Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vista med bootcamp/parallels med macbook


vollo

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Är intresserad av att skaffa mig antingen bootcamp eller parallels ... nånting som gör att jag kan använda mig av diverse pc program jag vill använda (ja det finns faktiskt, men dom är inte många).

 

Jag har en 1 år gammal macbook med absoluta minimumuppsättningen (512MB ram 80GB HD etc.).

Har cirka 10GB ledigt på min HD, men brukar faktiskt inte ha så mkt.. räcker detta eller bör jag skaffa en extern HD och dumpa alla mina filmer, photon etc. där?

 

Jag undrar också, hur bra flyter det att använda parallels t.ex. med vista på en dator som min?

Vilken lösning är den bästa? parallels? bootcamp? xp? vista? extern HD? ingenting?

 

Undrar även hur billigt man kan få en version av xp respektive vista?

 

Tack på förhand :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite smått knäckt att ingen svarar. förmodar att jag placerade min tråd i en otaktisk del av forumet.

 

Såg att VMware hade min. req på 512MB ram och 250MB HD space... vilket passar bra för mig.

VMware vs. bootcamp? vilken är smidigast... (skall bara lira poker - inga stora systemkrav direkt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Windows Vista brukar man ju rekommendera 1-2 GB minne till så att köra det i parallells med bara 512 MB minne är nog ingen höjdare. Det beror väl säkert också på vad du vill göra dessutom. Min Vista (Ultimate) installation med bara fyra mindre program installerade tar ca 13 GB, partionen är på 16 GB tror jag. Jag har hållt den så liten jag kan.

 

XP kräver ju mindre av datorn och är kanske att rekommendera om du inte vill uppgradera. Parallels/WMware eller Bootcamp beror väl på hur du vill använda datorn. Jag kör bara Bootcamp eftersom jag så sällan behöver Windows så jag tycker inte det är värt att lägga pengar på Parallels. Vill du spela poker samtidigt som du kör Mac så blir det ju till att ha Parallels eller WMware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mkt pojkar. Fin hemsida jonte ;).

 

Men HERREJÄVLAR vad dyrt det var och köpa en kopia av windows xp/vista???

Finns det inget billigare alternativ än att punga ut 1500-2000 el. alt. 4000!!! för en gammal sliten XP kopia, låter ju helt sjukt? Leopard kostar ju bara 1000?? Är förvirrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag köper en OEM licens med Windows XP Sp2 Home Edition.. funkar det för att installera med VMWare? och... vad är egentligen ett OEM licens.. nånting jag laddar hem? eller nånting jag måste få levererat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM

Säljs utan support och utan instruktionsbok från Microsoft. Support får du lösa med datorleverantören. Ibland måste du köpa dator samtidigt. Vissa människor och butiker verkar anse att en hårddisk eller en minneskrets är en dator. Vista home basic OEM kan man få för under 900.

 

Antagligen helt fel, fast ganska rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM

Säljs utan support och utan instruktionsbok från Microsoft. Support får du lösa med datorleverantören. Ibland måste du köpa dator samtidigt. Vissa människor och butiker verkar anse att en hårddisk eller en minneskrets är en dator. Vista home basic OEM kan man få för under 900.

 

Antagligen helt fel, fast ganska rätt.

 

och tack.. laddade precis hem VMWare från deras hemsida och har nu bara uppdraget kvar att köpa mig en Windows kopia... stämmer det att jag i princip kan använda vilken version av windows som helst med VMWare?? eller är det bäst att ha den nyaste versionen så att alla program funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha vilken Windows som helst till Fusion, men det vanliga är ju XP Professional, Vista Business eller Vista Ultimate.

 

Dels för att de andra vistorna inte får användas i virutaliseringsmaskiner som Fusion, men också att de precis som XP Home är begränsade.

 

OEM är som sagt en licensform utan support, och licensen är knuten till en klisterlapp som måste fästas under datorn och kan inte flyttas med när man sen köper ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha vilken Windows som helst till Fusion, men det vanliga är ju XP Professional, Vista Business eller Vista Ultimate.

 

Dels för att de andra vistorna inte får användas i virutaliseringsmaskiner som Fusion, men också att de precis som XP Home är begränsade.

 

OEM är som sagt en licensform utan support, och licensen är knuten till en klisterlapp som måste fästas under datorn och kan inte flyttas med när man sen köper ny dator.

 

Ok, men XP home edition räcker för att ladda hem pokerklienter antar jag?

 

OEM = kan teoretiskt sätt inte byta dator eller får inte bytas mellan datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller gör som jag: installera Windows 2000! Det måste finnas massor med skivor med Windows 2000, ME och 98 som dräller omkring.

 

Eftersom Windows 2000 inte kräver validering över internet är det inte så känsligt för var och hur man installerar det. Sedan beror det förstås helt på om man behöver XP, eller verkligen klarar sig med tidigare versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men XP home edition räcker för att ladda hem pokerklienter antar jag?

 

OEM = kan teoretiskt sätt inte byta dator eller får inte bytas mellan datorer?

XP Home borde ju duga till poker tycker man :)

 

OEM XP och Vista måste aktiveras mot Microsofts servrar, och kan bara aktiveras två gånger per produktnyckel och period (vet inte hur lång perioden är) - och det går inte att avaktivera.

 

Men teoretiskt sett borde man alltså kunna installera Windows XP på en ny dator om ett år, även om du inte får det eftersom klisterlappen med produktnyckeln inte sitter på den datorn.

 

Å andra sidan är det väl lite sådär hur man ska tolka dator i sammanhanget med Fusion. Windows körs ju inte på datorn, den körs ju i Fusion, så OEM-nyckeln borde ju bli bunden mot programmet fusion. Då borde man ju kunna flytta runt den installationen mellan olika Macar som man vill.

 

Hur som helst finns det inga begränsningar man märker av när man flyttar fusion-installationer mellan olika datorer, däremot märks det ju när man flyttar runt Boot Camp-installationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

körde på XP Home OEM nyckel och hoppas det funkar bra med fusion.

Vad rekommenderar ni för utrymme på fusion? 5GB om jag inte ska ha några stora program alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

körde på XP Home OEM nyckel och hoppas det funkar bra med fusion.

Vad rekommenderar ni för utrymme på fusion? 5GB om jag inte ska ha några stora program alls?

Fusion sköter det där själv, den storlek man ställer in är _maximal_ storlek på image-filen. Hugg i ordentligt, ingen anledning att snåla. 20-40 GB i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...