Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdaterad Mac Pro!


Mr.Barbeque

Rekommendera Poster

Någon som vet mer detaljerad information om minnena som sitter i den nya? är det samma som förra mac pron eller har dom bytt tills snabbare? Vad kostar dessa nya minnen i så fall?

Mvh en som har beslutsångest om han ska köpa mac pro eller imac

Det är inte samma minnen. De nya är snabbare.

 

Köp en Mac Pro om du har råd - minstingen Pro kostar lika mycket som toppmodellen iMac. Du får en snabbare dator rätt igenom, och en som du kan bygga ut (även om skärm inte ingår - men däremot kan du ju välja skärm själv eller använda din gamla).

 

Proffsmaskin, inget för den genomsnittlige hemanvändaren...för nog ett himla liv gissar jag ...
Tror nog inte det blir ett så himla liv, 45nano-tekniken typ halverar strömbehovet och detsamma gäller nog för 60nano-grafikkorten. Lägre strömförbrunkning, lägre värmeutveckling, mindre oväsen - får man hoppas. (G5:an med vattenkylning däremot kunde nog fungera som värmepanna för ett höghus…).

 

Hur bra är det nya grafikkortet i grundutförande?

Citerar mig själv. Gjorde lite sökningar, ATI 2600 XT verkar motsvara nVidia 8600 GT(S) i genomsnitt. ATI 2600 Pro som sitter i värsting-iMac:en är visst lite slöare.

 

Ger det verkligen mer kraft att satsa på nVidias 8800 eller är det onödigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Roligt att de har uppdaterat Mac Pro!

 

Däremot förstår jag inte varför de inte har något passivt kylt grafikkort? Alla grafikkort har ju fläktar?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är konstigt att Bluetooth är standard men inte inte AirPort, vill man inte ha trådlöst så vill man inte ha något väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad synd att de nya korten inte är kompatibla med den förra Mac Pro'n, hoppas de sänker priset på de gamla korten då... X1900 tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm jo det verkar ju vara så! Men fan va najs. Då blir det 8800 GT då :D!

 

 

trippelpost ftw

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en nästan fem år gammal design, måste nästan vara rekord om man inte räknar med classic Macarna :)

 

varför ändra på en vinnade design, jag tycker den håller fortfarande design mässigt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför ändra på en vinnade design, jag tycker den håller fortfarande design mässigt :P

 

Det tycker jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det får man hoppas att man slipper.

 

PS Jag fick för mig att det handlade om faktiska vibrationer (tänk tåg) och inte vibrationsljud. Därav min förvirrade fråga…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm jo det verkar ju vara så! Men fan va najs. Då blir det 8800 GT då :D!

trippelpost ftw

 

Kan du visa var du hittat informationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att de har uppdaterat Mac Pro!

 

Däremot förstår jag inte varför de inte har något passivt kylt grafikkort? Alla grafikkort har ju fläktar?!

 

Men tanke på hur varmy nya GF 8800GT är med aktiv kylning så är det inte så konstigt, kan tänka mig hur stor det passiv kylflänsen skulle vara :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du visa var du hittat informationen?

 

 

 

Hittar textsnuttar som "PCI-E 2.0 är bakåtkompatibelt, så ja, du kan använda ett moderkort med vanlig PCI-E" när jag googlar.

 

 

+ att det inte står ngt annat systemkrav på Apple Store än Mac Pro med ledig kortplats...

 

 

Aja ska till Apple Store imorgon och beställa ett, får väl förhoppningsvis det bekräftat då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar textsnuttar som "PCI-E 2.0 är bakåtkompatibelt, så ja, du kan använda ett moderkort med vanlig PCI-E" när jag googlar.

+ att det inte står ngt annat systemkrav på Apple Store än Mac Pro med ledig kortplats...

Aja ska till Apple Store imorgon och beställa ett, får väl förhoppningsvis det bekräftat då.

 

Jättebra! Kan du gå in och posta det dom säger då så vi andra som undrar kan få vårat informationsbehov stillat? B)

 

Vill så gärna byta ut mitt Radeon X1900 mot ett som inte går sönder varje halvår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ofc : )

jo har hört att x1900 tjorvat en massa : S

 

X1900 är jävligt dåligt byggt har jag hört. Även PCanvändare har råkat ut för de överhettningsproblem som vi stackars Mac Pro ägare har med det kortet. Tydligen är det vissa saker på kortet som blir varma och som iom detta sprider värme till komponenter som inte tål denna massiva hetta (ibland över 90 grader Celsius). Dessa komponenter ligger inte under kylflänsen och det är där ATI har gjort en massiv miss.

 

Tja, det är iallafall vad jag uppfattat än så länge. Vissa har märkt av en måttlig förbättring genom att plocka bort damm ur kylflänsen på kortet men det hjälpte inte alls i mitt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tanke på hur varmy nya GF 8800GT är med aktiv kylning så är det inte så konstigt, kan tänka mig hur stor det passiv kylflänsen skulle vara :totaltgalen:

Men eftersom burken bland annat verkar vara avsedd för musiker, som väl vill ha tyst på jobbet och inte kör så tung grafik, så vore det väl vettigt med ett helt tyst grafikalternativ, fast med sänkt prestanda givetvis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men eftersom burken bland annat verkar vara avsedd för musiker, som väl vill ha tyst på jobbet och inte kör så tung grafik, så vore det väl vettigt med ett helt tyst grafikalternativ, fast med sänkt prestanda givetvis?

 

Givetvis. Dessutom så ska det finnas just nvidia 8800 som är passivvt kylda nuförtiden. Man undrar ju varför inte Apple väljer ett sådant alternativ istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu vette fan ifall det blir en iMac längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm så jag var på Apple store idag. De var inte så värst informerade - han jag snackade med visste inte ens att det gick att köpa kort separat. Så jag beställer från Apple Store .se nu. Har hittat massa mer som tyder på att 2.0 kort funkar i 1.0 datorer, och står inget annat på Apple så vi får väl se : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm så jag var på Apple store idag. De var inte så värst informerade - han jag snackade med visste inte ens att det gick att köpa kort separat. Så jag beställer från Apple Store .se nu. Har hittat massa mer som tyder på att 2.0 kort funkar i 1.0 datorer, och står inget annat på Apple så vi får väl se : )

 

Hur lång tid tar det innan du får kortet?

 

Edit: 8 dagar står det på AppleStore :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Penna_ha: Du bör nog avbeställa ditt grafikkort. Såhär står det på barefeats.com:

 

ALERT TO OWNERS OF "OLD" MAC PROS! (CORRECTED)

The GeForce 8800 GT is *NOT* compatible with the older Mac Pro (August 2006, April 2007) as we assumed. I've been informed that GeForce 8800 GT uses an EFI64 ROM, the old Mac Pros "expect" an EFI32 ROM.

 

Så tills (om överhuvudtaget) Apple släpper en uppdatering så kommer dessa korten inte att fungera med gamla Mac Pro.

 

Direkt från Apple här:

Apple

"All of these cards are only compatible with the family of computers with which they shipped."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tills (om överhuvudtaget) Apple släpper en uppdatering så kommer dessa korten inte att fungera med gamla Mac Pro.

Trist om det ska förbli på det viset. Vore ju trevligt om Apple eller något annat företag kunde fixa till drivrutiner etc för korten - det är ju ändå det som är poängen med att ha en massa lediga kortplatser!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lol -_____-

 

 

Det sög... Men då avbeställer jag imorgon och köper X1900. Gjorde lite googlande och kom fram till att det var i första hand de tidigare versionerna av X1900 som det var problem med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lol -_____-

Det sög... Men då avbeställer jag imorgon och köper X1900. Gjorde lite googlande och kom fram till att det var i första hand de tidigare versionerna av X1900 som det var problem med.

 

Jag fick problem med mitt utbyteskort som kom i maj 2007. Jag vill ha ett annat kort. Radeon X1900 är skräp. Betala inte dom pengarna för ett så uselt designat kort som dessutom är väldigt gammalt nuförtiden!

Det är väldigt många som vill ha ett nyare grafikkort till Mac Pro. Om inte Apple släpper ett kompatibelt så kommer det troligtvis ett från nvidia eller Ati.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...