Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildskärm/ grafikkortet eller vad?


Heppa

Rekommendera Poster

Har fått ett problem med min Power Mac G4. Då jag jobbar med färgplattor och använder vissa färger som tonats ner till 20-50% av full styrka så syns dom inte på skärmen (men dom finns där och blir korrekta på utskriften). Jobbar med In Design CS2. Har konstaterat att det inte är fel på programmet och heller inte på skärmen. När dokumentet plockas upp i en annan dator så visas det också korrekt. Kan det vara grafikkortet?

 

Förbryllad...

 

Kan ni ge mig något tips?

tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått ett problem med min Power Mac G4. Då jag jobbar med

färgplattor och använder vissa färger som tonats ner till 20-50% av

full styrka så syns dom inte på skärmen (men dom finns där och blir

korrekta på utskriften). Jobbar med In Design CS2. Har konstaterat

att det inte är fel på programmet och heller inte på skärmen. När

dokumentet plockas upp i en annan dator så visas det också korrekt.

Kan det vara grafikkortet?

 

Förbryllad...

 

Kan ni ge mig något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kör Apple Hardware Test via installationsskivan; vid omstart, håll knappen "H" nedtryckt och följ instruktionerna. Programmet testar även grafikkortet, i alla fall om det är original.

 

2. Var djävulens advokat: Koppla din skärm till den dator där allt fungerar. Om färgerna inte visas, kan du trots allt konstatera att det är fel på skärmen. Om inte, så:

 

3. Sätt i ett annat grafikkort i din dator (om du nu har tillgång till ett, och du kan se färgerna via detta grafikkort). Om färgerna visas, så är det nog grafikkortet som spökar.

 

4. Om det under 3 inte visas färger, ja då vete tusan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Slog ihop trådarna till en. Heppa, posta inte samma fråga i olika trådar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Har fått ett problem med min Power Mac G4. Då jag jobbar med färgplattor och använder vissa färger som tonats ner till 20-50% av full styrka så syns dom inte på skärmen (men dom finns där och blir korrekta på utskriften). Jobbar med In Design CS2. Har konstaterat att det inte är fel på programmet och heller inte på skärmen. När dokumentet plockas upp i en annan dator så visas det också korrekt. Kan det vara grafikkortet?

 

Förbryllad...

 

Kan ni ge mig något tips?

tack!

 

Du behöver kalibrera skärmen. Apples inbyggda funktion för det hjälper ganska långt. Alternativt är din skärm dålig eller slutkörd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svarat i den andra, identiska, tråden du lade upp (varför två förresten?).

 

shit happens (rent misstag)

Förresten... Tack för tipsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kör Apple Hardware Test via installationsskivan; vid omstart, håll knappen "H" nedtryckt och följ instruktionerna. Programmet testar även grafikkortet, i alla fall om det är original.

 

2. Var djävulens advokat: Koppla din skärm till den dator där allt fungerar. Om färgerna inte visas, kan du trots allt konstatera att det är fel på skärmen. Om inte, så:

 

3. Sätt i ett annat grafikkort i din dator (om du nu har tillgång till ett, och du kan se färgerna via detta grafikkort). Om färgerna visas, så är det nog grafikkortet som spökar.

 

4. Om det under 3 inte visas färger, ja då vete tusan.

Jag har tillgång till ett grafikkort som sitter i en annan dator av exakt samma modell. Så nu undrar jag om det 'bara' är att byta, eller om det finns några om eller men att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tillgång till ett grafikkort som sitter i en annan dator av exakt samma modell. Så nu undrar jag om det 'bara' är att byta, eller om det finns några om eller men att tänka på.

Nej, det är bara att byta ut dem. Men tänk på att inte ladda upp dig* med statisk elektricitet, så att du inte zappar grafikkorten... Men testa kalibrering först, som Thomas skrev, jag tänkte inte på att du kanske inte hade testat det.

 

*Gå gärna barfota och ha bara bomullskläder på dig. Annars finns det speciella armband att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...