Jump to content
Just nu i M3-nätverket

hur flyttar jag program till programmappen?

amphy

Recommended Posts

jag har haft min mac ett tag nu och har installerat några småprogram. de flesta jag har installerat hamnar automatiskt i programmappen, men två stycken (firefox och unrarx) gjorde inte det. jag har försökt att flytta dem dit men det bildas bara genvägar. s:

hur gör jag för att flytta hela programmet dit?

tack i förhand

Håll nere alt-tangenten när du drar.

hmm, jag testade det nu men det verkar inte funka. jag tror inte att det blir ett alias, det finns iallafall ingen liten pil på filen i programmappen.

själva filen flyttas dock inte, den stannar kvar på skrivbordet. jag försökte att mata ut den och starta azureus igen, men då kom den bara tillbaks till skrivbordet. :s samma sak händer med firefox..

finns det något annat sätt? :wacko:

edit:

och så en sak till om någon vet. när jag laddar ner ett program får jag alltid en .dmg fil, som sedan blir programfilen. men .dmg filen stannar alltid kvar, och om jag försöker slänga den säger den att jag inte kan det eftersom att programmet körs, vilket leder mig till att tro att den ingår i själva programmet? vad ska man göra med .dmg filen? :s

A_bite_of_the_apple
och så en sak till om någon vet. när jag laddar ner ett program får jag alltid en .dmg fil, som sedan blir programfilen. men .dmg filen stannar alltid kvar, och om jag försöker slänga den säger den att jag inte kan det eftersom att programmet körs, vilket leder mig till att tro att den ingår i själva programmet? vad ska man göra med .dmg filen? :s

Hej

Om denna varning kommer upp har progammet inte installerats i din programmapp. Om programmet är korrekt installerat ska du kunna mata ut diskimage:n och kasta .dmg filen

när jag laddar ner ett program får jag alltid en .dmg fil, som sedan blir programfilen. men .dmg filen stannar alltid kvar, och om jag försöker slänga den säger den att jag inte kan det eftersom att programmet körs, vilket leder mig till att tro att den ingår i själva programmet? vad ska man göra med .dmg filen? :s

Om du öppnar .DMG-filen ska du i 9 fall av 10 bara dra programmet/ikonen i .DMG´n till mappen program och släppa den där, efter det matar du ut .DMG´n antingen genom att dra den till papperskorgen eller klicka på den lilla pilen i finder. Det låter som du startat programmet från .DMG´n då kan den inte kastas/dismountas eftersom mycket riktigt programmet körs där :)

*don´t ask me how i found out..* :utskallning:

själva filen flyttas dock inte, den stannar kvar på skrivbordet. jag försökte att mata ut den och starta azureus igen, men då kom den bara tillbaks till skrivbordet. :s samma sak händer med firefox..

Då har du lagt ett alias till programmet i .dmg-filen någonstans, förmodligen i Dockan. Tag bort programmet från Dockan och dra dit det igen FRÅN PROGRAM-mappem.

tack så hemskt mycket alla! nu förstår jag äntligen hur man gör, gjorde fel första gången och råkade ta bort photoshop ( oops..:blushing: ), men nu funkar allt bra.

:bultandehjarta::bultandehjarta:

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...