Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CD-försäljningen fortsätter att avta


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

Följer den fortsatta utvecklingen med intresse. Något annat nu än när man var tvungen att köpa en LP för att komma åt en låt (fast då var LP-skivor ganska billiga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är intrssant att se att även MacWorld följer drevet och på fullo tror att piratkopierinmg ALLTID är boven i dramat när det gäler minskande försäljning av musik. Kunde ni inte komma på något bättre?

 

Hur påvisar ni att det verkligen är som ni skriver? Var kan jag finna er källa till att piratkopiering skulle vara en bidragande orsak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

hallå är du blind eller?

 

"Minskningen tros bero på den omfattande piratkopieringen" = inget som säger att detta är 100% ren fakta

 

"Minskningen beror på den omfattande piratkopieringen" = 100% ren fakta

 

Hade du brytt dig om att läsa hela artikeln så hade du sett att det längst ned står

 

Källa: Appleinsider

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart den avtar... CD är ju så 1900-tal :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hallå är du blind eller?

 

"Minskningen tros bero på den omfattande piratkopieringen" = inget som säger att detta är 100% ren fakta

 

"Minskningen beror på den omfattande piratkopieringen" = 100% ren fakta

 

Hade du brytt dig om att läsa hela artikeln så hade du sett att det längst ned står

 

Källa: Appleinsider

Jag läste det där faltiskt, men det är sååå lågt att ens tänka tanken på att det skulle kunna vara piratkopiering när det inte ens går att belägga. Det är sådant man väntar sig läsa på AB, inte på MW.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är intrssant att se att även MacWorld följer drevet och på fullo tror att piratkopierinmg ALLTID är boven i dramat när det gäler minskande försäljning av musik. Kunde ni inte komma på något bättre?

 

Hur påvisar ni att det verkligen är som ni skriver? Var kan jag finna er källa till att piratkopiering skulle vara en bidragande orsak?

 

Personligen tror jag att det lika gärna kan bero på de höga priserna eller helt enkelt att det mesta av dagens musik suger.

 

Men det är mina privata åsikter och att lägga in dessa åsikter och sedan länka till AppleInsider känns fel, bättre att ni får säga det i kommentarerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad anser ni är ett rättvist pris på en full CD? :ThumbsUp:

Vad bör en låt för nedladdning kosta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

en CD anser jag inte bör kosta mer än 100:-. Är det ett specialalbum osv kan jag tänka mig betala lite mer. En singelskiva får inte kostar mer än 10:-

 

5kr per låt skulle jag utan svårigheter kunna tänka mig att betala om jag laddar ned låten, förutsatt att den är DRM-fri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

the_fine: Allt handlar om vad man kan påstå eller inte. Du påstår att "...det inte ens går att belägga" att piratkopiering är en bakomliggande orsak. Då är motfrågan ifall du har något belägg för att Nielsen SoundScan, vilka står bakom de aktuella uppgifterna, på något sätt har genomfört en felaktig undersökning?

 

Naturligtvis har du inte det, utan du har som så många andra bara en åsikt i frågan. Du har bara väldigt svårt att inse att det är just en åsikt.

 

Här är något du verkligen behöver lära dig: när man skriver nyhetsreferat håller man sig till de fakta som finns tillgängliga i sammanhanget. MW:s nyheter hänvisar bara till vad som har sagts på annat håll. MW påstår ingenting om vad som är rätt eller fel och lägger ingen värdering i frågan.

 

Att skriva webbnyheter kan ibland vara förbaskat otacksamt. Mycket tack vare att sådana som dig inte begriper grundläggande principer som att skilja på just vad som är egna åsikter och vad som är fakta i sammanhanget. Du har inte ens koll på vem som påstår vad...

 

Ett typiskt exempel på att hugga huvudet av budbäraren. I det här fallet för att budbäraren återberättar något som inte stämmer överens med dina åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, budbäraren är inte där för att tänka, bara återge det som han/hon blivit tillsagd att återge. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är intrssant att se att även MacWorld följer drevet och på fullo tror att piratkopierinmg ALLTID är boven i dramat när det gäler minskande försäljning av musik. Kunde ni inte komma på något bättre?

 

Hur påvisar ni att det verkligen är som ni skriver? Var kan jag finna er källa till att piratkopiering skulle vara en bidragande orsak?

Nu var det ju inte han som postade artikeln som påstod det men jag håller annars med, utvecklingen kan mycket väl bero på det positiva i att DRM börjar försvinna, fler & fler har datorer & internet, folk lär sig mer och mer att handla över nätet, CD-priser är fortfarande för höga, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en CD anser jag inte bör kosta mer än 100:-. Är det ett specialalbum osv kan jag tänka mig betala lite mer. En singelskiva får inte kostar mer än 10:-

 

5kr per låt skulle jag utan svårigheter kunna tänka mig att betala om jag laddar ned låten, förutsatt att den är DRM-fri

 

Ungefär den nivån vore önskvärd.

 

I begagnatbutikerna i Göteborg är det för övrigt i stort sett de priserna som gäller för populära skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste det där faltiskt, men det är sååå lågt att ens tänka tanken på att det skulle kunna vara piratkopiering när det inte ens går att belägga. Det är sådant man väntar sig läsa på AB, inte på MW.

 

Är du Sveriges största nedladdare som tar åt dig personligt eller vad?

 

Det är väll inte så konstigt att det har med piratnedladdningen att göra, den som inte kan dra den kopplingen är nog 5 år och har precis fått sitt första lego och måste be sin pappa om hjälp för att bygga i hop den.

 

Fakta = De flesta jag känner laddar ner och köper ca 0-2 skivor om året.

Fakta = De flesta av de som laddar ner idag, köpte 4-10 skivor om året för kanske 3-5 år sedan.

 

Tänk efter hur du och de folk du känner gör. Om du tänker efter bara en kort stund så tror jag nog att de flesta du vet laddar hellre ner än att köpa.

 

Sen så är ju skivan dyr och väldigt många föredrar gratis framför dyr. Och när det inte fanns piratnedladdning så var man tvungen att köpa skivor, dom var dyra redan då.

 

Jag köper fortfarande skivor, men har gått över mer och mer till att köpa via iTunes.

 

Sen så han handlar jag allt mindre för det görs inte lika bra musik längre, men för den stora NRJ-Massan så görs det kalasbra musik, och jag tror att det är de som laddar hem mest.

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs följande artikel om fildelning, upphovsrätt och äganderätt - återkom sen och diskutera vidare:

 

http://www.expressen.se/1.993294

-----------------------------------------------

Inte en del av artikeln:

 

CD-försäljningen har avtagit i över tio års tid nu efter de glada fem åren 1990-95 då "alla" skulle ersätta sina gamla LP-skivor med dito CD. Det är alltså de som ville ha en fräschare version av sin gamla samling som stod för majoriteten av försäljningen. När dessa var nöjda avtog försäljningen drastiskt. Lösningen? Remasters, få de gamla stoll..., öhh, köparna att återkomma genom att locka med ännu bättre ljud och låtar som inte fick plats när det begav sej på 50-80-talet. Nu är detta också avklarat så vad göra härnäst?

 

Tonårsfjantarna som mimar till elektroniska stulna AC/DC-riff samplade av fjantiga svenskar och töntiga amerikaner säljer inte. De har aldrig varit i närheten av de stora artisterna från förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag att det lika gärna kan bero [...] att det mesta av dagens musik suger.
Amen to that! :yeahbaby:

 

Ja, så kan det mycket väl vara. Fans av mycket av dagens musik har för dålig personlig koppling till artisterna. En och annan utgåva i min lilla samling äger jag mest för att stödja bandet i fråga, som att köpa en VHS istället för DVD då DVDn inte ger lön till skaparna (bandet).

 

Fakta = De flesta jag känner laddar ner och köper ca 0-2 skivor om året.

Fakta = De flesta av de som laddar ner idag, köpte 4-10 skivor om året för kanske 3-5 år sedan.

 

Här kan jag bara tala för mig själv, naturligtvis, men själv köper jag mycket mer skivor tack vare gratis (illegal) nerladdning än jag annars gjort. Sen att det alltid finns band man kan lita på i vått och torrt och köpa skivan vid lanseringstillfälle men i och med mp3-nerladdning får man lust att upptäcka nya band och hitta nya pärlor gratis, innan man bränner hål i plånboken.

 

Tänk efter hur du och de folk du känner gör. Om du tänker efter bara en kort stund så tror jag nog att de flesta du vet laddar hellre ner än att köpa.

 

Så är det nog dessvärre.

 

Sen så är ju skivan dyr och väldigt många föredrar gratis framför dyr. Och när det inte fanns piratnedladdning så var man tvungen att köpa skivor, dom var dyra redan då.

 

Precis och ställen som ITMS håller också för höga priser i mitt tycke.

Det går inte att använda i syfte att upptäcka nya artister då det, prismässigt, skiljer för lite mellan CD och iTunes. Då kan man lika gärna köpa hela paketet med en gång. För "ett paket" är vad ett album är för mig. Man betalar inte bara för musiken i sig utan också för omslag, förpackning, text och häfte. Detta är en del av upplevelsen som tyvärr förbises mer och mer verkar det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, jag köper åsås mer genom att "Provlyssna" på artister.

Men det är inte många som gör som du och jag och sedan köper det vi gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag att det lika gärna kan bero på de höga priserna eller helt enkelt att det mesta av dagens musik suger.

Jag ser inga fel i att handla direkt med artisten, om man nu vet precis vad man vill ha.

 

Jag var väldigt flitig för några år sedan med att handla med Musikhugget på Masthuggstorget i Göteborg. De direktimporterade CD-skivor för alla oss som tycker just att dagens pop-musik "suger". Rekommenderas!

 

Det mesta av radiobruset, även på TV för den delen, är s.k. skräpkultur designad att sälja först & främst. Se t.ex. Idol på Tv4 som ett lysande exempel. Men det finns lyckligtvis alternativ för den musikaliskt medvetne och nyfikne.

Gör som skrevs ovan, handla direkt med artisten eller direktimportera via något företag.

 

Nu tror ju inte jag på att orsaken bakom minskad CD-försäljning enbart beror på att folk börjar bli mer kulturellt medvetna, men internet har sannolikt åtminstone påverkat. Folk exponeras mer för vad som finns "där ute", och kanske något lite udda från Australien, Brasilien eller Kanada fastnade?

 

Här är en sida med musik av en ung och mycket begåvad artist, Mosaik.

Bara ett exempel bland tiotusentals där ute.

http://www.scene.org/~radix/mosaik/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fascinerande att så många av er är så gubbiga (trots att vi troligen är jämngamla) så ni nedlåter er till att antyda att CD-försäljningen sjunkit delvis pgr av att de moderna artisterna är så dåliga.

 

Problemet är att det nedladdning är enkel och möjlig. Hade skivbolagen varit lite förutseende så hade de tagit täten. De skulle ha sett till att så få som möjligt skapade sig en vana att ladda ner olagligt. Mao byggt en privärd och enkel produkt.

Apple har bidragit till min olagliga nedladdning. Jag köpte musik via Itunes under min första tid med min fantastiska MBP. När jag sedan upptäckte att all musik endast höll 128-kvalite så "tvingades" jag hitta andra vägar. Det är svårt att få mig att byta tillbaka.

 

Jag tror att artister och deras bolag får hitta andra vägar att tjäna pengar. Distributionen av musik får enbart ses som en marknadsföring för kommande konserter etc.

 

Läste en intervju med Timbuktu, där han uttryckte sig "Nedladdning är fett" (fritt ur minnet). Han antydde att han laddade ner en hel del musik själv.

 

Min point är att oavsett om man tycker det är rätt eller fel, det är nog bara att gilla läget och anpassa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För "ett paket" är vad ett album är för mig. Man betalar inte bara för musiken i sig utan också för omslag, förpackning, text och häfte. Detta är en del av upplevelsen som tyvärr förbises mer och mer verkar det som.

 

Du uttrycker en personlig åsikt. Det har jag all respekt för. Men du lever i en annan värld. Den förgångna... Albumen kommer att försvinna... inte bara omslag, förpackningar etc. Men hela albumformen. Det har ju aldrig varit enklare att blanda musik.

Jag är en superintresserad storkonsument av musik, men jag har laddat in alla mina CD-skivor i datorn och burit upp dem på vinden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...