Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini med två skärmar?


Katana

Rekommendera Poster

Hej,

det är så att jag undrar om en Mac Mini klarar av att driva två skärmar som inte speglar varandra. Går detta eller är grafikkortet för svagt för detta? Vad behöver man i sådana fall köpa till?

Fungerar det annars att driva två externa skärmar på en MacBook?

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Nej. Problemet är att det bara finns en utgång och ska det drivas två skärmar med olika bildinnehåll måste det finna två separata utgångar. Spegling är som sagt en baggis, bara man pytsar.

 

Det finns lite speciallösningar, som flitiga surfare brukar länka till varje gång frågan kommer upp, men då handlar det om att "lurar" grafikkortet att det är en enda skärm som är exempelvis 2048x768 pixlar och sedan har man två 17-tummare som står precis bredvid varandra.

 

Att samtidigt driva till exempel en 15-tummare och en 24-tummare eller en teve i deras tilltänkta upplösningar är inte möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Problemet är att det bara finns en utgång och ska det drivas två skärmar med olika bildinnehåll måste det finna två separata utgångar. Spegling är som sagt en baggis, bara man pytsar.

 

Vad behövs för att klara det. Nu är det egentligen inte två skärmar jag behöver utan en skärm och en TV till minin.

 

Jag testade det här men det fungerade mycket dåligt.http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/other/wf_image_viewer.aspx?NoCache=00x3zc45hsum2545hz2pdvu1&PicSize=2&ProdID=5010117589

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Att samtidigt driva till exempel en 15-tummare och en 24-tummare eller en teve i deras tilltänkta upplösningar är inte möjligt.

 

Jag vet inte om jag helt förstår.

Om jag vill driva en TV och en skärm samtidigt från det enda uttaget, (speglat), är det möjligt om jag väljer rätt

TV-skärmkombination? ev. tjock-TV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt kan du nog glömma men du kan ju alltid köpa en VGA switch så kan du byta mellan 2 displayer om du vill. Tex en TV och en monitor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt kan du nog glömma men du kan ju alltid köpa en VGA switch så kan du byta mellan 2 displayer om du vill. Tex en TV och en monitor.

 

VGA-switch , finns det? Jag har bara sett switch som växlar två datorer mot en skärm inte två skärmar mot en dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller ja. Splitter heter det då. Säkert ganska dyra dock. Räkna med ett par tusen spänn för ngt som är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Att samtidigt driva två skärmar samtidigt i samma upplösning, exempelvis 1920x1080/60Hz är alltså möjligt med hjälp av en aktiv splitter, men dessa kostar i regel ett par tusen. Effekten är densamma som vid bildskärmsspegling via grafikkortet.

 

En manuell switch kostar betydligt mindre men då kan du som sagt endast driva en skärm i taget. Detta brukar lösa de flestas problem.

 

Det är alltså omöjligt att få två skärmar samtidigt med olika upplösningar (alltså utökat skrivbord), säg en 15-tummare med 1024x768 och en teve med 1920x1080,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har en mac mini intel och kör windows, går det att köpa ett externt grafikkort och köra 2 skärmar med olika upplösning? Går det på pc så borde det ju gå på en mac som kör windows!?

 

Jag håller på att bygga in datorn i min bil och jag har beställt en 7" touchscreen men jag vill också ha en 15" bredvid. Jag har redan köpt en mac mini utan intel processor som jag nu måste sälja eftersom jag antagligen behöver en intel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet så spelar det ingen roll om du har 2 grafikkort du måste ändå ha samma upplösning på bägge för att få ut hela desktoppen. Extended desktop ska inte vara några problem iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Om ni undrar efter en switch och en splitter i samma? då är det här en bra lösning:

 

LÄNK

 

Bra pris också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...