Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny bil för 17.000:-


Pocahontas

Rekommendera Poster

Låter inte vettigt...men indiska TATA ska tillverka en bil och sälja den för 17.000:-

Hur mycket pengar det är för en indier vet jag inte men det är nog "dyrt" för dem..

 

http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_178481.e24

 

Kan inte tänka mig att världen blir renare om det säljs låt säga 10 miljoner sådana bilar i Indien.

Till Sverige tror jag aldrig den kommer...

 

Hoppas inte det är bilen på bilden som tänkts tillverkas ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter oroväckande med motorn över bakhjulen..men vi får se...plast det mesta...

 

Ser inte så pjåkig ut på bilden här

 

post-113-1199796075_thumb.jpg

 

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_moto...rticle58946.ece

 

 

Tillverkad av återvunnen plast, och enbart limmad ihop.. :chock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motorn över bakhjulen hade ju VW Bubblan på sin tid och Porsche har det fortfarande. Smart tillämpar även detta koncept men. En dylik konstruktion ställer rätt stora krav på karosskonstruktionen för motorutrymmet brukar annars utgöra en stor del av den energiabsorbtionszon som kan vara skillnad mellan liv och död.

 

Att den limmas ihop är föga oroväckande. Båtar och i synnerhet flygplan har limmats i årtionden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här bilen har också motorn där bak. Typisk en sådan hink till bil som försvaret hade massor av under 80-90-talen.

 

Pax för att sitta på flaket i händelse av en frontalkrock!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motorn över bakhjulen hade ju VW Bubblan på sin tid och Porsche har det fortfarande. Smart tillämpar även detta koncept men. En dylik konstruktion ställer rätt stora krav på karosskonstruktionen för motorutrymmet brukar annars utgöra en stor del av den energiabsorbtionszon som kan vara skillnad mellan liv och död.

 

Att den limmas ihop är föga oroväckande. Båtar och i synnerhet flygplan har limmats i årtionden.

 

 

Jo jag vet nog, vi får se hur det är med stabilitet och krängningar..inte säkert den bilen når våra breddgrader, men det hade varit kul och se den i ett sladdtest..

 

Limmat vet jag också, frågan är vad sorts plast det blir av återvunnen plast...fleeceklädd kupé ;)

Men jag ska inte vara negativ, vore jättekul om det verkligen kom en liten pärla...en ny Trabant kanske :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här bilen har också motorn där bak. Typisk en sådan hink till bil som försvaret hade massor av under 80-90-talen.

 

Pax för att sitta på flaket i händelse av en frontalkrock!

 

 

Undrar vad de fyllt flaket med ? 4 ton bly? De var helsicke vad den blev knusad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar vad de fyllt flaket med ? 4 ton bly? De var helsicke vad den blev knusad

 

Gissningsvis fyra feta Bayrare med var sin back Weiss Bier och en kartong Wurst! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet nog, vi får se hur det är med stabilitet och krängningar..inte säkert den bilen når våra breddgrader, men det hade varit kul och se den i ett sladdtest..

 

Limmat vet jag också, frågan är vad sorts plast det blir av återvunnen plast...fleeceklädd kupé ;)

Men jag ska inte vara negativ, vore jättekul om det verkligen kom en liten pärla...en ny Trabant kanske :crossfingers:

 

Så himla befogad frågeställning. En av de svåraste sakerna är ju att ge fordonet en vridstyv kaross för väghållningens skull samtidigt som men vill hålla ner materialåtgång för kostnadens och viktens skull. Flexar skiten för mycket lär den orma sig fram igenom kurvor. Typ som gamla cabbar gjorde innan man kom på att en bil utan tak måste styvas upp väldigt mycket.

 

Såg en jänkare på strippen en gång på 90-talet. En 70-talare. Motor och låda var tokpreparerade men han hade glömt att matcha karossen med drivlinan. Vid fullt pådrag vred sig bilen så att fram och bakruta krossades!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar vad de fyllt flaket med ? 4 ton bly? De var helsicke vad den blev knusad

 

Jag har haft en sådan dubbelhytt och en vanlig buss. Jag tror att det var Vi bilägare som krocktestade VW-bussen mot en volvo 245 och volvon fick så mycket stryk medan bussen var nästan intakt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det positiva är väl att om du blir fastklämd behöver du bara ett värmeljus för att komma ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...