga datorer.

 

http://www.webb-tv.nu/?gclid=CLbV9qHN-48CFQ5OQgod5RXoMw

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...