Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Mail i Leopard frågar efter lösenord hela tiden


jonte

Rekommendera Poster

Den här vanliga buggen att Apple Mail i Leopard tjafsar om att man ska skriva i sitt lösenord hela tiden... Finns det någon lösning på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag raderade nyckelringen och skapade en ny. Trist, men effektivt.

Har provat den på flera installationer också, fungerar bara ibland. Finns det fler förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inbillar mig att det är hos ISP felet ligger....i mitt fall Telia...felet kommer och går...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcuslilliebjorn
Inbillar mig att det är hos ISP felet ligger....i mitt fall Telia...felet kommer och går...

 

Samma sak för min telia, men däremot så funkar gmail och macmail galant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inbillar mig att det är hos ISP felet ligger....i mitt fall Telia...felet kommer och går...

Det är ju jäkligt märkligt att det fungerar hos alla som kör 10.4 och så många med 10.5 har problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Jag har också ett liknande problem. Inställningarna i mail inte ligger kvar fast jag sparar dom varje dag, alltså jag ställer in mail att lösenord-autentisera och sedan sparar inställningar men efter en omstart så är problemet detsamma???

 

Trodde Apple skulle råda bot på detta snabbare, men icke??

 

Jag har Leopard 10.5.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett liknande problem. Inställningarna i mail inte ligger kvar fast jag sparar dom varje dag, alltså jag ställer in mail att lösenord-autentisera och sedan sparar inställningar men efter en omstart så är problemet detsamma???

 

Trodde Apple skulle råda bot på detta snabbare, men icke??

 

Jag har Leopard 10.5.2

 

Det är inte så enkelt att du glömt att bocka i Tillåt alltid i dialogrutan Bekräfta åtkomst till nyckelring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

Samma fel finns hos Verizon i USA och Demon i England. Samt Glocalnet. gemensam nämnare är att det handlar on POP inte IMAP samt att det handlar om Leopard. Det ligger något i vad Pochahontas säger.

Jobbar på tidning där vi lyckligtvis inte uppdaterat till Leopard utan är kvar i Tiger. Där fungerar mail helt utan problem.

Skillnaden ligger i att 10.4 inte hade alternativet Apop i avancerade inställningar. I min mac på jobbet står det istället Kpop vilket jag tolkar som Kerberos POP.

Och det är där Apples bugg ligger. Serverprogrammet som Glocalnet m.fl använder för kommunikation av lösenord och Apples nya mail i Leopard är inte kompatibla med varandra.

Är ingen expert men kan till exempel tänka mig att att svagheten i serverprogrammet triggar datorn till att ändra inställningarna när det frågas om lösenord.

Svagheten har alltid funnits där men när Leopard kom ut höjdes ribban och då sket det sig.

Jag själv har prövat allt. Till och med installerat helt nya konton med Glocalnet. Raderat nyckelring.

Men felet kommer tillbaka. Och jag tycker det inte är värt att åter göra en helt ny installation av Leopard.

Att Apple och Glocalnet och även andra ISP skiter i det beror på att man skyller på varandra. Och det har ju inte drabbat alla. Så nu blir det ajöss pop och hej IMAP itället.

Men än mer förvånande är det ändå att Max World skiter i det trots tips. Har inte läst en rad om det här problemet på nyhetsplats. Kära kollegor var finns ert nyhetstänk. Eller nonchalerar Apple er oxå.

Men det kanske blir när nästa version kommer efter Leopard. För då tror jag att varenda POP konto går åt skogen.

https://forum.macworld.se/style_emoticons/d...armskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu blir det ajöss pop och hej IMAP itället.

Jag kommer att göra likadant mer och mer vad tiden lider.

Inte för att POP3 inte funkar längre utan därför att IMAP är så mycket bättre i dessa mobila tider då jag antar att de allra flesta använder eller borde använda IMAP. Du laddar normalt inte hem brev via IMAP utan jobbar mot servern, precis som om du gick in där via webben med webläsaren.

 

Har precis ändrat Google Mail som jag tidigare laddat hem via POP3 till att nyttja IMAP.

Funkar jättebra och Google rekommenderar IMAP som en betydligt mer pålitlig och användbart protokoll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...