Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Reparation av Skivbehörigheter


bjohag
 Share

Rekommendera Poster

Jag har 10.7.2 och helt tomt, inte ett enda felmeddelande.

 

Du har trixat bort den som brukar finnas, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • Pocahontas

    14

  • Thomas Ytterberg

    4

  • preat

    4

  • Halle

    3

Mest aktiva i detta ämne

Uppladdade bilder

Du har trixat bort den som brukar finnas, eller hur?

 

Inte alls, den försvann vid ren installation av Lion och har inte sett den sedan 10.6.8.

 

Har reparerat minst 1 gång/mån. ändå.

 

 

 

post-32953-023201800 1321999485_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vet inte om det är samma sak men jag fick en massa fel vid kontroll av skivan. Måste starta från installationsskivan för att reparera skivan. Jag sätter in Snöleoskivan för att starta om från den. Den stänger av sig och börjar sedan starta om men sedan stannar omstarten med den vita bakgrunden med äpplet. Där står den sedan tills man stänger av den. Jag väntade ca 15 min. Sedan startade jag om utan snö-skivan sittandes i. Gick bra att starta som vanligt. Gjorde sedan om proced med samma resultat. Kör senaste v av Snöleo.

Någon som vet hur man får den att starta om från inst. skivan?//Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vet inte om det är samma sak men jag fick en massa fel vid kontroll av skivan. Måste starta från installationsskivan för att reparera skivan. Jag sätter in Snöleoskivan för att starta om från den. Den stänger av sig och börjar sedan starta om men sedan stannar omstarten med den vita bakgrunden med äpplet. Där står den sedan tills man stänger av den. Jag väntade ca 15 min. Sedan startade jag om utan snö-skivan sittandes i. Gick bra att starta som vanligt. Gjorde sedan om proced med samma resultat. Kör senaste v av Snöleo.

Någon som vet hur man får den att starta om från inst. skivan?//Peter

 

Du håller väl inne "ALT"-tangenten när du startar om?

Redigerad av peanjo66
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Hur fungerar det i El Capitan?

 

Ser liksom inte lika dant ut längre, är det mer automatiserat?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det i El Capitan?

 

Ser liksom inte lika dant ut längre, är det mer automatiserat?

 

 

 

Det ska inte behövas i El Capitan, säger Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte behövas i El Capitan, säger Apple.

Nyaste versionen av Cocktail reparerar hundratals skivbehörigheter oavsett vad Apple säger.

"Vem kan man lita på …" :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyaste versionen av Cocktail reparerar hundratals skivbehörigheter oavsett vad Apple säger.

"Vem kan man lita på …" :huh:

Om man är litet konspiratoriskt lagd så "reparerar" Cocktail saker som inte behöver repareras, bara för att motivera sin existens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Tack och lov slipper man reparera skivbehörigheter i och med El Capitan. Den sköter sånt alldeles själv:

”OS X 10.11 reparerar nödvändiga behörigheter automatiskt vid varje uppdatering”.
Källa: Anders Lundberg, macworld.idg.se/

Redigerad av Bastardo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Fortfarande är det behov att reparera med skivverktyg även i OSX 10.11.6! Iband blir min I mac lite seg eller som senast ville den inte alls visa den separata hårddisken för Time machine. (Jag kopplar in disken och kör en backup då och då).

Jag blev lite sur då datorn inte alls ville kännas vid min Seagate som tidigare fungerat för Time machine. Till sist provade jag att köra följande från Terminal: sudo /usr/libexec/repair_packages --repair --standard-pkgs --volume /

Vips fungerade Seagaten igen för backup!

Den kommandoraden hittade jag för ett tag sedan i Mac worlds nyhetsbrev. Sprid den gärna! Bättre att köra den än att behöva lämna in datorn.

Jag tycker det är dåligt av Apple att de har tagit bort reparationsmöjligheten från skivverktyg då den tydligen fortfarande behövs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postar tre saker man gör innan man joxar med behörigheter.

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...