Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

?Defenitioner kring systemminne?


A-P

Rekommendera Poster

Jag har lite frågor kring systemminnet. I Aktivitetskontrollen kan man ju kolla hur det ser ut med andvändningen och där delar den upp minnet efter fyra olika kategorier som hos mig ser ut så här.

 

Ledigt: 1,46 GB

Resident: 139,51 MB

Aktivt: 377,33 MB

Inaktivt: 28,85 MB

Använt: 546,23 MB

 

Vad betyder/menas med dessa?

 

Sen har jag en följdfråga på detta: När jag nyss startat datorn så finns informationen om minnet enligt ovan. Efter att datorn använts under dagen så övergår i princip allt ledigt minne till inaktivt minne, dvs:

 

Ledigt: 28 MB

Inaktivt: 1,4 GB

 

Det är inte exakt de siffor ovan men ni fattar poängen det lediga minnet blir jätte litet och det inaktiva blir jätte stort. Och även fast jag stänger ner alla processer och program som jag öppnat sedan starten så går det inte tillbaka till som det var när jag startade datorn. Vad betyder detta? är allt som det ska eller är någonting galet?

 

/A-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har 2 GB RAM. Av detta är 1,46 GB ledigt och 546 MB använt. Av det använda minnet är 377 MB aktivt (det begagnas av datorn för att utföra olika processer), 139 MB är resident (det har tagits i anspråk men används ännu inte) och 29 MB är inaktivt (det har använts men har ännu inte släppts fritt). Det inaktiva minnet blir ledigt när cacharna har tömts. Detta sker efter omstart eller när de inbyggda scripten har körts.

 

Allt det där är okej, det du ska kolla på är sidor in/ut. Minnet fungerar bra, eller är stort nog, om det saknas uppgifter under sidor ut (antal eller storlek).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inaktivt minne har en ganska vettig fördel. Om du startar ett program så måste det läsas in från hårddisken, vilket tar tid. När du sedan stänger programmet så ligger det fortfarande kvar i minnet, förutsatt att inte systemet hittar på något vettigare att göra med just det minnet. Det gör att om du startar programmet igen så startar det snabbare eftersom datorn slipper läsa från hårddisken.

 

Testa genom att när datorn är nystartad öppna exempelvis iPhoto, stäng det sedan öppna igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...