Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Office 2004 för Mac


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Microsoft visar Office 2004 för Mac

 

icon_office.jpg

 

Microsoft meddelar att Office 2004 kommer att släppas i för Mac. Samtidigt meddelar företaget att de redan börjat planera nästa version. Det är dock ännu oklart exakt när version 2004 kommer att finnas tillgänglig.

 

Nytt i Office 2004 är bland annat en funktion kallad Word Notebook (som ser ut precis som ett anteckningsblock) där man göra snabba anteckningar och spela in röstmemos. En annan ny funktion som gäller alla program är "Project Center" där man kan hålla koll på de projekt man jobbar med.

 

Office 2004 kommer att säljas i tre olika versioner:

 

* Standardversionen innehåller Word, Excel, Entourage, PowerPoint och MSN Messenger 4.0.

* Professionalversionen innehåller förutom ovanstående även nya Virtual PC 7.0 med Windows XP Professional. Virtual PC 7.0 ska enligt Microsoft vara fullt kompatibel med G5-processorn.

* Student- och Teacherversionerna innehåller precis samma sak som Standardversionen men till ett rabatterat pris.

 

Köper man en licens av den nuvarande Office-versionen för Mac (v. X) garanterar Microsoft att man får uppgradera till Office 2004 när det släpps.

 

> Mer om Office 2004 hos Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag saknar en seriös koppling emot Pocket PC ifrån Microsoft. Jag saknar även en seriös Exchange klient. Det känns som de skiter i macarna på medel och storföretagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag saknar en seriös koppling emot Pocket PC ifrån Microsoft. Jag saknar även en seriös Exchange klient. Det känns som de skiter i macarna på medel och storföretagen.

Tje syncning finns ju med 3e parts programvara, men en mac version av active sync skulle väl inte skada.

 

Det är väl redan sagt att de ska komma en ny Exchange kleint för länge sen till X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju att mkt folk viil se en ny MSN client för OSX också som innehåller samma funktionalitet som MSN 6.1 för Win gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tje syncning finns ju med 3e parts programvara, men en mac version av active sync skulle väl inte skada.

 

Det är väl redan sagt att de ska komma en ny Exchange kleint för länge sen till X?

Ja, det skulle inte skada och borde vara något som syod högt på listan. Nu får man ju ha en extra PC...

 

De vill man skall köra Entourage, men det blir med iMap en massa skumma lösningar. För oss är det svårt att argumentera för macen om en riktig exchangeklient saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tje syncning finns ju med 3e parts programvara, men en mac version av active sync skulle väl inte skada.

 

Det är väl redan sagt att de ska komma en ny Exchange kleint för länge sen till X?

Ja, det skulle inte skada och borde vara något som syod högt på listan. Nu får man ju ha en extra PC...

 

De vill man skall köra Entourage, men det blir med iMap en massa skumma lösningar. För oss är det svårt att argumentera för macen om en riktig exchangeklient saknas.

Men det avr itne Entourage jag syftade på utan en ny Outlook för OS X men jag kan ha helt fel men jag har för mig jag hörde om nåt sånt för ett tag sen.

 

Inte för att jag intresserade mig då för vi kör inget PC crap här inte ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nöjer mig med mitt Office X, använder i huvudsak Excel och det räcker långt även i äldre versioner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nöjer mig med mitt Office X, använder i huvudsak Excel och det räcker långt även i äldre versioner...

Ja helt klart jag använder mestadels Word bara nuförtiden och det är mest för att tittat på filer men det känns som om jag skulle klara mig bra med OpenOffice.

 

Men om Entourage förnyats och blivit mkt bättre i 2004 så ska jag kika på de, undrar om de kommer en "Test Drive" version sen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge en riktig Exchange-klient inte finns för OSX kommer Macen att få allt större problem i större organisationer. Men det är kanske så M$ tänker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen är redan så pass liten i sådana typer av organisationer ialla fall. Ingen sysadmin på nåt större företag vill ha med mac att göra det är tyvärr den bistra sanningen.

 

Sen kommer väl inte ens enskilda chefer att få ha en powerbook då de inte kan få tillgång till kalendern osv men tja de kan väl då ha en pc laptop och en mac till annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen är redan så pass liten i sådana typer av organisationer ialla fall. Ingen sysadmin på nåt större företag vill ha med mac att göra det är tyvärr den bistra sanningen.

 

Sen kommer väl inte ens enskilda chefer att få ha en powerbook då de inte kan få tillgång till kalendern osv men tja de kan väl då ha en pc laptop och en mac till annat.

Där har du riktigt fel.

 

Se tex på Ikea för att nämna ett svenskt bolag, eller för den delen DTK i danmark.

 

Macen finns på flera stora svenska företag. Med allt ifrån några få maskiner till vad jag vet 800 macar på sveriges största enskilda installation. Om inte Exchange klienter finns, då är risken MYCKET stor att de får lämna bygget. Större företag har inte gått över till OS X ännu pga bla bristande stöd ifrån Microsoft och att det idag teoretiskt sett går lika bra att köra pc. Apples konsumentinriktning gör ju inte saken bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Microsoft väljer att släppa MS Office 2004 för mac är enormt viktigt.

Betydligt viktigare än vissa verkar tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen är redan så pass liten i sådana typer av organisationer ialla fall. Ingen sysadmin på nåt större företag vill ha med mac att göra det är tyvärr den bistra sanningen.

 

Sen kommer väl inte ens enskilda chefer att få ha en powerbook då de inte kan få tillgång till kalendern osv men tja de kan väl då ha en pc laptop och en mac till annat.

Där har du riktigt fel.

 

Se tex på Ikea för att nämna ett svenskt bolag, eller för den delen DTK i danmark.

 

Macen finns på flera stora svenska företag. Med allt ifrån några få maskiner till vad jag vet 800 macar på sveriges största enskilda installation. Om inte Exchange klienter finns, då är risken MYCKET stor att de får lämna bygget. Större företag har inte gått över till OS X ännu pga bla bristande stöd ifrån Microsoft och att det idag teoretiskt sett går lika bra att köra pc. Apples konsumentinriktning gör ju inte saken bättre!

Om nu ett företag som IKEA har en så pass stor Mac del i sitt företag varför i herrans namn sitter man och tröskar runt med Exchange?

Vi har väl en macinstallation på runt 700 burkar totalt i vår koncern och inte sjutton sätter vi oss nu och lägger in servrar som rullar på Windows ännu mindre sätter vi oss och lägger in Exchange.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

En kul grej som berättades på Keynote var att Word, Excel och PowerPoint släpptes till Mac OS innan det kom till Windows för 20 år sedan. Jag har kompisar som fortfarande tror att Microsoftprogram bara finns till Pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om adressboken i Entourage kommer att vara integrerad med Adressboken i OS X? Det skulle onekligen underlätta om man vill köra iSync.

 

Bosse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kul grej som berättades på Keynote var att Word, Excel och PowerPoint släpptes till Mac OS innan det kom till Windows för 20 år sedan. Jag har kompisar som fortfarande tror att Microsoftprogram bara finns till Pc.

Ja man flinade ju lite när man såg annonsed med en mkt ung Gates på ;) Kan väl iofs vart svårt o se han om man såg streamen om man inte VISSTE att han var där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte hon "dagistydliga" tjejen som presenterade Microsofts grejer var lite rolig när hon tydligt tackade Apple för sina "inovationer som hjälpt Microsoft dit dom är idag" eller hur det nu var hon formulerade sig. Det var roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu ett företag som IKEA har en så pass stor Mac del i sitt företag varför i herrans namn sitter man och tröskar runt med Exchange?

Vi har väl en macinstallation på runt 700 burkar totalt i vår koncern och inte sjutton sätter vi oss nu och lägger in servrar som rullar på Windows ännu mindre sätter vi oss och lägger in Exchange.

Det finns idag ingen vettig ersättare som kan både vara mailklient, boka in gemensamma resurser, dela ut kalender mm på samma sätt som Exchange. Där av så är exchange ohotad.

 

Även om man har tusentals macar och de inte är i majoritet är risken mycket stor att Exchange är det som avgör kommande plattformsval. Jag är rädd för att det kan bli problem längre fram om inte MS släpper en Exchangeklient som är klass med den på PC sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu ett företag som IKEA har en så pass stor Mac del i sitt företag varför i herrans namn sitter man och tröskar runt med Exchange?

Vi har väl en macinstallation på runt 700 burkar totalt i vår koncern och inte sjutton sätter vi oss nu och lägger in servrar som rullar på Windows ännu mindre sätter vi oss och lägger in Exchange.

Det finns idag ingen vettig ersättare som kan både vara mailklient, boka in gemensamma resurser, dela ut kalender mm på samma sätt som Exchange. Där av så är exchange ohotad.

 

Även om man har tusentals macar och de inte är i majoritet är risken mycket stor att Exchange är det som avgör kommande plattformsval. Jag är rädd för att det kan bli problem längre fram om inte MS släpper en Exchangeklient som är klass med den på PC sidan.

Vad säger att allting måste vara i samma program då? Meetingmaker finns för både pc & mac dessutom slipper man ju hosta sin mailserver på en Windows maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man uppgradera från Office X  , eller måste man köpa helt nytt ?

 

Pia

Man kan uppgradera från ett visst datum

vilket kommer jag inte ihåg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...