Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Världens tunnaste bärbara dator


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Den kostar tydligen 16 000 här i Sverige, men om du köper den för dollar behöver du bara betala 11 000 kronor, hade missat att priset var så mycket högre här, jag ubdrar varför det är så?

 

Vi pratar ju om den med SSD, den kostar 28.000 SEK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar
Vi pratar ju om den med SSD, den kostar 28.000 SEK

 

 

OK, men den är fortfarande mycket billigare i USA.

 

Edit: tråden heter ju bara "världens tunnaste dator", jag trodde därför att vi pratade om MB air i allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, men den är fortfarande mycket billigare i USA.

 

Den kostar motsvarande 20k i Usa och det är utan sales tax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och man bör kunna diskutera för och nackdelar...godta det eller starta en egen tråd där man inte FÅR kritisera denna skapelse.

 

 

Men hur orkar du bli så upprörd? Sitter du i forum för locktångar också, och argumenterar för hur lite du behöver en sådan?

 

Det är uppfattat att du och många andra inte har råd att köpa denna, men det gör den inte till en dålig produkt. Nu har jag inte lusläst just dina argument, men det känns som bara för att den inte passar DIG så är det en dålig produkt.

 

Man får visst kritisera, men det blir ju roligare om det är för vad den är. Vem f*n köper en sådan om man har behov av ethernetkontakt? Grejen med den är att vara portabel, således ska man redan ha ett trådlöst nätverk hemma/på arbetet. Annars är datorn inte för en. Tycker man trådlöst är för slött för att ladda ner hela PirateBay till hd'n så är man även där inne på helt fel produkt. Etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är delad.

Jag vill ah den för att den är snygg.

Jag använder bara trådlöst så det gör inget, MEN jag behöver F/W, det är ett måste för att ha den till musik live nästan.

 

Gillar den statiska disken, hoppas på att den kommer till MB och MBP.

Tvivlar inte på att den är en utmärkt arbetsdator, vanliga applikationer klarar sig med mindre arbetskraft än vad som finns tillgängligt.

Men behoven är ju olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En jetset dator för snubbarna/brudarna som rör sig i VIP rummen.

 

Inte för medelsvensson som "laddar ner".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om någon av de som sitter här och diskuterar tillhör målgruppen för den här datorn. Syftet är väl bara att göra en så liten dator som möjligt med så många absolut nödvändiga funktioner som möjligt för folk som praktiskt taget alltid jobbar i fält. En förhållandevis liten målgrupp som däremot kan spendera pengar.

 

Det är min teori. Hade hellre sett en 13,3" Macbook pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur orkar du bli så upprörd? Sitter du i forum för locktångar också, och argumenterar för hur lite du behöver en sådan?

 

Det är uppfattat att du och många andra inte har råd att köpa denna, men det gör den inte till en dålig produkt. Nu har jag inte lusläst just dina argument, men det känns som bara för att den inte passar DIG så är det en dålig produkt.

 

Man får visst kritisera, men det blir ju roligare om det är för vad den är. Vem f*n köper en sådan om man har behov av ethernetkontakt? Grejen med den är att vara portabel, således ska man redan ha ett trådlöst nätverk hemma/på arbetet. Annars är datorn inte för en. Tycker man trådlöst är för slött för att ladda ner hela PirateBay till hd'n så är man även där inne på helt fel produkt. Etc etc.

 

Jag har råd men den är fortfarande dyr. Sen är det ju inte så klokt att svara på mina argument när du inte har läst dom. Vad har piratebay med något att göra? Det har ju inte klagats på trådlös överföringshastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
En jetset dator för snubbarna/brudarna som rör sig i VIP rummen.

 

Inte för medelsvensson som "laddar ner".

 

 

YES

 

Äntligen passar jag inte in på "medelsvensson"!

 

Och att man får snegla på VIP rummet också... tänk.. Jetsetare...

Det blir ju bara bättre och bättre...

Nu har jag ju inte nån MBA, men skulle ju kunna tänka mig en efter en ny stationär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade hellre sett en Macbook Pro 12 eller 13", alltså samma anslutningsmöjligheter som de andra MBP fast med mindre skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade den varit lite mindre och haft FW hade jag nog dreglat okontrollerat. Även om jag inte har råd just nu. Jag vet hur tung en vanlig ibook känns när man släpar den dagligen mellan bussen och skolan.

Men för mig skulle det vara ett nerköp att inte kunna koppla en videocamera till en bärbar. Ethernet skulle däremot inte vara något problem eftersom jag bara använder min bärbara när jag är "på bena".

Alltså tillhör jag inte målgruppen? Alltså ska jag inte klaga?

Visst måste man väl få bli besviken, och gnälla lite, när man hoppats på en lättare, nättare macbook och det kommer en sån men den inte har det man ville?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BjornHermanWahlsten

Det största problemet med MacBook Air är dess starke konkurrent MacBook. Hade jag varit på resande fot jämt hade saken kommit i ett annat läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Care to elaborate on that?
Att inte kunna byta/uppdatera ram-minne gör att iaf jag får tankar om att apple tror at tderas användare inte kan det.

 

Den här datorn tillför inget nytt, snarare en tillbakagång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har råd men den är fortfarande dyr. Sen är det ju inte så klokt att svara på mina argument när du inte har läst dom. Vad har piratebay med något att göra? Det har ju inte klagats på trådlös överföringshastighet.

 

 

Det låter som om du inte har råd när du skriver:

 

Dom hade verkligen en chans att introducera en lågpris-bärbar(inte Macbook) utan extra lull lull till en BRED marknad. Istället blir det ÄNNU en nisch-produkt riktad till folk med för mycket pengar och för lite vett.

 

Ja ja, jag får köpa en Asus EEE och installera Hack OSX på den.

 

 

Du vill ha en liten smidig dator, men tycker den minsta och smidigaste datorn är för dyr, så du nöjer dig med något annat.

 

Jag skriver:

 

 

Vad roliga alla gnällspikar (både här och på andra ställen) är!

 

Bara för att NI inte råkar hamna i målgruppen, så är datorn inte dålig.

 

Denna maskin kommer sälja som smör. Fatta vad den är till för, och inse sedan att den är optimal för detta. Den ska inte va din huvuddator, den ska vara din lilla laptop.

 

Priset är för högt för att det ska bli var mans egendom. Men så är det med Mac Pro med. Teknik kostar, särskilt liten teknik.

 

Jag roar mig bara åt att folk inte begriper att alla produkter i världen inte är avsedda för dom, och att apple ÄR ute efter att tjäna pengar, bara inte alltid just DINA pengar.

 

Detta stämmer bra med hur du börjar ditt första inlägg:

 

Apple är så jäääävla korkade. Jag blir sjukt besviken. Dom hade kunnat spöa Asus på denna fronten. Skippa den där jävla dyra SSD disken på 64 gb och sätt dit ett flashminne på typ 8gb som Asus, sänk priset REJÄLT. Låt oss byta ut batteriet själva(ÅRETS SKÄMT). Ta inte bort Ethernetporten för guds skull det är bara korkat.

 

Ledsen att det blev så personligt. Jag tycker bara grejen är lite kul. Läste ett suvreänt inlägg på macrumors om just detta i dagarna, men hittar tyvärr inte tillbaka till det.

 

 

Roligast var att läsa kommentarer om Iphone. MASSA gnällspikar om hur dumma apple var och hur sunkig den var. FAKTUM är att den har revolutionerat mobilindustrin. Känner folk som aldrig brytt sig mycket om Apple (tom djupt in i branchen ) som bara stod och gapade när den kom. Iphone är defenitivt inget för mig, MEN det är en klockren produkt för sin målgrupp. Försäljnignen bevisar detta.

 

Jag tror samma gäller macbook air. Den kommer att sälja stort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl ett jäkla gnäll.

Som det sagts tidigare är det en väldigt bra produkt för målgruppen, och tanken är inte att du ska ha den som huvuddator (även om många yngre, som har råd, säkert kommer ha det).

Det största problemet imho är att den bara har en usb-port.

Men å andra sidan använder man sällan mer än just en port on the go. Där hemma kan man ju ha en usb-hub.

 

Vad gäller designen i övrigt är jag inte säker på att den där luckan där portarna sitter är någon bra lösning, känns som att den kan bli väldigt lös och sladdrig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst blev man lite besviken på Air, men finns säkert de som kommer att få stor användning av den också å är överlyckliga. De som har råd.

 

Nu är det väl bara å vänta på att Steve pillar i´n en ny skärm i macbooken så man kan ta å köpa en nya dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första intrycket känns som att det är helt galet dåligt med portar.. men när jag tänker efter är det som någon påpekade inte särskilt ofta man använder mer än en USB-port när man inte är hemma. Möjligen skulle det vara om man vill ha USB-mus och något USB-tillbehör (t ex. ett ljudkort om man vill spela in "on the go" som jag har vart glad åt ljudingången på powerbooken för..) Men det blir väl det trådlösa alternativet för musen; "problem solved!"

 

De borde ha en mus med i paketet tycker jag! (eller sänka priset med motsvarande kostnaden för en trådlös mighty) Priset är kanske lite väl, men egentligen knappt mer än min 12" powerbook kostade när jag köpte den för tre år sedan..

 

Cool dator! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte kunna byta/uppdatera ram-minne gör att iaf jag får tankar om att apple tror at tderas användare inte kan det.

 

Den här datorn tillför inget nytt, snarare en tillbakagång.

OK, då förstår jag. Å andra sidan så kommer den med 2 GB internminne, och med den klenare (jmf MB/MBP) processorn så antar jag att användningsområdet ändå inte kommer kräva mer internminne. Man köper liksom inte en Air för att redigera video eller göra annat minneskrävande...

 

Formfaktorn gör att man antagligen fått kompromissa en del, och däribland möjligheten att byta internminne eller batteri. Jag tror också att målgruppen för denna dator inte är folk som skruvar upp sin burk och pillar med olika saker. De lämnar in till verkstad och får det gjort.

 

En tillbakagång tyckte nog många det var 1998 när apple skippade diskettstationen, men det visade sig vara helt rätt. Nu tar man nästa steg och går helt mot trådlös kommunikation. Jag tror att det är rätt steg, men framtiden får väl utvisa det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som många av er antar jag brukar alltid "försvara" apple och kritiken dom brukar få av pc-ägare att man bara betalar för designen och bla bla.

 

Men nu är jag lite kluven. Vad är egentligen tanken från apples sida med Air?

Visst den är ju liten och smidig men inte är "vanliga MB speciellt stor och klumpig.

 

Sen för det priset? Då köper jag hellre en MBP helt klart! Som många redan sagt, detta tror jag faktiskt blir en flopp för apple.

 

Varför inte satsa på en ännu billigare modell än MB så hade den vart budget, MB mellan och MBP lyx. Nu är det mest mellan, onödig och lyx.

 

Jag blev besviken på det som kom under keynoten. Inget om iPhone och 3G eller lansering i fler länder (Sverige). Inga nya skärmar. Inget wow!

 

Bara en uppdatering av Apple Tv, en extern hdd. som är överpris och lite små grejs som uppdatering av iTunes och Touch.

 

Är det jag som hade för höga förväntningar och bara är negativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen ner :ThumbsDown: för MacBook Air. Tror den kommer att sälla sig till Apples misslyckade satsningar.

 

Jag håller med. För en mycket snäv målgrupp av affärsmän på resande fot, och folk som vill synas och har gott om pengar, kommer MBA vara bra. För den stora majoriteten kommer den dock att vara den bärbara motsvarigheten till Cube - yta över innehåll. :armskeptisk:

 

Och på tal om yta: sedan när är svarta tangenter mot metallbakgrund snyggt på en bärbar dator? :P

 

Får mig apropå ingenting att tänka på följande citat: "A fool and his money will soon go separate ways." :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt alla negativa åsikter om AIR. Men som användare ovan påpekat så är det ju en riktigt bra laptop för målgruppen (målgrupp: Personer som ständigt reser inom jobbet eller på fritiden och behöver batteritid,en tunn och lätt laptop som fortfarande har "bra" prestanda).

 

GIVETVIS är denna laptop inget för dig som drar med dig datorn till kompisar då och då, och hemma har den inkopplad till en extern skärm (något som många gör med "normalstora" laptops).

 

Dvs ingen dator för vanliga svenssons, den kommer säkert inte sälja superbra iom att den inte riktar sig till "alla", precis som mac mini inte heller riktar sig till alla, men den har sin plats hos apple.

 

Därav väldigt tråkig keynote, inget för oss "vanliga" konsumenter i Europa att glädjas över då APPLE tv fortfarande suger utanför usa :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt alla negativa åsikter om AIR. Men som användare ovan påpekat så är det ju en riktigt bra laptop för målgruppen (målgrupp: Personer som ständigt reser inom jobbet eller på fritiden och behöver batteritid,en tunn och lätt laptop som fortfarande har "bra" prestanda).

 

GIVETVIS är denna laptop inget för dig som drar med dig datorn till kompisar då och då, och hemma har den inkopplad till en extern skärm (något som många gör med "normalstora" laptops).

 

Dvs ingen dator för vanliga svenssons, den kommer säkert inte sälja superbra iom att den inte riktar sig till "alla", precis som mac mini inte heller riktar sig till alla, men den har sin plats hos apple.

 

Därav väldigt tråkig keynote, inget för oss "vanliga" konsumenter i Europa att glädjas över då APPLE tv fortfarande suger utanför usa :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är intressant med alla synpunkter.

 

Min åsikt är att den inte är lika snygg som Apples övriga produkter. Saker som drar ner det estetiska betyget är i mina ögon:

De svarta tangenterna

Den tjocka ramen kring skärmen (troligtvis för att göra skärmen hållbar)

De tunna ändarna och förhållandet mot den "tjocka" delen. (Troligtvis för att man skall kunna marknadsföra den som extremt tunn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...