Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

installera Leopard på en Cube


iTobi

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag ska få en gammal Cube av min farmor, hon har köpt iMac och har ingen användning av den, jag tänkte ha den som mediacenter och koppla den till vår lokala server eftersom den säkerligen inte ar någon speciellt stor hårddisk.

 

 

men jag är osäker på om det går att installera Leopard på den, jag vet inga specs alls, men det kan jag ju kolla, vad har Leopard för krav?? och om det går, kommer det gå väldigt segt? ska jag kanske installera Tiger istället? jag gillar det grafiska i Leopard så jag föredrar om det går att installera Leopard!

 

Finns det någon sida där man kan se vad olika macar har för standard-specs och vad de haft för tillval?

 

//T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på Apples sida. Där står vilka hårdvarukrav det är för Leopard.

 

/N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen som vet eller har tips?

 

Jo, det går att trixa in Leopard på en Cube. Hur man gör skrev jag i denna artikel:

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.126860

 

Däremot skulle jag nog vilja påstå att det inte är värt besväret. Många program och funktioner i Leopard kräver nämligen en betydligt snabbare dator.

 

Mitt råd till dig är alltså att köra 10.4.11 på din Cube. Se bara till att du har maxat minnet och har en hyfsad stor hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack för svaret! hur mycket minne kan man ha i cuben?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
ok tack för svaret! hur mycket minne kan man ha i cuben?

 

1,5 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du har installerat den nyaste FIRMWAREN först innan du börjar instalera "LEO" i en gammal trött mac,så lyckas du bättre.

 

Och titta in på trimsidor om tune up "cube" så vet du vad man fått för resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du har installerat den nyaste FIRMWAREN först innan du börjar instalera "LEO" i en gammal trött mac,så lyckas du bättre.

 

Och titta in på trimsidor om tune up "cube" så vet du vad man fått för resultat.

 

nyaste firmearen i vad? det gamla OSet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Installera Leopard på maskiner < 867 MHz

 

Faking Out the Leopard Installer with Open Firmware:

 

http://lowendmac.com/osx/leopard/openfirmware.html

 

Men jag kör ändå de flesta av min cuber med 10.4. Jag är lite skeptisk till 10.5 sedan min PBG4 hängde sig vid en uppdatering - så den backade jag från 10.5 till 10.4. Ja, jag är feg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
hansjacobsson

Liten gammal tråd, men här kommer en kommentar från en hugad Cubies.

 

Cuben går utmärkt med Leo även med std 450MHz CPU! Rekommenderas att uppgradera grafikkortet till minst Radeon 7500 eller GF2. Det är ingen märkbar skillnad i prestanda mellan 10.4 och 10.5. Jag har en iMac 500MHz G3, den är superslö jämfört med en Cube.

 

10.5.2 uppgarderingen är en risk så kör den utan något mer samtidigt eller ladda ner en kombo med senaste 10.5.X.

 

Lättaste installationen är om man startar den i FireWire läge med tangenten T och kopplar den till en nyare Mac och installerar, alternativt installerar HD på en nyare Mac. Detta gäller PPC maccar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...