Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dålig grafik?


Stork

Rekommendera Poster

Hej<br /><br />Jag står just nu i valet och kvalet att köpa en ny Mac, och jag har då kommit att sikta in mig ganska mycket på vanliga Macbook. Frågan är bara. Är grafiken i datorn så dålig som alla påstår? Vad kan jag göra, och vad kan jag inte göra?<br /><br />Själv spelar jag inte så mycket spel, men nu har jag kommit på att jag nog kan komma att vilja spela nya Starcraft när det kommer. Dessutom kommer jag att redigera en och annan bild, men huvudsakligen ska jag skriva och surfa, vilket ju inte ska kräva några resurser.<br /><br />Jag kan komma att koppla till en extra skärm för att kunna arbeta lite bättre framför datorn, samt också koppla datorn till en tv för att kolla på film. Går det?<br /><br />En fråga till. När man tar en titt i forumet så blir man ju avskräckt när man läser alla trådar som härrör till hårdvarufel av olika slag. Är det så att Macbook och Apples datorer felar mer än andra märken eller ser det lika dant ut för alla datormodeller?<br /><br />Tack<br />Fredrik Stork

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Ett bra grafikkort är egentligen bara viktigt vid spel. För bildbehandling spelar det ingen roll, där används inte grafisk acceleration.

 

Det går att koppla din MacBook till TV:n och extern skärm, med hjälp av en adapter som heter miniDVI-VGA, finns på Apple Store och kostar runt 200:-

 

När MacBook släpptes drabbades den av stora och diverse hårdvarufel, jag har hängt här på forumet länge och kan säga att jag nästan aldrig mer ser trådar gällande trasiga MacBöcker.

 

Apples datorer är väl varken bättre eller sämre än konkurenternas, de skruvas alla ihop i samma kinesiska fabriker. Finns folk som gärna hävdar att allt Apple gör är ofelbart och att Macar skulle hålla nån slags superkvalitet på hårdvaran. Så är inte fallet enligt min mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ser i din info att du har en Mac Pro. Du kan väl spela StarCraft 2 på den? :ThumbsUp:

 

Jag har ingen koll på vilka systemkrav det spelet kommer att ha, men jag gissar att dagens MacBooks riskerar att inte klara av att driva det spelet. Blizzard är i och för sig kända för att göra snygga spel med låga systemkrav, så den som lever får se.

 

Vad gäller kvaliteten på Apple's produkter så tror jag inte att Macar är mer drabbade av fel än andra datorer. Att du tycker att det finns många trådar om folk som har problem, så beror det förmodligen på att vi som inte har problem (och aldrig haft några) inte startar en ny tråd bara för att skriva hur bra datorn funkar. :borstatanderna:

 

Just MacBook har väl lite dåligt rykte om sig att vara halvtaskigt konstruerad. Av mina kompisar som har den har dock ingen några problem.

 

Att koppla MacBooken till TV:n/extern skärm tror jag inte skall vara några problem. Det funkar prima på min 3 år gamla PowerBook i alla fall. Förmodligen kommer du ev. behöva någon form av adapter för att koppla till TV:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcuslilliebjorn

Jag kan bara säga några saker; min MacBook är snart 1 år gammal med spec 2,0 GHz, 2 GB ram och 80 GB hårddisk.

 

Har inte haft några hårdvarufel i min bok, grafikkortet märker du inte av om du inte ska spela tunga first-shooter spel, kan spela AOE III utan problem på den.

 

DOCK så gäller detta denna burk, den första jag fick var det mjukvarufel i men det var inga problem utan jag åkte bara in till butiken nästa dag och bytte ut den mot en annan. Ska du också koppla in datorn mot en extern skärm så kan det undantagsvis gå lite segare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MacBook är ~ett halvår gammal och har inte svikit mig en enda gång hittils (utom när jag försökte spela WoW på för höga inställningar och den hängde sig, fast det var mitt eget fel :P).

 

Den är (känns?) typ tre gånger snabbare än min mammas HP-laptop med nästan likadana specs, också. Förutom när man crankar upp WoW för högt, alltså.

 

Men jag skulle inte säga nej till en MPB om en sådan kom flygande, mest för att det är allmänt häftigt att ha en sån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook hade mycket barnsjukdommar som verkar vara botade. Apple ligger högt i kvalitetsundersökningar om inte tom högst.... Nu när Apple har bytt till GMA 3100 så är grafiken OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat en rad olika spel på min MacBook (nov 2007), dock i XP via bootcamp.

Bland annat Battlefield 2, Half-Life2, Age of Empires 3, The sims 2, Far Cry, Need for Speed underground 2. osv..

Alla funkar alldeles utmärkt, egentligen bara BF2 och Far Cry som inte går att köra på speciellt höga grafikinställningar. Så nog går det att spela på MacBooken men man får vara beredd att kompromissa med grafiken på nyare och mer krävande spel. Men som lite slöspelande eller allmänt tidsfördriv är det alldeles tillräckligt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samtidigt, har man pengarna att köpa en MBP ska man självklart göra det (15" modellen är nästan identisk i storljek. jmf. med MB).

Det stämmer ju inte riktigt att grafikkortet används bara vid spel (vilket är en viss skillnad mot hur det fungerar på PC) tex så accelereras ju många av Apples egna program (FCP, Motion osv.) av grafikkortet i Pron, samma sak gäller ju program som jobbar med "Core" teknikerna (t.ex. bildredigering), som accelereras av grafikkortet, vilket innebär att dom är snabbare på en MBP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jag har testat en rad olika spel på min MacBook (nov 2007), dock i XP via bootcamp.

Bland annat Battlefield 2, Half-Life2, Age of Empires 3, The sims 2, Far Cry, Need for Speed underground 2. osv..

Alla funkar alldeles utmärkt, egentligen bara BF2 och Far Cry som inte går att köra på speciellt höga grafikinställningar. Så nog går det att spela på MacBooken men man får vara beredd att kompromissa med grafiken på nyare och mer krävande spel. Men som lite slöspelande eller allmänt tidsfördriv är det alldeles tillräckligt tycker jag.

 

 

Jag försöker spela AOE3 (på windows) på min MB. jag kör på lägsta grafik inställningarna men ändå får jag problem vid större sammandrabbningar. har nån någon lösning på det problemet.

 

ps. min macbook har gma 950

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur mycket ram har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, grafiken är inte så dålig som en del säger. Den är fullt tillräcklig för de flesta behov. Ska du spela grafiktunga spel eller redigera en massa video så säger det sig självt att MacBook Pro är ett bättre val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...