Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljudkort för inspelning


lime90

Rekommendera Poster

Ska köpa ett ljudkort till min macbook för inspelningssyfte. Det jag behöver är:

  • Stereo in line in och mic in
  • +48 V phantommatning
  • Strömförsörjning från datorn
  • Midi in
  • Pris runt: 2000:-

Har kollat runt en del och kom rätt snabbt fram till att firewire allmänt är dyrare än USB, är det mycket skillnad? Hade ett lexicon lambda som jag inte var så nöjd med, integrerade inte så bra tycker jag. Inga drivrutiner för mac heller.

Har kollat lite på focusrite saffire beggat, M-audio 410 beggat och även M-audio fast track (usb) nytt.

Någon som har erfarenhet av dessa kort? Några andra förslag på bra ljudkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det rätt så är FireWire att föredra. Det håller sin hastighet konstant, medan USB kan variera. Det betyder att det i vissa lägen kan bli mer latency (fördröjning) via USB.

 

Har tyvärr ingen erfarenhet av de korten. jag behövde fler kanaler. Om du inte får bra svar här så kolla musikforum eller ring runt till några stora musikhandlare och se om du hittar någon med djupare kunskap. Det brukar gå att läsa av vad som är blajsnack och när någon har koll.

 

Min gissning är i alla fall att du får mer initierade svar hos musik- & studiokunniga än i datorforum. Återkom gärna med vad du kommit fram med, om du får infon på annat ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla på studio.se som är en annan del av idg. De har ett bra forum. Återkommer om jag får något svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag var du skulle jag kolla på en digidesigns Mbox, du borde kunna hitta det för runt 2000:- beg.

Du får ett bra ljudkort med de kraven du har + världens bästa ljudredigering Pro Tools. Drivs dock på USB och inte firewire. De jag känner som jobbat med Mboxen har inte klagat på detta men det är klart kör du många kanaler samtidigt så kanske det blir latency.

 

Jag använder själv Mboxens storebror Digi 002 och är väldigt nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som du önskar är minst 3 kanaler samt midi(Stereo är två kanaler)

I princip alla ljudkorten ovan är två kanaler så du måste gå på 4 kanaler och då blir det betydligt dyrare eller köra på två.

 

Om du har lediga USB-portar så kan du satsa på ett två kanaligt ljudkort och ett usbmidi-interface. har tänkt att prova den varianten själv eftersom jag använder en m-audio mobilpre sen tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som du önskar är minst 3 kanaler samt midi(Stereo är två kanaler)

I princip alla ljudkorten ovan är två kanaler så du måste gå på 4 kanaler och då blir det betydligt dyrare eller köra på två.

 

Om du har lediga USB-portar så kan du satsa på ett två kanaligt ljudkort och ett usbmidi-interface. har tänkt att prova den varianten själv eftersom jag använder en m-audio mobilpre sen tidigare.

 

Han vill ju bara ha två ingångar?

 

1. Mic

2. Line

 

Midi räknas ju inte till det!

 

det är många ljudkort som har just Mic och Line plus en stereoingång på baksidan eller liknande. Dock så kan man ju oftast inte spela in på stereoingångarna samtidigt som de andra två men det sa han inte att han behövde;)

 

Haade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...