Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tror jag har dödat min Mac!!


jonestar

Rekommendera Poster

Igår ringde min tjej och frågade hur hon skulle göra för att komma in i "classic"- miljön på vår mac (Powermac G5).

 

Jag visste inte riktigt hur man gjorde detta men försökte guida in henne på "Startskiva" i systeminställningar... efter några minuter av "ser du nån...?" och "nej, bara..." så slutade det med att hon "råkade" klicka på "Nätverkstart" och "Starta om..."

 

Det här resulterade i att datorn började starta om. En fyrkantig liten ikon med ett jordklot mot en grå bakgrund dyker genast upp på skärmen när omstarten började. Efter att den visats i ca 5 min... börjar fläktarna arbeta snabbare. Så småningom kommer det upp en liten mappikon, på mappikonen skiftar det mellan en findersymbol och ett frågetecken. Vid det här laget låter fläktarna ännu mer och man hör hur de arbetar snabbare och snabbare för varje sekund som går. Till slut blir det så olustigt för att de låter så mkt så då har jag stängt av datorn på strömbrytaren.

 

Vad är det som har hänt?? Och hur löser jag det?? Har vi dödat min stackarn mac? eller går det att återuppliva honom??

 

Jag är verkligen i desperat behov av hjälp!! :cry:

 

(bör nämna att jag lyckligtvis säkerhetskopierade allt viktigt för ett par veckor sedan)

 

//Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Starta om och håll in alt...

Kolla om det fungerar, annars startar du bara om med hjälp av skivan du fick med... sen efter att du valt språk så väljer du ifrån menyraden, startskiva så ska det lösa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om och håll in alt...

Kolla om det fungerar, annars startar du bara om med hjälp av skivan du fick med... sen efter att du valt språk så väljer du ifrån menyraden, startskiva så ska det lösa sig.

 

Tack så mkt för svaret!

 

Jag får testa ditt förslag när jag kommer hem. Kommer allt på datorn försvinna då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det är lugnt, du är bara nr 356 767 i raden av alla som lyckats aktivera nätverksstart av misstag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Tack så mkt för svaret!

 

Jag får testa ditt förslag när jag kommer hem. Kommer allt på datorn försvinna då?

 

Nej så läge du inte startar själva installationen är det lugnt.

Du ska ju bara välja att ändra startskiva. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det att återuppliva honom??

//Johan

 

Visst är det så:

Alla Macar är hon utan PowerMac och MacPro som är han. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt, du är bara nr 356 767 i raden av alla som lyckats aktivera nätverksstart av misstag. :)

 

 

haha ok... känns tryggt att veta att jag inte är ensam... känns samtidigt inte som den mest prestigefyllda klubb att hamna i ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt, du är bara nr 356 767 i raden av alla som lyckats aktivera nätverksstart av misstag. :)

 

...och det är bara i sverige! :hihihi: Det är hellugnt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej så läge du inte startar själva installationen är det lugnt.

Du ska ju bara välja att ändra startskiva. :)

 

Klockrent... nu längtar jag bara hem så jag kan ta igen den tid vi gick miste om igår ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så:

Alla Macar är hon utan PowerMac och MacPro som är han. :borstatanderna:

 

kul att du skrev det... funderade länge på om jag skulle skriva han eller hon... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla datorer är kvinnor. Man använder ju mus...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla datorer är kvinnor. Man använder ju mus...

 

Tja, fast tjejerna använder ju musen för att styra killar dit dom vill, så då bprde alla maccar vara killar? :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul att du skrev det... funderade länge på om jag skulle skriva han eller hon... :)

 

 

tror det har att göra med personligheten hos subjektet ifråga..

 

mitt ex (fujitsusiemensen Camille) var en homosexuell snubbe, men nu kände jag att macbooken inte kan vara något annat än en tjej. funderade länge på vad jag skulle döpa henne till. men nu heter hon maia, efter maia hirasawa, och eftersom hon är storasyster till iBook. :donjuan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...