Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

I morgon börjar Macworld Expo


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

I morgon måndag drar en av årets största Machändelser, Macworld Expo i San Francisco, i gång. Mässans höjdpunkt är förstås Steve Jobs keynote som äger rum på tisdag klockan 18.00 svensk tid. Chefredaktör Nils Holmlöv finns på plats och kommer att bevaka allt som sker direkt inifrån Moscone Center.

 

Till en följd av att hela IDG byter lokaler kommer nyhetsrapporteringen att äga rum i detta forum i stället för på macworld.se ända fram tills på onsdag. Som alla vet kan byte av ip-nummer innebära vissa problem och vi ber er därför att ha överseende med de eventuella tekniska fel som kan komma att uppstå.

 

Så vad kommer då att presenteras på årets Expo? Rykteskvarnen har i sedvanlig ordning malt på och de prylar det talas mest om är:

 

– En mini-iPod med lägre lagringskapacitet, mindre storlek och framför allt ett lägre pris.

 

– En ny version av servern Xserve med G5-processor.

 

– Uppdaterade versioner av Apples ”i-program”.

 

– Final Cut Express 2.0.

 

– iBox – en enhet som påstås ha bland annat hårddisk och dvd-brännare och låter dig spela in tv-program och kommunicera med datorn via trådlöst nätverk (802.11/Airport). Mer info om detta rykte finns hos Macosx.com

 

– Snabbare Power Mac G5. Detta är nästan att räkna med om Steve ska kunna leva upp till sitt löfte om att nå 3 gigahertz innan sommaren. Enligt den pålitliga ryktessajten Thinksecret kommer det dock inga snabbare modeller under Macworld Expo, utan först om några veckor.

 

– Demonstration av nya versioner av Microsoft Office och Virtual PC.

 

Dessutom fyller Macen 20 år 2004 så någon form av jubileumsmodell kan inte helt räknas bort. Andra rykten gör gällande att Apple tänker släppa helt nya programvaror. En av dessa skulle vara en Word-konkurrent, eventuellt kallad iWrite.

 

Sist men inte minst har vi nya skärmar. De nuvarande modellerna har funnits på marknaden ett bra tag och det skulle inte komma som en stor överraskning om en uppsättning efterföljare presenteras på tisdag.

 

Så, kära forummedlemmar, vad tror ni Steve visar upp den 6:e? Och vad blir hans ”one more thing”?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad han kommer få in i de där 90 minuterna.

 

Nytt på iPodfronten är vad jag vet 100% säkert.

 

Ny Xserver, men den kan komma även om några veckor...

 

Snabbare PowerMac G5s, ja, men även de kan komma om några veckor...

 

iBox, har jag inte hört talas om ifrån någon i Europa. Kanske en US only produkt, men skeptisk...

 

Sen så har jag hört en massa om en Megabook. En bärbar som har en massa godis. Större skärm, värre grafikkort, dubbla processorer (?) och en massa "lull lull" för att kunna motivera G4 i 9 månader till.

 

På mjukvarusidan kommer något nytt. Tycker det är mycket snack om att "The Keynote" kommer bli det mest innovativa på flera år. Fast jag tar det med en stor nypa salt. Fast just nu hade man kunnat sitta på planet på väg västerut, men nu sitter man här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Tog bort ditt dublett-meddelande, mcdonald.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iBox låter onekligen spännande, nu när jag går i funderingar på en DVD-brännare ihop med min TV.

Blir till att avvakta utvecklingen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryktas har det ju gjort om bättre Safari, då blir man ju nyfiken vad det kan innebära.

Mindre iPod, får väl bli något i stil med Jens of Sweden då, men blir säkert inte billigare än den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Men är det bekräftat ännu att Jobs ska hålla någon keynote?

Javisst, här läser du mer om den saken.

denna sida kommer allt att direktsändas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det bekräftat ännu att Jobs ska hålla någon keynote?

Javisst, här läser du mer om den saken.

denna sida kommer allt att direktsändas.

Vilket klockslag är det svensk tid ?

 

//Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Men är det bekräftat ännu att Jobs ska hålla någon keynote?

Javisst, här läser du mer om den saken.

denna sida kommer allt att direktsändas.

Vilket klockslag är det svensk tid ?

 

//Magnus

Det står i nyheten ovan, 18.00. Då litar jag på att vi alla sitter bänkade?

Jag rapporterar löpande i detta forum om vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryktas har det ju gjort om bättre Safari, då blir man ju nyfiken vad det kan innebära.

Mindre iPod, får väl bli något i stil med Jens of Sweden då, men blir säkert inte billigare än den.

Det jag har hört så rör det sig om minihårddiskar på 1,2 samt 4 GB. Fyrkantig men smal och liten sak. Enligt de källor jag har så kommer det bli en wow känsla utan like. FAST man skall inte glömma att Apple förr har skickat ut prototyper till utvecklare för att känna av marknaden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Ryktas har det ju gjort om bättre Safari, då blir man ju nyfiken vad det kan innebära.

Mindre iPod, får väl bli något i stil med Jens of Sweden då, men blir säkert inte billigare än den.

Det jag har hört så rör det sig om minihårddiskar på 1,2 samt 4 GB. Fyrkantig men smal och liten sak. Enligt de källor jag har så kommer det bli en wow känsla utan like. FAST man skall inte glömma att Apple förr har skickat ut prototyper till utvecklare för att känna av marknaden...

Ryktesspridarna verkar vara uppdelade i två läger i den här frågan. En del säger att det blir fråga om mini-hårddiskar medan andra påstår att det blir flash-minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig kvittar det egentligen bara de inte blir för dyrt :) Jag kan väl tänka mig lyssna 5min då o då på en apple mp3 spelare bara för sakens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Mig kvittar det egentligen bara de inte blir för dyrt :) Jag kan väl tänka mig lyssna 5min då o då på en apple mp3 spelare bara för sakens skull.

Haha, du är en sann Appletaliban du! :D;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig kvittar det egentligen bara de inte blir för dyrt :) Jag kan väl tänka mig lyssna 5min då o då på en apple mp3 spelare bara för sakens skull.

Haha, du är en sann Appletaliban du! :D;)

Det är klart ;) De 5min jag kan tänkas lyssna på musik när jag inte är hemma kan jag lika gärna köra i min P900 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, en iBox vore guld och gröna skogar. Har tänkt mig att köpa en dvd-spelare snart, och en EyeTV till macen, samt en extern hårddisk för alla inspelade program. Men en iBox skulle lösa alla de funktionerna på ett mycket bättre sätt, så OM en sådan presenteras så kommer jag att beställa en från Applestore snabbare än ni andra hinner säga Wooow! Men detta är för mycket av en önskedröm för att öht kunna vara sant. Tyvärr.

 

Men en mini.iPod på 2Gb skulle även den beställas fort! Har alltid tyckt att de nuvarande iPodarna är för stora för mig, både i ren storlek men även utrymme. Så mycket musik behöver jag inte ha med mig, då är det bättre med en fysiskt mindre enhet.

 

Mega-PB låter inte så värst troligt. Redan 17" anser jag vara lite för stor för att man ska kunna ha med den på ett vettigt sätt. Men dubbla 1.42GHz vore ju fint...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte heller att snabbare Powermacs kommer att presenteras under expot, de kommer nog att smygas in i Applestore nästa tisdag istället. För liten nyhet för att Steve ska ödsla sin dyrbara tid på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att presentera nya snabbare datorer tycker jag borde ha högre prio än o presentera en ny funktion i iDVD ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag funderar på är nya skärmar. De flesta verkar tjata om att skärmarna ska vara i alu-legering för att passa med G5:orna. Men allvarligt talat, hur många har egentligen sin G5:a uppe på skrivbordet? (Tyvärr antagligen fler än vad jag tror...) Det som skärmen ska passa ihop med är egentligen tangentbordet, och en alu.skärm passar sannerligen inte så bra ihop med det nuvarande plast-tgb:t. Så det betyder att de kommer att lansera ett alu-tgb? Isf kan man lika gärna även måla väggarna gråa, flytta till Ruhrområdet, ha brushed-metal som skrivbordsbakgrund samt ständigt ha Graphite-utseendet på. Oj vad kreativ man måste känna sig då...

 

Nä, fy för böle. Mer färg i vardagen ger ett gladare liv! Ge tillbaks mitt oranga dasslock!!! *snyft*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men orange ;) argh den färgen får mig att må illa, jag tyckte nog aldrig om de olika kulörerna på Imacarna :) De nya snow imacarna är snygga.

 

g5an är snygg men jag skulle nog inte vilja ha allting på mitt skrivbord i alu för det. jag har en beige pc här under för att lätta upp lite ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore faktiskt väldigt kul om, när Apple använt alla upptänkliga färger på sina datorer, kommer fram till att den nya modefärgen ska vara beige.

 

"Oh, and one more thing... The new, almighty, G6! With an ultracool, astonishing beige design!" Och publiken vrålar ut ett stort WOOOW!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem vet om 10 år kanske? ;) Då kan de ju va lite inne med lite retro design hehe Fast då lär vi väl ha fått G8 eller nåt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryktesspridarna verkar vara uppdelade i två läger i den här frågan. En del säger att det blir fråga om mini-hårddiskar medan andra påstår att det blir flash-minnen.

Ja, det är som vanligt!

 

Fast jag tycker de källor som talar om små hårddiskar är bombsäkra så. De hade rätt om iBooksuppgraderingar, 17" powerbbooken mm... Så vi får se imorgon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är 20-årsjubileum måste det till nåt extra enligt amerikansk filosofi. De produkter som är nämnda ovan ser jag inte kunna generera det riktiga superdraget... möjligen om det kom nån vansinnigt maxad jubileumsmac.... annars tror jag att en lågpris iPod är ett måste och gärna med flashminne!!

 

Mjukvarunyheter skulle kunna vara en iWrite. Appleworks verkar ju ha somnat in för alltid och jag tror inte Steve o grabbarna står och tittarpå när MS skyfflar in stålar på ett fult och klumpigt Office. Alla ropar ju efter nåt så man slipper MS-eländet.... Sedan släpper man det för Windows SAMTIDIGT!! Det vore COOLT!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...