Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Världens tunnaste bärbara dator


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten

1407475648.jpg

Veckor av intensiva rykten visade sig vara sanna: Macbook Air har lanserats. Världens tunnaste kallar Apple den och den är onekligen grymt tunn. Multitouch i styrplattan och SSD-disk som tillval. Allt för 16 495 kronor.Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Avsaknad av Firewire och Ethernetport, inbyggt batteri som man inte kan byta själv (5 dar på verkstad) hutlöst pris.

 

Nej tack.. jag blev besviken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill haaaa ^^ Använder inte FireWire eller Ethernetport ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sämst, inte alls riktat till vanliga människor som köpare...

Inte ens snygg tycker jag, tycker det är så fult när datorn är olika tjock på olika ställen. Dessutom är ju ramen runt skärmen asfet, whats upp with that?

 

Det enda som var lite coolt var musplattan, hoppas dom kör in det på MBn och MBPn snart så kommer dom vara fett mer värda.

 

Ush, antiklimax när man såg pris vs. prestanda på den där.

 

Ha det!

Tjipp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är fundersam. För vem är detta underverk egentligen ämnad för? :huh:

 

Låt oss jämföra standardmodellen av den nya MacBook Air med dess närmaste släkting, en vanlig Macbook. Låt oss välja den enklaste MacBook-konfigurationen eftersom den är prestandamässigt mest näraliggande.

 

Fördelar:

 

+ lättare (1,36 kg mot 2,27 kg)

+ tunnare (1,94 cm på det tjockaste stället, mot 2,75 cm. Men inte mindre! Övriga mått är identiska)

+ Multitouch-pekplatta

+ Bakgrundsbelyst tangentbord

+ LED-belyst LCD-skärm

 

nackdelar:

 

- Långsammare processor (1.6 Ghz mot 2.2 Ghz)

- Ingen optisk enhet

- Långsam hårddisk (4200 rpm)

- Ej uppgraderingsbart minne (2GB direkt på moderkortet)

- Ingen Firewire, Ethernet och endast en USB-port

- Monohögtalare

 

Prisskillnaden är 16495 kr mot 9995 kr, dvs MacBook Air är 6500 kronor dyrare. För detta pris vinner du en marginellt tunnare (men inte mindre, som sagt) och lättare dator, och förlorar funktionalitet. För vem är detta värt en sådan merkostnad? :chockadskeptisk:

 

Om jag får spekulera lite, tror jag att Apple har en betydligt mindre och mer teknologisk avancerad prototyp på gång (Mac Touch, kanske?) men den är inte klar än. Därför släpps MacBook Air nu som en interimslösning, för att inte förlora marknadsandelar mot Sony Vaio TZ, som väl får anses vara marknadsledande i det här segmentet.

 

Hur som helst, har man pengar och vill imponera på sin omgivning, kan väl MacBook Air vara bra. Men vill man arbeta med sin dator och vara lite flexibel, får man betydligt mer för betydligt mindre kostnad om man köper en vanlig MacBook. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laste lite inlagg pa www.macworld.se och blev forvanad hur maga reagerar. Jag orkade inte logga in for att lagga ett inlagg sa jag tankte jag skriver lite har istallet.

 

For det forsta vill jag ge Apple berom for sin nya macbook air. Fan va snygg den e. De e inte manga datortillverkare i varlden som kan gora eller vagar gora sa speciella datorer.

 

Trots det forstar jag att det ar manga som inte vill ha den eller som tycket att det finns andra producter som ar mer prisvarda an apples nyaste dator. Personligen sa tycker jag priset ar lite att ta i och det ar mkt mojligt att jag valjer en annan dator istallet ifall jag koper en ny.

 

Men shit va sexig den e!

 

Hursomhalst.

 

Manga pratar att man far ganska lite for pengarna och att man kan fa en battre dator for mindre prengar. Dvs, det fins mer prisvarda datorer an denna. Jag drog da genast parallellen med TV apparater. Jag kanner manga, och hor om manga som koper sig en ny platt tv. Nar de forsta plastma TV kom ut kostade de over 100 00 kronor. Nu var ofta dessa tv apparaterna lite storre an de storsta CRT, men priset ar ju onekligen hogre. Dessuto ar det battre bild pa en CRT an pa de forsta plastma TVn.

 

An idag lagger folk ut sjuka summor pa en platt TV. En CRT Tv idag kostar bara nagra fa tusen medans en platt TV kostar manga ganger mer. Ofta har CRT TV battre bild and manga platt TV (om man inte har en bild signal med hog upplosning).

 

Jag antar att manga valjer just platt TVn for att den kanns modern och snygg. Mina vanner lagger garna lite extra pengar for att bli riktigt nojda. Darfor tycker jag den liknelsen passar bra nar man jamfor Apples senaste dator med andra sorters datorer.

 

Jag ar i alla fall impad av apples formaga att ligga langt framme som dator tillverkare och tycker inte det finns speciellt manga andra marken att jamfora med. (aven om jag fortfarande tycker sonys datorer ar sjukt snygga).

 

Tror det ar manga som kommer gilla sina nya Macbook air.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple är så jäääävla korkade. Jag blir sjukt besviken. Dom hade kunnat spöa Asus på denna fronten. Skippa den där jävla dyra SSD disken på 64 gb och sätt dit ett flashminne på typ 8gb som Asus, sänk priset REJÄLT. Låt oss byta ut batteriet själva(ÅRETS SKÄMT). Ta inte bort Ethernetporten för guds skull det är bara korkat.

 

Dom hade verkligen en chans att introducera en lågpris-bärbar(inte Macbook) utan extra lull lull till en BRED marknad. Istället blir det ÄNNU en nisch-produkt riktad till folk med för mycket pengar och för lite vett.

 

Ja ja, jag får köpa en Asus EEE och installera Hack OSX på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej den är nice, deras ide är då att man ska försöka använda allt trådlöst...

Men vet inte tror inte det blir någon Air för mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man blir besviken...

 

Designen är "offapple" och prestandan diskutabel. Trots att jag är "applefan" så tror jag att detta är en riktg flopp. Panik med nya produkter är livsfarlig marknadsföring! Skulle vara kul att se forummedelmmarna framhålla fördelarna med denna produkt. Och då ta med priset i argumentationen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fäl väl säga det. Men inte blev jag glad av det som denna dator ger. Slö processor och idiotförklara ägaren.

 

Finns som jag ser det, inget som kan motivera prisskildnaden mot en vanlig macbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slö processor och idiotförklara ägaren.

Care to elaborate on that?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte bort Ethernetporten för guds skull det är bara korkat.

Men om man lanserar en dator med största argumentet AIR - skulle det då inte vara lite knasigt med en ethernetport?

 

Man har ju gett alternativ. Time Capsule och trixet att kunna använda andra datorers optiska läsare.

 

Sen tror jag att datorn är så lätt, att en ethernetsladd bara skulle ge problem. Dom är ju oftast ganska stela och fan trot om inte datorn flyttar på sig av sladdens stelhet... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompaktare Macbook Pro vore mer på sin plats.

 

Dessutom tycker jag att det är fult att den är sådär spetsig i kanterna, det är troligtvis bara för att de just ska kunna säga hur tunn den är på det tunnaste stället (0,4cm), trots att den i praktiken inte blir tunnare än det tjockaste stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Designen är "offapple" och prestandan diskutabel.

 

 

Varför är designen "offapple"? "Think different", jag har du aldrig sett någon liknande dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skippa den där jävla dyra SSD disken på 64 gb och sätt dit ett flashminne på typ 8gb som Asus, sänk priset REJÄLT. Ta inte bort Ethernetporten för guds skull det är bara korkat.

 

Ethernetport och 8GB lagringsutrymme är ju så föråldrat, du skulle ju varken rymma CS3 eller ditt musikbibliotek på datorn. Det enda den skulle vara bra för skulle vara att ta anteckningar, och det kan du göra på ett anteckningsblock eller en handdator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, oj, oj vilken skön grej. Även om den inte fyller någon reell funktion för mig (i dagsläget) så är nog lyckan gjord för mången tjänstemän. En perfekt satelitdator helt enkelt, inte så funktionell för oss andra dock.

 

Dyr är den, men det drabbar ingen fattig och hur snygg är den inte? Man ser ju att den kommer i från framtiden, jag menar det syns ju på bilderna =)

 

-Heja Äpple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ethernetport och 8GB lagringsutrymme är ju så föråldrat, du skulle ju varken rymma CS3 eller ditt musikbibliotek på datorn. Det enda den skulle vara bra för skulle vara att ta anteckningar, och det kan du göra på ett anteckningsblock eller en handdator.

 

En Ethernetport är inte föråldrad, det var kanske det dummaste jag har hört. Om du tycker att 64gb SSD är värt så mycket pengar så köp den men i all ärlighetens namn så hade man kunnat förse datorn med en ssd på 8 el 16gb och ge den expansionsmöjligheter och på så vis få ner precis ngt helt enormt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad roliga alla gnällspikar (både här och på andra ställen) är!

 

Bara för att NI inte råkar hamna i målgruppen, så är datorn inte dålig.

 

Denna maskin kommer sälja som smör. Fatta vad den är till för, och inse sedan att den är optimal för detta. Den ska inte va din huvuddator, den ska vara din lilla laptop.

 

Priset är för högt för att det ska bli var mans egendom. Men så är det med Mac Pro med. Teknik kostar, särskilt liten teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man lanserar en dator med största argumentet AIR - skulle det då inte vara lite knasigt med en ethernetport?

 

Man har ju gett alternativ. Time Capsule och trixet att kunna använda andra datorers optiska läsare.

 

Sen tror jag att datorn är så lätt, att en ethernetsladd bara skulle ge problem. Dom är ju oftast ganska stela och fan trot om inte datorn flyttar på sig av sladdens stelhet... :borstatanderna:

 

Så det har med namet att göra tror du? :D

 

Just ethernetsladden är det minsta bekymret med tanke på att dom säljer en adapter som inte ens är speciellt dyr men jag tror knappast att en ethernetport hade sabbat estetiken på denna dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt häftig dator måste jag säga. Det är kul att apple tar ut svängarna och gör en ganska nischad dator, men det är inget som passar mig just nu dock.

Men skulle jag pendla varje dag och behöva kunna arbeta samtidigt så skulle MacBook Air vara ett alternativ för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Ethernetport är inte föråldrad, det var kanske det dummaste jag har hört. Om du tycker att 64gb SSD är värt så mycket pengar så köp den men i all ärlighetens namn så hade man kunnat förse datorn med en ssd på 8 el 16gb och ge den expansionsmöjligheter och på så vis få ner precis ngt helt enormt.

 

 

Jag förstår inte varför folk tjatar så mycket om priset, jag tycker inte 11 000 är så mycket för en bärbar dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad roliga alla gnällspikar (både här och på andra ställen) är!

 

Bara för att NI inte råkar hamna i målgruppen, så är datorn inte dålig.

 

Denna maskin kommer sälja som smör. Fatta vad den är till för, och inse sedan att den är optimal för detta. Den ska inte va din huvuddator, den ska vara din lilla laptop.

 

Priset är för högt för att det ska bli var mans egendom. Men så är det med Mac Pro med. Teknik kostar, särskilt liten teknik.

 

Och man bör kunna diskutera för och nackdelar...godta det eller starta en egen tråd där man inte FÅR kritisera denna skapelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför folk tjatar så mycket om priset, jag tycker inte 11 000 är så mycket för en bärbar dator.

11000? vafan snackar du om? Vet du ngt som inte vi vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför folk tjatar så mycket om priset, jag tycker inte 11 000 är så mycket för en bärbar dator.

 

Vilken dator snackar du om nu? :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11000? vafan snackar du om? Vet du ngt som inte vi vet?

 

 

Den kostar tydligen 16 000 här i Sverige, men om du köper den för dollar behöver du bara betala 11 000 kronor, hade missat att priset var så mycket högre här, jag ubdrar varför det är så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...