Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bara jag som enbart kör Windows på min Mac?


Byggarebob

Rekommendera Poster

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Fick ett felmeddelande när jag försökte ändra min profil, de datorer är sålda sedan ett tag tillbaka.

 

Jag har köpt in en iMac för att jag skall köra fyra sådana i vår tandläkarpraktik pga formatet.

 

OS kommer att bli XP eller Vista.

 

Nu vet jag inte om det blir iMac eller Mac Mini. Skärmen som sitter i iMac verkar inte vara särskilt bra, eller är det jag som fått ett måndags exemplar (dock har jag sett samma fenomen på andra).

 

Man kan se ett "mönster" som vandrar från höger till vänster på mörka bakgrunder och eftersom skärmen måste vara bra då man kollar röntgenbilder så vet jag inte riktigt om det går, utan då blir det MacMini istället.

 

OS X är verkligen inte överlägset på en enda punkt. Inte till mina användningsområden, eftersom mjukvara till området saknas helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, du kan ju emulera Windows :P

 

Nej, däremot kan han virtualisera windows ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha köpa mac och sen inte avända osx. är lite väl fel tänkt?!

köper jag en bil men jag tar och går ist samma sak? :D köper jag par byxor, ne går naken ist :P

köper jag ett hus, ne bor ute ist :D så kan man resunera ^^=DD

 

Nej, så kan du inte resonera.

 

Dina resonemang är att man köper någonting men inte använder det alls.

 

Han använder ju datorn men med ett annat OS, det kan jag förstå för att det finns många fler program som fungerar bättre i Windows. Konstigt att det är så många som tycker att Windows är värdelöst, jag själv tycker att det fungerar ganska okej.

 

Det är dock lite synd att inte använda OS X alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett felmeddelande när jag försökte ändra min profil, de datorer är sålda sedan ett tag tillbaka.

 

Jag har köpt in en iMac för att jag skall köra fyra sådana i vår tandläkarpraktik pga formatet.

 

OS kommer att bli XP eller Vista.

 

Nu vet jag inte om det blir iMac eller Mac Mini. Skärmen som sitter i iMac verkar inte vara särskilt bra, eller är det jag som fått ett måndags exemplar (dock har jag sett samma fenomen på andra).

 

Man kan se ett "mönster" som vandrar från höger till vänster på mörka bakgrunder och eftersom skärmen måste vara bra då man kollar röntgenbilder så vet jag inte riktigt om det går, utan då blir det MacMini istället.

 

OS X är verkligen inte överlägset på en enda punkt. Inte till mina användningsområden, eftersom mjukvara till området saknas helt.

 

Vad gäller LCDn i 20" ALU iMacerna är dem lite sämre än man skulle föeväntat sig och

jag i ditt ställe skulle välja mac minis + Apple Cinema Display (platt 20-tumsskärm) eller nån annan bra tredjeparts LCD typ Dell, HP, Asus, LG eller varför inte denna 20"

Samsung med inbyggd TV mottagare som säljs just nu för dryga 3000kr i Siba

 

137060-main.jpg

 

 

Med Mac Mini+ Samsungen skulle du komma undan billigare och få även inbyggd TV Tuner och extra ingångar på köpet för runt 8000kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, däremot kan han virtualisera windows ;)

 

Virtuali.... jajaja, ordpolis! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan förstå att man köper en mac enbart för utseendets skull ;)

Sen vad man kör på den är ju upp till var och en, men själv hade jag ju aldrig kört windows på den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med... kör iMac och Vista ENBART för designens skull... sen kanske man tar sig tid att gå igenom Mac OS... finns säkert en del bra där också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med... kör iMac och Vista ENBART för designens skull... sen kanske man tar sig tid att gå igenom Mac OS... finns säkert en del bra där också...

 

Absolut, tycker du ska prova det en 2 veckor eller nåt och sen se vilket som passar dig bäst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista är inte värdelöst, så jag förstår om du använder det för att dina studier kräver det. Och att du väljer en iMac för designens skull är ju inget som förvånar mig, den är otroligt snygg.

 

Men, när du inte behöver windows längre tycker jag att du ska prova OS X. Det är ett fantastiskt enkelt operativsystem att handskas med bara man sätter manken till den första veckan. (Precis som med Windows första veckan).

Det spelar ingen roll vad någon säger, OS X ÄR ett bättre system. Bättre i detta fall defineras som säkrare, smartare, användarvänligare och enklare (t.ex: att installera/avinstallera ett program. Dra ikonen till mappen "program". Avinstallera genom att dra den till papperskorgen. Istället för windows onödiga "lägg till / ta bort program, som har en ovana att hänga sig om du har många:P).

 

Hursomhelst, Windows är inte dåligt. inte alls. OS X är bara snäppet vassare.

Man kan trivas med windows och tycka det är bäst och allt sånt, det tyckte jag. sen provar man OS X och upptäcker att det faktiskt inte är så illa.

Gamla OS, ush. Nya OS, yes!

en New York Times journalist recenserade Vista såhär:

"Det känns som om Microsoft har samlat sina utvecklare, hållt upp en kopia av OS X och sagt; Gör en så nära kopia av det här som möjligt!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan förstå att du köra windows för att du vill spela spel annars kan jag inte begripa det. OS X är trevligare att använda. Visst det är lite sämre än Windows på film också men i övrigt så tycker jag OS X är snäppet vassare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan förstå att du köra windows för att du vill spela spel annars kan jag inte begripa det. OS X är trevligare att använda. Visst det är lite sämre än Windows på film också men i övrigt så tycker jag OS X är snäppet vassare.

 

På vilket sätt är OS X sämre än Windows på film? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som topic!

 

Är det bara jag som enbart kör Windows på min Mac? (alu iMac)

 

Förmodligen är du ganska ensam, men strunt i det! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är OS X sämre än Windows på film? :fundersam:

 

 

Bättre codecs till Windows samt stöd för BD och HD DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre codecs till Windows samt stöd för BD och HD DVD.

 

Jasså, det var mer än vad jag visste, kanske har jag lägre krav :rolleyes:

 

Ett program jag saknar är BS Player dock...

Det var lätt att tidsförskjuta undertexter med om synkningen var tvivelaktig (ctrl+höger/vänsterpil)

VLC är väl inget vidare i det fallet :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså, det var mer än vad jag visste, kanske har jag lägre krav :rolleyes:

 

Ett program jag saknar är BS Player dock...

Det var lätt att tidsförskjuta undertexter med om synkningen var tvivelaktig (ctrl+höger/vänsterpil)

VLC är väl inget vidare i det fallet :armskeptisk:

 

Det problemet får man väl mest om man laddat ner sina filmer ifrån en tvivelaktig källa?

Vid dvd ser jag inga problem. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD är old school för mig. För dålig kvalitet. Man vill inte se på lågupplöst smörja när man kan se på högupplöst istället :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det problemet får man väl mest om man laddat ner sina filmer ifrån en tvivelaktig källa?

Vid dvd ser jag inga problem. :borstatanderna:

 

Så sant :D Men tvivelaktiga filmer (meningslösa komedier etc.) har oftast tvivelaktiga källor här :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker om OS X i det avseendet att det tilltalar mig rent estetiskt.

 

Eftersom jag har förflutet som systemkonsult så kan jag Microsoftsprodukter innan och utantill, vilket ger mig ett försprång där.

 

För mig känns inte OS X som ett säkrare os. Jag har själv aldrig haft problem med virus eller liknande genom åren... Inte heller med blåskärmar.

 

Användarvänligare och enklare? Kan jag inte hålla med om eftersom mycket känns direkt bakvänt för mig i OS X! Film tittar jag inte på datorn, utan den avnjutes tillsammans med min PS3 och BR-filmer.

 

Det är min personliga upplevelse som är den viktiga och inte vad fanboysen säger, på båda sidor.

 

Jag vill inte påstå att något os är bättre eller sämre än det andra, upplevelsen och lösningarna är olika. Ett klart minus för OS X är dock att jag upplever Office som segt och att det inte klarar av att importera de nya formaten som Office 2007 ger. Men det kanske ger sig under året med Office 2008.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte påstå att något os är bättre eller sämre än det andra, upplevelsen och lösningarna är olika. Ett klart minus för OS X är dock att jag upplever Office som segt och att det inte klarar av att importera de nya formaten som Office 2007 ger. Men det kanske ger sig under året med Office 2008.

 

Alla gånger. Men Office är segare på Mac.... liksom WMP och andra MS-progg... det verkar som om man inte gör proggen färdiga för Mac för att man ska köpa Windows..... Omvänt klagar många Winanvändare på QuicktimePlayer för Win. Det konstiga är att VLC fungerar alldeles utmärkt åt båda hållen. Skulle VLC-teamet vara så mycket smartare....? Knappast....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget illa menat mot dig personligen men jag tycker att köra Windows på en Mac är det dummaste jag har hört.

 

Du kan lika gärna plasthög från Acer eller vad det heter för 5k och spara en slant.

 

 

Utseendet är det man blir kär i hos en Mac men OSX är det som gör att stannar med det, man kan helt enkelt inte kan använda något annat när man väl har prövat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple gör förvisso sjukt snygga datorer, men jag hade aldrig lagt de extra pengar en iMac kostar gentemot en motsvarande bygga själv-pc för endast windows.

Att byta till OS X är bland det bästa jag gjort i mitt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså, det var mer än vad jag visste, kanske har jag lägre krav :rolleyes:

 

Ett program jag saknar är BS Player dock...

Det var lätt att tidsförskjuta undertexter med om synkningen var tvivelaktig (ctrl+höger/vänsterpil)

VLC är väl inget vidare i det fallet :armskeptisk:

 

om jag inte misstar mig kan man tidsförskjuta både ljud och undertext med VLC om man trycker på några bokstavstangenter? f,g,h,j tror jag, är inte riktigt säker dock. Tror det var så jag gjorde iaf :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...