Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iBook startar inte

dynaflux

Recommended Posts

Jag har en iBook G4 som fastnar under uppstart - äpplet och den "roterande solen" visas men sen händer inget mer. När jag bootar och håller nere Alt visas hårddisken så jag antar att den är intakt.

Vad kan det för fel?

Testa att boota med installationsskivan, håll "C" nedtryckt. Om du kommer vidare där, så kan/bör du reparera startskivan med Skivverktyg. Om den visar att något är fel, och som inte kan repareras, är det dags för Diskwarrior eller liknande. Går inte det, ja, då är det hårddiskbyte som gäller.

Glömde skriva att jag saknar installationsskivorna och då antar jag att det hela blir lite knepigare.

Vad är Diskwarrior?

Glömde skriva att jag saknar installationsskivorna och då antar jag att det hela blir lite knepigare.

Onekligen.

Vad är Diskwarrior?

Diskwarrior är ett program som reparerar hårddiskar, alltså inte fysiskt, utan det läser igenom hårddisken och skriver ny information på hårddisken, så att hårddisken kan läsas av datorn.

Ursäkta min totala okunnighet men jag är PC-man sedan mitten av 90-talet och började med Mac i höstas. New World för mig alltså. :-)

Finns det någon hypotetisk chans att Diskwarrior kan fixa det? Freeware?

Finns det någon hypotetisk chans att Diskwarrior kan fixa det?

Jo, men det blir nog billigare om du köper en Leopard retail från Apple, om du har en tillräckligt snabb iBook alltså (867 MHz). Annars kan du söka efter en begagnad Tiger-version (eller testa LeopardAssist - sök på nätet).

Genom att sedan installera via Arkivera/Installera, så får du ett nytt operativsystem, medan allt annat bör ligga kvar som tidigare på skivan (förhoppningsvis - ingen garanti).

Om disken är kass (klickar den, går den ovanligt varm, är den högljudd?) så kanske du måste skaffa en ny hårddisk, och då behöver du installationsskivor i alla fall.

Vad är Leopard Assist?

Det finns inga fysiska tecken på att det skulle vara något fel på hårddisken. Jag kan försaka innehållet på HD:n och göra en clean installation.

Det är en iBook 12" på 1 Ghz med 128+512 MB RAM.

Vad är Leopard Assist?

Det finns inga fysiska tecken på att det skulle vara något fel på hårddisken. Jag kan försaka innehållet på HD:n och göra en clean installation.

Det är en iBook 12" på 1 Ghz med 128+512 MB RAM.

LeopardAssist är ett program som gör det möjligt att installera Leopard på vissa datorer, som inte når upp till processorhastigheten 867 MHz. Men det är inte aktuellt för din del, du har ju 1 GHz, eller 1000 MHz, om man så vill. Du kan alltså göra en ren installation med Leopard på din hårddisk om du vill, utan LeopardAssist. Med en Leopard-skiva blir ditt datoranvändande lagligt också! ;)

Finns det något sätt att köra OS X gratis, som test (jag vill bara försäkra mig om att det inte rör sig om något allvarligt hårdvarufel)? Visst var det så att Leopard fanns som beta - antar att den inte går att köra längre.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...