Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Garanti vid elektronikprodukter


Philip90

Rekommendera Poster

Hej! Jag har idag köpt en My Book Essential 2.0(extern hårddisk) på Onoff. De sa att det var ett års garanti på den. Finns det någon konsumentlag som säger att jag har rätt till mer än det? Eller är det bara de 2 åren som de sa?(förutom vid orginalfel).Om inte så köper jag via datorbutiken.com, där det visserligen är lite dyrare och tar längre tid, men jag får 2 års garanti. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt konsumentköplagen så har du rätt till 6 månaders garanti och tre års reklamationsrätt. Under garantin måste säljaren bevisa att du gjort något fel för att de ska slippa laga. Under resten av tiden upp till tre år måste du bevisa att felet fanns från början för att du ska få felet lagat gratis. Att bevisa att felet fanns från början är enklare än man tror. Du ska bara vara normalt aktsam och följa vad bruksanvisningen anvisar och tala om det för säljaren. Det är naturligvis enklare att bevisa om varan ser ny ut, än om den är sliten och smutsig.

 

Ovanstående går inte att avtala bort om du köper av en affärsidkare. Det är frivilligt att ge längre garanti än 6 månader.

 

Ovanstående gäller dessutom bara mellan säljaren och den ursprungliga köparen, även om många företag medger överlåtelse av garantin. Apple brukar göra det.

 

Om du köpt privat har du INGA garantier alls, så kolla noga att varan fungerar vid köpet. Du kan inte komma dagen/veckan efter och säga att varan inte funkade när du kom hem. Säljaren kan hävda att den gått sönder under transporten. Om säljaren däremot ljuger om varans skick eller ålder har du rätt att låta köpet gå tillbaka.

Man ser ibland iPods eller liknande köpta i utlandet till salu inplastade till ett pris som bara ligger någon enstaka hundring under butikspris. Med tanke på avsaknaden av garati är det inte värt pengarna. Det ska vara avsevärt billigare för att vara köpvärt enligt min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...