Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa MySQL-databas


Nikke

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag tänkte försöka ge mig in i Wordpress-instruktionen som finns i senaste Macworld. Men det börjar inte så bra, vet inte vilket version av MySQL jag ska välja?

 

Se gärna bilden! Är det 32-bitars, eller 64-bitars? Och vad är skillnaden mellan "Package format" och "TAR format"?

 

Jag har en MacBook, 2,2 ghz, Intel core 2 duo, 2 gb ram. Om det kan vara av värde att känna till.

post-25827-1199723214.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit Mac OS X 10.4 (x86) som är till Intel datorer. Package format är .zip och Tar packages har filändelsen .gz.tar alltså bara olika sätt att komprimera filen. Båda formaten går bra att öppna med OS X inbyggda arkivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Package format" är en förkomplierad en binär packad i en DMG-fil, ett vanligt installationspaket dvs. I TAR-varianten får du en massa källkod som du måste kompilera själv (knappa i Terminalen), varför det kan vara smidigare att välja package istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Någon mer som har någon idé angående 32- eller 64-bitarsinstallationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå mannen (Nikke) nu börjar det hända saker här ! :D

I Wordpress mappen skall du byta namn på filen wp-config-sampel.php till wp-config.php

 

Högerklicka på den o välj att öppna med textredigeraren, då kan du ställa in användarnamn password mm.

 

Återkommer när jag kommit vidare :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Någon mer som har någon idé angående 32- eller 64-bitarsinstallationen?

G4-processorn som sitter i gamla maccar var en 32-bitarsprocessor. Om du har sådan ska du ladda ner 32-bitarsversionen. G5-processorn som sitter i de något nyare äldre maccarna som kom innan mac:ar med Intel-processor var 64-bitarsprocessorer. Core2duo-processorerna som sitter i nya maccar är 64-bitarsprocessorer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall jag inte ladda upp wordpressmappen & phpMyAdmin-2.11.4-rc1-all-languagesmappen till min webbplats.

 

O om jag gör det kan jag väl inte använda "localhost" då lär väll adressen till min sidan användas? eller är jag ute på en cykeltur?

 

Eller skall dessa mappar ligga i hårddisken/bibliotek/webserver/dokument ?

 

Såg någonstans här på forumet att det var någon som tyckte artikeln var bra! hur sjutton gjorde du för att få det att fungera?

 

MW har ni verkligen skrivit rätt o allt man skall göra i artikeln eller har ni lekt o missat ett stycke? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå mannen (Nikke) nu börjar det hända saker här ! :D

I Wordpress mappen skall du byta namn på filen wp-config-sampel.php till wp-config.php

 

Högerklicka på den o välj att öppna med textredigeraren, då kan du ställa in användarnamn password mm.

 

Återkommer när jag kommit vidare :D

 

Jag ska göra ett nytt försök ikväll! :)

 

Tycker nog att MW kunde förklarat lite tydligare i vissa hänseenden, men men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall jag inte ladda upp wordpressmappen & phpMyAdmin-2.11.4-rc1-all-languagesmappen till min webbplats.

 

O om jag gör det kan jag väl inte använda "localhost" då lär väll adressen till min sidan användas? eller är jag ute på en cykeltur?

 

Eller skall dessa mappar ligga i hårddisken/bibliotek/webserver/dokument ?

 

Såg någonstans här på forumet att det var någon som tyckte artikeln var bra! hur sjutton gjorde du för att få det att fungera?

 

MW har ni verkligen skrivit rätt o allt man skall göra i artikeln eller har ni lekt o missat ett stycke? :D

 

Nu har jag kommit till punkt 2 i guiden. Försöker knappa in följande i min webläsare: http://localhost/~Ditt användarnamn/phpmyadmin/

 

Vad är mitt användarnamn undrar jag? Har provat med det som står framför "huset" i finder, och även mitt admin-namn... Hjälp, tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...