Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skriva kompendium - programvara?


marcusberg

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag håller på att skriva kompendium som jag vill kunna skriva ut på A4-papper men i liggande format där den vänstra delen representerar jämna sidor och den högra udda sidor... (Hoppas ni förstår hur jag menar..)

 

Jag behöver ett program för att kunna göra detta. Är det någon som vet om man har den möjligheten i Office 08?

 

Taxam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska nog de flesta ordbehandlingsprogram kunna fixa. Däremot kan det nog kräva lite trixande och försök innan man får till det. Det finns åtminstone en tråd här på Forumet om det, ska se om jag kan hitta den.

 

Skriva ut i liggande format klarar alla program. Om jag förstår dig rätt så vill du ha två sidor på varje

A 4-ark? Kan man åstadkomma genom att använda funktionen två spalter. Lite svårare blir det om man ska hålla reda på höger- och vänstersidor. Men jag tror att gamla AppleWorks klarade det. Word 2004 gör det säkert. Jag har inte kollat i t.ex. Pages, men jag tror nog att det klarar uppgiften.

 

Så du behöver nog inte vänta på Office/Word 2008. Frågan är snarare vilka program du har tillgängligt NU, och hur du ska ställa in det för att få det resultat du vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Jag kan inte använda mig av spalter. En sida måste representera en sida för att få ihop det med sidordningen. Jag skriver kompendiet som om jag skulle ha det i stående i A4-format. Därefter vill jag kunna skriva ut det i liggande A4 (förminskat), så att jag kan vika sidorna på mitten och klamra ihop det. För att få till detta måste följaktligen det skrivas ut på bägge sidorna på papprena... Någon jag har pratat med har föreslagit Indesign men jag känner inte riktigt till det... Det verkar vara lite väl avancerat för att klara detta lilla enkla kompedieproblem, dessutom är det ganska dyrt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kräver någon form av layout-funktion. Inte riktigt min grej, men jag tror fortfarande att det skulle gå att ordna i Word.

 

Eller i Pages (iWork), det är ju ett ordbehandlingsprogram med layoutfunktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, nu tror jag att jag vet hur du ska göra i Word (2004 och förmodligen också i Word 2001 och 2008). (Har legat och funderat över det hela natten):

 

Du skriver färdigt din text och korrekturläser den i ett vanligt Word-dokument, eller någon annan ordbehandlare.

 

Sedan får du uppskatta hur många sidor det färdiga kompendiet ska ha och göra en liten mall, ett vikt litet häfte som visar hur sidorna ska tryckas. (dummy tror jag det kallas.) Ska du ha 8 sidor viker du två blad och sidnumrerar dem, sidan 1 kommer att vara till höger och sidan 8 till vänster på det första arket. (men det tror jag att du har grepp om redan.)

 

Sedan är det dags att börja med layouten:

 

Starta ett nytt Word-dokument. Under Arkiv - Utskriftsformat väljer du liggande utskrift. Gå sedan in under Word-menyn - Alternativ - Visning och kryssa för "Visa textgränser", det blir lite lättare att placera textrutorna då.

 

Därefter går du in under menyn Infoga och väljer Textruta. Du får en liten textruta i ditt dokument. Dra upp storleken på textrutan så att den täcker ungefär halva papperet, gör en ny Textruta och lägg den på andra halvan av papperet. Nu har du de två textrutor där din text strax kommer att ligga. Ta dig lite tid att anpassa placering och storlek på texrutorna, marginaler och det som kommer att bli innerkanten på häftet.

 

Sedan får du skapa det antal sidor (egentligen textrutor) som det färdiga kompendiet ska ha.

 

Nästa steg gäller det som man säger att ha tungan i rätt mun: nu ska du skapar länkar mellan de olika textrutorna. Klicka på den textruta som ska bli sida ett, det är alltså en textruta till höger på papperet. När du klickar på textrutan kommer det fram ett litet verktygsfält: klicka på den första symbolen, en liten kedja. (Symbolen blir sedan en liten kanna som "häller" ut texten.) Fortsätt sedan att klicka i textrutorna i den ordning som texten ska komma. Här måste du ha din pappermall till hands. I mitt exempel med 8 sidor kommer alltså en åttonde och sista sidan att ligga till höger om sidan 1. (Har för mig att det är den här processen som kallas att rippa i förlags- och tryckeribranschen: att lägga ut sidorna rätt för tryck.)

 

När du har avmarkerat alla textrutor är det bara att gå tillbaka till dokumentet med den färdiga texten, kopiera den (kommando + A, kommando + C) sedan gå till layoutdokumentet igen, sätta isättningspunkten överst i textrutan för sidan 1 och sedan välja Klistra in. Med lite tur kommer texten nu att sprida sig över alla textrutorna och kompendiet är klart för utskrift!

 

I verkligheten blir det nog inte så lätt, inte första gången. Som tur är finns det bra hjälpfunktioner i Word, sök på Textruta och läs framför allt avsnittet "Skapa länkade textrutor". Det är nog bra att öva lite på att bara klistra in en del av texten också, för att se om det fungerar. Eventuellt klistra in avsnitt för avsnitt.

 

Sedan är det bara att skriva ut. Beror lite på om din skrivare kan hantera dubbelsidig utskrift direkt eller inte, men jag skulle nog skriva ut ett blad i taget.

 

Även när texten ligger i textrutor går den att redigera på vanligt sätt: skriva in, radera, formatera med typsnitt och textstorlek osv. Men det är enklast att ha texten så färdig som möjligt innan man börjar med layouten.

 

- - -

 

Nu hade du visst tänkt dig att skriva ut skriva ut förminskade A4-sidor? Det skulle i så fall kräva att man använde A3-format när man gjorde layouten och sedan förminskade vid utskriften. Åtminstone finns det ingen färdig mall för A 3 i min Word. Beror kanske på vilken skrivare man har ansluten. Lite proffsigare blir det nog om du istället skriver ut med A4, ungefär som jag har beskrivit här, och istället minskar typsnittsstorleken till kanske 9 eller 10 punkter.

 

- - -

 

Skulle du istället för Word ha tillgång till AppleWorks så är arbetsgången nästan den samma där: det lite konstiga är bara att man ska använda modulen Objektgrafik, där kan man infoga Textramar och sedan skapa länkar mellan textramarna. (AppleWorks följde med alla Apples konsumentdatorer under många år, version 6 fungerar fortfarande med OS 10.4 i alla fall.)

 

Det här måste också gå att fixa i Pages, men jag vet inte exakt hur.

 

Lycka till med projektet.

 

 

- - -

 

Jo förresten: det är ungefär så de riktiga layoutprogrammen PageMaker, InDesign och Quark XPress fungerar också: man skapar någon slags länkade textrutor som man sedan fyller med innehåll. Men man har förstås många fler möjligheter och större kontroll där. + att de är mycket dyrare och tar längre tid att lära sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack än en gång för hjälpen!

 

Jag ska ligga sömnlös ett par nätter och fundera hur jag ska gå tillväga... :rolleyes: Planering initialt är nog a och o tror jag...

 

Än en gång tack!

 

/Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Jag håller på att skriva kompendium som jag vill kunna skriva ut på A4-papper men i liggande format där den vänstra delen representerar jämna sidor och den högra udda sidor... (Hoppas ni förstår hur jag menar..)

 

Jag behöver ett program för att kunna göra detta. Är det någon som vet om man har den möjligheten i Office 08?

 

Taxam för svar!

 

I Word finns en funktion som heter Bokvikning. Ställs in i Utskriftsformat, fliken Marginaler: Sidor: Flera sidor. Det är vad du söker. Betydligt enklare än ovanstående.

 

/Mvh, Malin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant!

 

Men pratar vi verkligen om Microsoft Word nu? Hittar inget sådant alternativ. Har inga flikar alls i inställningarna under "Utskriftsformat". Jag kan hitta alternativ att skriva ut flera sidor per ark och att få olika motstående sidor, men ingenting om bokvikning.

 

Beror det kanske på vilken skrivare som är ansluten? Har du Malwa kanske en lite mer avancerad skrivare med inbyggd duplex-funktion?

 

Eller talar vi om Office 2008?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant!

 

Men pratar vi verkligen om Microsoft Word nu? Hittar inget sådant alternativ. Har inga flikar alls i inställningarna under "Utskriftsformat". Jag kan hitta alternativ att skriva ut flera sidor per ark och att få olika motstående sidor, men ingenting om bokvikning.

 

Beror det kanske på vilken skrivare som är ansluten? Har du Malwa kanske en lite mer avancerad skrivare med inbyggd duplex-funktion?

 

Eller talar vi om Office 2008?

 

Ojdå! Jag utgick faktiskt från att det inte var stor skillnad mellan PC- och Mac-versionerna. I PC-versionerna har man kunnat göra det länge, men i ärlighetens namn har jag inte kollat det för Mac, eftersom min 2004-version av Office får Leopard att dyka...så den är avinstallerad.

 

Kanske finns funktionen under någon annan meny? Prova att söka på bokvikning i Hjälpen. Vore intressant att höra om du kan hitta det. Annars får man verkligen hoppas att den dyker upp i 2008, eftersom det förenklar häftesutskrifter avsevärt!

 

/Mvh, Malin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde nästan att du skojade med oss, Malin!

 

Jag startade Parallells och Word for Windows 2000, men inte heller där hittade jag något om bokvikning. Bara utskrift av flera sidor per ark, med zoomning.

 

Gick sedan in på Microsofts svenska supportsida och hittade bokvikningen där: tydligen är det en funktion bara i Word 2003. Det står faktiskt inte att det ingår i Word 2007, men det får vi väl hoppas. Och Word for Mac 2008 nämns inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pages:

 

1. Document>Page Setup>Orientation (liggande A4)

2. Section>Letf and right pages are different

 

Det gör vad du frågar efter (om jag inte missförstått dig, liggande A4-sidor med skilda vänster och högersidor)

 

Edit: Samma möjlighet finns förstås även i Word

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör vad du frågar efter (om jag inte missförstått dig, liggande A4-sidor med skilda vänster och högersidor)

 

Ja, jo. Det beror på hur man tänker sig att göra slutproduktionen av kompendiet: ska det lämnas till ett tryckeri, eller gör man det själv på en kopieringsmaskin, eller ska det skrivas ut direkt på den egna skrivaren?

 

Gör själv ett litet 8-sidigt provhäfte så förstår ni problemet: ta två vanliga pappersark, lägg dem inuti varandra och vik dem sedan så att ni får ett 8-sidigt häfte. På det ena arket är sidan 8 och 1 på ena sidan, nästa ark har sidan 3 och 6 bredvid varandra.

 

Inte alls svårt, men ändå väldigt klurigt att få till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jo. Det beror på hur man tänker sig att göra slutproduktionen av kompendiet: ska det lämnas till ett tryckeri, eller gör man det själv på en kopieringsmaskin, eller ska det skrivas ut direkt på den egna skrivaren?

 

Gör själv ett litet 8-sidigt provhäfte så förstår ni problemet: ta två vanliga pappersark, lägg dem inuti varandra och vik dem sedan så att ni får ett 8-sidigt häfte. På det ena arket är sidan 8 och 1 på ena sidan, nästa ark har sidan 3 och 6 bredvid varandra.

 

Inte alls svårt, men ändå väldigt klurigt att få till.

 

Ja, har kollat lite nu (mitt minne är inte vad det har varit ;-) och det var med XP-versionen som termen bokvikning kom, i tidigare versioner hette det 2 sidor per ark, men det gick att göra samma sak. Kruxet är bara att mata skrivaren på rätt sätt när man skriver ut dubbelsidigt, och så måste man förstås välja liggande orientering. I Office 2007 finns funktionen med så frågan är ju då hur det är med 2004 och 2008? Har inte så lång erfarenhet av Mac-versionerna, tog för givet att de var identiska med dem för PC...

 

/Malin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...