Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ge mer information!


fufluns

Rekommendera Poster

Ni är många som frågar efter hjälp. Vi som har varit med ett tag hjälper gärna till.

 

Men se då till att ge mer detaljerad information om problemet, vad ni har försökt göra åt det, och framför allt, lämna uppgifter om vilken dator ni sitter vid, vilket operativsystem ni har, vilken programversion ni har, och så vidare. Ju mer information ni lämnar, desto enklare är det att hjälpa till.

 

Det ni vet om problemet, är inget vi vet, förrän ni berättar om det!

 

Bästa hälsningar, och ta inte illa upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och, minst lika viktigt, se till att få till en bra rubrik som ger en vink om problemet..

 

Rubriker som "hjälp" är jag allergisk emot och slår ner på omgående....och du hittar kanske inte din fråga...ibland är jag snäll och meddelar trådskaparen via PM att jag ändrat rubriken....men inte alltid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och, minst lika viktigt, se till att få till en bra rubrik som ger en vink om problemet..

 

Rubriker som "hjälp" är jag allergisk emot och slår ner på omgående....och du hittar kanske inte din fråga...ibland är jag snäll och meddelar trådskaparen via PM att jag ändrat rubriken....men inte alltid...

 

 

Wow, storslaget av dig, det du säger är alltså att du ibland, men inte alltid, gör ditt jobb som moderator (och jag antar att du resterande gånger i princip skulle kunna kallas hackare)...det måste ju vara en självklarhet att trådskaparen meddelas vid dom tillfällen som rubriker ändras, det är ju för dom, inte för dig, specifikt, som forumet är till, det är ju inte per definition fel eller mot reglerna att skriva dåliga rubriker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan upplysa ankan om att jag gör mitt bästa för att upplysa "förstagångssyndare" via PM, men det finns dem som ofta upprepar sig och dem rättar jag bara.

 

Tror du att jag gör grova pengar här på antal rättningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan upplysa ankan om att jag gör mitt bästa för att upplysa "förstagångssyndare" via PM, men det finns dem som ofta upprepar sig och dem rättar jag bara.

 

Tror du att jag gör grova pengar här på antal rättningar?

 

Ja kläm fram med det nu, hur många millar tjänar du egentligen som moderator :fulfejs:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, storslaget av dig, det du säger är alltså att du ibland, men inte alltid, gör ditt jobb som moderator (och jag antar att du resterande gånger i princip skulle kunna kallas hackare)...det måste ju vara en självklarhet att trådskaparen meddelas vid dom tillfällen som rubriker ändras, det är ju för dom, inte för dig, specifikt, som forumet är till, det är ju inte per definition fel eller mot reglerna att skriva dåliga rubriker.

 

 

 

Gnäll, gnäll, pip, gnäll. Tack för att du delade med dig av detta bara för gnällandets skull..

 

Dags att börja uppskatta modsen snart istället för att leta fel i allt alltid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare, de två första inläggarna i denna tråd borde få belöning för att ha betonat hur viktigt det är både med rubrik och beskrivande innehåll.

Och Poca sköter sitt rubrikjusterande med den äran, även om han nu de senaste dagarna verkar ha legat på latsidan. Det finns några enfaldiga intetsägande rubriker kvar att sätta tänderna i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att den som är tänkt att läsa denna tråd kommer göra de.

Dem brukar komma ställa sin fråga, få svar och sedan gå o återkomma när dem har ett nytt problem :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare, de två första inläggarna i denna tråd borde få belöning för att ha betonat hur viktigt det är både med rubrik och beskrivande innehåll.

Och Poca sköter sitt rubrikjusterande med den äran, även om han nu de senaste dagarna verkar ha legat på latsidan. Det finns några enfaldiga intetsägande rubriker kvar att sätta tänderna i.

 

Jepp. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vaffö skulle inte webbansvariga kunna lägga in en snabbknapp, så att att en snabb hänvisning med deras, fufluns och pacas, sammanfattande bidrag las in, utan en massa omformuleringar? Det vore ju faktiskt en sanitär välgärning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Wow, storslaget av dig, det du säger är alltså att du ibland, men inte alltid, gör ditt jobb som moderator (och jag antar att du resterande gånger i princip skulle kunna kallas hackare)...det måste ju vara en självklarhet att trådskaparen meddelas vid dom tillfällen som rubriker ändras, det är ju för dom, inte för dig, specifikt, som forumet är till, det är ju inte per definition fel eller mot reglerna att skriva dåliga rubriker.

 

:chockadskeptisk:

 

Att du orkar? Du måste tamejfan vara den gnälligaste person jag nånsin stött på.

Har du inget bättre att störa dig på? grannar som spelar hög musik, ungdomar som smäller smällare i området, folk som inte håller hastighet? Lek gårdspolis någon annan stans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja komma in med en åsikt här... Tycker att det är fantastiskt att det finns människor som vill hjälpa andra att komma till rätta med problem de har. Men väldigt många inlägg utvecklas till tupp-fajter... ni verkar reta er på varandra och så dränks frågor i arga man - till man - kamper. *Om man inte vill svara på ett inlägg så låter man väl bli?*

 

Om man däremot tycker sig ha ett ansvar för att uppfostra människor som gör fel så må det va hänt. Men då krävs tålamod och man kan nog inte vänta sig tacksamhet... ungefär som det är att ha barn....

 

Kom igen! Atmosfär är minst halva grejen! Peace, love och så vidare...

 

/Mvh, Malin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du orkar? Du måste tamejfan vara den gnälligaste person jag nånsin stött på.

Har du inget bättre att störa dig på? grannar som spelar hög musik, ungdomar som smäller smällare i området, folk som inte håller hastighet? Lek gårdspolis någon annan stans.

 

Det tar jag som en komplimang när det kommer från dig...sen har du ju inte stött på mig, eller som Austin Powers sa "..of course you havent had the pleasure, we just met..."

Det är ju NI som leker gårdspolis och ska in och peta i andras inlägg "jag vet bättre än trådskaparen vad som ska stå i rubriken", och sen förväntar man sig vågor av tacksamhetsyttringar...det är ju helt självsanerande, den enda som förlorar på en dåligt satt rubrik är ju trådskaparen...och man kan tänka sig flera situationer där det snarare stjälper för användare än hjälper, Malin sa det bra i mitt citat nedan..

 

Om man däremot tycker sig ha ett ansvar för att uppfostra människor som gör fel så må det va hänt. Men då krävs tålamod och man kan nog inte vänta sig tacksamhet... ungefär som det är att ha barn....

 

..det är ju ungefär som att Pocahs barn kommer hem och ber om hjälp med läxan, och Pocah. säger "äh, du kan ju inte, det är bättre jag gör det"...eller om man ritar med sina barn och säger "sådär ser ju inte en kossa ut, såhär, som jag gör är bättre"...tror någon att den kossan han ritar ser bättre ut i barnets ögon ? någonstans måste ju människor få verka efter dom förutsättningar dom har, litterära eller vad det nu vara månde, och som kan variera beroende på ålder, ursprung m.m, det finns ju människor här som kommunicerar nästan uteslutande med smileys, ska vi censurera bort dom i tydlighetens tecken, ska vi helt skriva om inlägg gjorda av invandrare för att dom är svåra att förstå ? till slut, som sagt, frågan/tråden måste ändå "tillhöra" trådskaparen, visst, hjälp gärna till, fråga om, eller påpeka att tänka på att skapa en informativ rubrik tills nästa gång, skicka ut det som ett PM per automatik till nya medlemmar, med exempel på vad som är relevant information.....

 

....and understanding...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar jag som en komplimang när det kommer från dig...sen har du ju inte stött på mig, eller som Austin Powers sa "..of course you havent had the pleasure, we just met..."

Det är ju NI som leker gårdspolis och ska in och peta i andras inlägg "jag vet bättre än trådskaparen vad som ska stå i rubriken", och sen förväntar man sig vågor av tacksamhetsyttringar...det är ju helt självsanerande, den enda som förlorar på en dåligt satt rubrik är ju trådskaparen...och man kan tänka sig flera situationer där det snarare stjälper för användare än hjälper, Malin sa det bra i mitt citat nedan..

..det är ju ungefär som att Pocahs barn kommer hem och ber om hjälp med läxan, och Pocah. säger "äh, du kan ju inte, det är bättre jag gör det"...eller om man ritar med sina barn och säger "sådär ser ju inte en kossa ut, såhär, som jag gör är bättre"...tror någon att den kossan han ritar ser bättre ut i barnets ögon ? någonstans måste ju människor få verka efter dom förutsättningar dom har, litterära eller vad det nu vara månde, och som kan variera beroende på ålder, ursprung m.m, det finns ju människor här som kommunicerar nästan uteslutande med smileys, ska vi censurera bort dom i tydlighetens tecken, ska vi helt skriva om inlägg gjorda av invandrare för att dom är svåra att förstå ? till slut, som sagt, frågan/tråden måste ändå "tillhöra" trådskaparen, visst, hjälp gärna till, fråga om, eller påpeka att tänka på att skapa en informativ rubrik tills nästa gång, skicka ut det som ett PM per automatik till nya medlemmar, med exempel på vad som är relevant information.....

 

....and understanding...

 

 

Men skicka ett PM till de berörda Modsen om hur du uppfattar saken så slipper vi läsa det. Förstår fortfarande inte vad det spelar för roll om rubriken ändras från "hjääälp!" till "Jag kan inte lägga till bilder i iPhoto" exempelvis. Tycker du ska hitta andra, mer väsentliga, saker att reta dig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det främst trådskaparen som drabbas av en dålig rubrik, men om dåliga rubriker blir legio, så kommer ju forumet till slut att bli helt ointressant för alla, och därmed dö sotdöden.

 

Så jag tycker det är kanon att moderatorerna ändrar i rubriker, men meddelandet om att det är gjort kanske enbart ska gå som PM till trådstartaren? Det är ju oftast ganska överflödig info för oss andra - om inte rubben ändras efter typ tio inlägg i tråden förstås...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skicka ett PM till de berörda Modsen om hur du uppfattar saken så slipper vi läsa det. Förstår fortfarande inte vad det spelar för roll om rubriken ändras från "hjääälp!" till "Jag kan inte lägga till bilder i iPhoto" exempelvis. Tycker du ska hitta andra, mer väsentliga, saker att reta dig på.

 

Det är ju högst väsentligt för trådskaparen att få veta att någon ändrat rubriken på tråden, och speciellt om det är nya eller oerfarna forummedlemmar, om jag som ny eller oerfaren medlem skapar en tråd som heter "hjälp..." så letar jag ju efter en tråd som heter "hjälp..." när jag ska se om någon kunnat hjälpa mig.

Det är ju bevisligen så också att även dessa trådar populeras, att det erbjuds hjälp även i dom, det är ju som att sätta en bra löpsedel, det är ju inte nödvändigtvis så att den mest informativa löpsedeln är den som får mest läsare.

Däremot är det ju som trådskaparen av den här tråden säger, att ju mer information som presenteras om problemet, desto större chans har ju trådskaparen att få hjälp så snabbt som möjligt, men som det har påpekats, det är ju valfritt att svara i en tråd, om jag tycker att frågan "varför kan inte itunes importera mina filer" är för ospecifik, så har jag ju alternativet att låta bli att svara helt, eller så ber jag om information om vad det är för typer av filer (det är ju inte ens säkert att det är klart för trådskaparen vad som är relevant)...men för att klargöra, vill moderatorer sitta och ändra i rubriker, så är det väl upp till dom, just den uppgiften är ju en sjävvald börda, men att man meddelar berörd trådskapare varje gång torde för mig vara en självklarhet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni behöver inte ens tänka på det de finns en "pluggin" som man lägger till i IPB forum som ni har här så att när en moderator flyttar/tar bort eller ändrar en tråd så skickas ett meddelande till användaren om att en ändring har skett i hans tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är många som frågar efter hjälp. Vi som har varit med ett tag hjälper gärna till.

 

Men se då till att ge mer detaljerad information om problemet, vad ni har försökt göra åt det, och framför allt, lämna uppgifter om vilken dator ni sitter vid, vilket operativsystem ni har, vilken programversion ni har, och så vidare. Ju mer information ni lämnar, desto enklare är det att hjälpa till.

 

Det ni vet om problemet, är inget vi vet, förrän ni berättar om det!

 

Bästa hälsningar, och ta inte illa upp!

 

I Kontrollpanelen/Redigera medlemsprofil har jag försökt att lägga in vilka macar som jag använder men får bara upp detta meddelande

"You entered an illegal date for your birthday. You may have chosen 30th February, for example."

(Har lämnat födelsedagsfälten tomma, d v s "--")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Kontrollpanelen/Redigera medlemsprofil har jag försökt att lägga in vilka macar som jag använder men får bara upp detta meddelande

"You entered an illegal date for your birthday. You may have chosen 30th February, for example."

(Har lämnat födelsedagsfälten tomma, d v s "--")

Hej!

 

Man måste ange födelsedatum om man, efter det att kontot har skapats, vill ändra i sitt konto. Ett alternativ är att ange vilka macar man har i sin signatur.

 

Men även om du gör det, skulle vi ju ändå inte veta vilka av dina macar som ditt eventuella problem handlar om, om du inte själv anger det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Kontrollpanelen/Redigera medlemsprofil har jag försökt att lägga in vilka macar som jag använder men får bara upp detta meddelande

"You entered an illegal date for your birthday. You may have chosen 30th February, for example."

(Har lämnat födelsedagsfälten tomma, d v s "--")

Man måste ange födelsedatum om man, efter det att kontot har skapats, vill ändra i sitt konto. Ett alternativ är att ange vilka macar man har i sin signatur.

Suck. Är det inte rättat ÄN? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men för att klargöra, vill moderatorer sitta och ändra i rubriker, så är det väl upp till dom, just den uppgiften är ju en sjävvald börda, men att man meddelar berörd trådskapare varje gång torde för mig vara en självklarhet...

Moderatorsrollen är idéell och på frivillig basis. Inte nån "självvald börda".

 

Det som är självklart för nån behöver ju inte vara det för andra..

 

Det är ju tur att du inte är moderator här på forumet för då skulle vi väl snart vara översvämmade med rubriker som "HJÄLP!" :armskeptisk:

 

Jag, som moderator, gör alltid texten röd numera, om jag t ex ändrar en rubrik, o då lägger jag till den infon i TS 1:a inlägg. Jag har inte hittills skickat PM till TS ang. ändringen av rubriken då det framgår genom mitt tillägg.

 

Om du vill så kan du ju starta en omröstning om det du tycker verkar vara intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte gnälla om att det är för mycket gnäll!

Alla har vi intresse av att rubriker formuleras på ett upplysande sätt, bl.a. för att jag som läsare skall kunna veta om det kan vara nåt som ligger inom mitt intresseområde. Intetsägande rubriker gör att jag kanske missar att kunna ge ett bidrag till en lösning, eller att jag missar en lösning.

 

Problembeskrivning ställer även krav på samma sätt. För varje nyskapad problemtråd går det åt ett flertal inlägg innan man en når fram till det mest grundläggande för att ens kunna komma med förslag på problemlösning.

 

Alltså tycker jag att fufluns och Poca pekar just på något som är så grundläggande, och som borde vara självklart, och att då kritiseras för detta är ojust.

 

Moderatorerna gör ett bra jobb, kanske de t.o.m skulle vara lite hårdare, bl.a. i trådar där jag själv varit delaktig.

 

Eller som maiwa skriver: Kom igen! Atmosfär är minst halva grejen! Peace, love och så vidare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...