Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Reparation av Skivbehörigheter


bjohag
 Share

Rekommendera Poster

Thomas Ytterberg

Apples vägar äro outgrundliga. Behörighetskontrollen hör inte hemma i Skivverktyg utan borde bakas in som funktion vid säker start och utvecklarverktygen. Och säker start borde blir ett alternativ under "Startskiva" i Systeminställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • Pocahontas

    14

  • Thomas Ytterberg

    4

  • preat

    4

  • Halle

    3

Mest aktiva i detta ämne

Uppladdade bilder

  • 7 months later...

Ok....men hur vet jag om det är några nya fel som dyker upp? Jag menar alltså om det här är en bug & att alla fel listas varje gång man kör kontrollen har man ju ingen vidare koll. För som sagt, nu har jag ju typ 60-70 rader med "fel" som listas varje gång.

 

Men om du säger att alla har det så är det väl bara att låta det vara =)

 

Jag fick oxå väldigt massa fel efter 10.6.3 uppdateringen men efter min skivreparation så försvinner alla fel utom varningen för suid och en grej till som jag inte kommer ihåg vad den heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
MacLawrence

Jag tycker jag måste reparera skivbehörigheter stup i kvarten. Eller rättare sagt jag måste göra det efter varje uppdatering av Safari eller OS:et. Det är främst Safari som segar ner, men ibland även övriga datorn. Har inte de exakta "felmeddelandena" här, men det verkar ha med java att göra.

 

Rätt irriterande att behöva göra det så ofta ...

 

Är det bara jag som upplever detta? Nåt jag kan göra åt det, måntro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker jag måste reparera skivbehörigheter stup i kvarten. Eller rättare sagt jag måste göra det efter varje uppdatering av Safari eller OS:et. Det är främst Safari som segar ner, men ibland även övriga datorn. Har inte de exakta "felmeddelandena" här, men det verkar ha med java att göra.

 

Rätt irriterande att behöva göra det så ofta ...

 

Är det bara jag som upplever detta? Nåt jag kan göra åt det, måntro?

 

De med Java är alltid där och är inget fel på. Du kan inte få bort dem, utan de genererar alltid samma fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

m.a.o du kan bortse från felen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael Mabo

rw = read write. r = read only.

Det finns en utgångsinställning, men dessa ändras ju när man använder mjukvara och så vilket är normalt.

Reparation för tillbaks till utgångsinställning, sen när man använder olika grejjer så ändras det.

Och det fungerar bra så.

Reparera skivbehörigheter behöver man sällan göra med Leopard eller Snow Leopard, så hoppa den.

Kolla hårddisken är bra att göra då och då, men det är en annan grej än behörigheterna för enskilda filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Göra en säker start då och då är att rekommendera, och då Reparera Skivbehörigheterna, efter det omstart igen på vanligt vis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag tycker jag måste reparera skivbehörigheter stup i kvarten. Eller rättare sagt jag måste göra det efter varje uppdatering av Safari eller OS:et. Det är främst Safari som segar ner, men ibland även övriga datorn. Har inte de exakta "felmeddelandena" här, men det verkar ha med java att göra.

 

Rätt irriterande att behöva göra det så ofta ...

 

Är det bara jag som upplever detta? Nåt jag kan göra åt det, måntro?

Har med största sannolikhet inget som helst med behörigheterna att göra utan det vanliga är att man hakar upp sig på dessa "felmeddelanden" därför att de just är felmeddelanden i en situation de upplever att Macen krånglar. :)

 

Orsaken till den upplevda seghet är däremot något helt annat och en god början är att återställa Safari och genomföra en säker omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacLawrence

Har med största sannolikhet inget som helst med behörigheterna att göra utan det vanliga är att man hakar upp sig på dessa "felmeddelanden" därför att de just är felmeddelanden i en situation de upplever att Macen krånglar. :)

 

Orsaken till den upplevda seghet är däremot något helt annat och en god början är att återställa Safari och genomföra en säker omstart.

 

Det var väl egentligen så mycket felmeddelandena jag hängt upp mig, utan just det att jag "måste" reparera skivbehörigheter. Det verkar vara den enda grejen som får fart på burken / Safari igen. Det brukar inte hjälpa att återställa Safari. I och för sig, nu när jag tänker efter, brukar jag nog inte göra en säker omstart efter jag återställt. Ska testa detta nästa gång.

 

(Jag är rätt ny när det gäller MacOS)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag kollade mina skivbehörigheter idag och fick upp 338 A4sidor med fel. Förra veckan uppgraderade jag i princip alla program iom installation av Snow leopard. Hoppas detta är normalt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var lite väl mycket va..??? .

 

Nog för att jag fick en dryg lista efter Javauppdateringen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Nog är det väl fan att de fortfaranande inte har lyckats åtgärda detta :superirriterad:

Hade för övrigt "miljoner fel" att reparera efter att jag precis installerat Snow Leopard med Mac Box Set programvaror.

 

post-528-072845800 1308773518_thumb.png

 

Instämmer.

Är det inte borta i lejonet, så vete fan... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min senaste behörighetsreparation, efter installation av uppdateringen av AirPort-verktyget 5.5.3, för ca en vecka sen, gav en logg på 46 st A-4 sidor med 14 punkters bokstavshöjd.

Det mesta var av typen: Group differs on "Applications/Utilities/AirPortUtility.app/Contents/Resources/sv.lproj/AirPortTimeZones.strings", should be 0, group is 80

Permissions differ on "Applications/Utilities/AirPort Utility.app/Contents/Resources/sv.lproj/AirPortTimeZones.strings", should be -rw-r--r-- , they are -rw-rw-r--

Repaired "Applications/Utilities/AirPort Utility.app/Contents/Resources/sv.lproj/AirPortTimeZones.strings"...

gånger 100, typ, för varenda minsta detalj i programmets funktion, verkar det som.

 

AirPortens funktion märker jag inga förändringar i; i princip utan anmärkning både före och efter.

Påföljande behörighetsreparationer är av det gamla vanliga stuket, det som man bör ha vant sej vid, men aldrig tycks göra det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min senaste behörighetsreparation, efter installation av uppdateringen av AirPort-verktyget 5.5.3, för ca en vecka sen, gav en logg på 46 st A-4 sidor med 14 punkters bokstavshöjd.

Det mesta var av typen: Group differs on "Applications/Utilities/AirPortUtility.app/Contents/Resources/sv.lproj/AirPortTimeZones.strings", should be 0, group is 80

Permissions differ on "Applications/Utilities/AirPort Utility.app/Contents/Resources/sv.lproj/AirPortTimeZones.strings", should be -rw-r--r-- , they are -rw-rw-r--

Repaired "Applications/Utilities/AirPort Utility.app/Contents/Resources/sv.lproj/AirPortTimeZones.strings"...

gånger 100, typ, för varenda minsta detalj i programmets funktion, verkar det som.

 

AirPortens funktion märker jag inga förändringar i; i princip utan anmärkning både före och efter.

Påföljande behörighetsreparationer är av det gamla vanliga stuket, det som man bör ha vant sej vid, men aldrig tycks göra det...

 

Ja, jisses sicken lista det blev... chockadskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eller hur. Var säkert den värsta under min tid med Mac, 16 år eller nåt. Har sparat dokumentet för ev framtida behov (Guinness World Records - Longest, Shortest, Fastest... ? Öhh... Longest, okey).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har ett väldigt konstigt problem med skivverktyg.

kontrollen av skiva tar 1 sekund, har det aldrig gjort i tidigare versioner (kör lion nu)

Alternativet "kontrollera skivbehörigheter" är grå och går inte att markera.

Någon som vet vad som är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Går rätt snabbt för mig också att Kontrollera skiva (12 GB RAM)

 

Kontrollera Skivbehörigheter anser jag "onödigt" använder jag aldrig.. med tanke på den tid det oftast tar.

 

Fungerar Reparera Skivbehörigheter för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vilken version av Mac OS X kör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är ni så överseende mot Mac med problemet.Jag köpte en ny röd bil, Men nu har den blivit till hälften blå och vit. Det stör inte bilens funktion. Skall jag överse med problemet för jag älskar min bil ???????????? Jag ser det som ett virus. Hur skilja meddelandena som inte har betydelse från dem som kan vara ett problem.Vissa är"Java Core/utility" . Lyckas inte installera Windows 7 med Boot Camp trots att jag följer instruktioner till punkt och pricka.Misstänker att det har med citerat problem med Skivbehörigheter.Notera att kontroll med Skivbehörigheter tar upp emot 15 minuter. när man kört programmet en andra gång.Om det nu är så att kontroll av skivbehörigheter inte är nödvändiga varför behålla denna funktion. Näääää Mac. VIDTA ÅTGÄRD, annars klassas ert systemet i samma nivå som gamla Windows föraktade kritiserade kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att göra en arkivera/installera med 10.6, visserligen heter det inte så längre, men man bara ominstallerar rakt av, och sedan drar ner combouppdateringen, och hoppas att det blir färre fel..

 

Ser att det är Java som spökar, och Apple har väl kopplat bort det från sig..det var något, jag minns inte så noga..

 

Jag har inga problem med det i min MacBook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är ni så överseende mot Mac med problemet.Jag köpte en ny röd bil, Men nu har den blivit till hälften blå och vit. Det stör inte bilens funktion. Skall jag överse med problemet för jag älskar min bil ???????????? Jag ser det som ett virus. Hur skilja meddelandena som inte har betydelse från dem som kan vara ett problem.Vissa är"Java Core/utility" . Lyckas inte installera Windows 7 med Boot Camp trots att jag följer instruktioner till punkt och pricka.Misstänker att det har med citerat problem med Skivbehörigheter.Notera att kontroll med Skivbehörigheter tar upp emot 15 minuter. när man kört programmet en andra gång.Om det nu är så att kontroll av skivbehörigheter inte är nödvändiga varför behålla denna funktion. Näääää Mac. VIDTA ÅTGÄRD, annars klassas ert systemet i samma nivå som gamla Windows föraktade kritiserade kvalitet.

 

Nu är det liksom inte på samma nivå.....

....

Du verkar ny här på forumet och är du det så vet du inte att vi är superirriteradde på detta med skivbehövrigheterna. Men när ingen lyssnar så måste vi ju hjälpa varandra och dem som är oroliga. Just nu är det bara att acceptera att det är på detta viset. Det är ingen som helst fara men man måste veta att man kan få en roman med felmeddelanden som man kan överse med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du 10.7.x i din MacBook?

 

Nej, 10.6.8

 

post-113-015187400 1321992750_thumb.jpg

 

Sedan ser jag att jag inte kört Reparera skivbehörigheter sedan denna Javauppdateringen kom, var väl inte så längesedan..

 

post-113-074461700 1321993213_thumb.jpg

 

Går inte väck heller....har dock inga problem.. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...