Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Cinema"-widescreen till iMovie


larslucidor

Rekommendera Poster

Jag filmade (dumt nog) i widescreen på min DV-panasonic kamera. Trodde egentligen detta var ett anamorft format, men det blev brevlåda, dvs bilden är "bara" är beskuren med svart 16:9-ram. När jag importerar detta till iMovie 06 fattar den inget - den tar in klippen med brevlådemask, men konverterar sedan till ett ännu plattare format. Hur kommer man förbi detta?

 

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har prövat importera i 16:9, men det blev inte bättre. En lösning vore om iMovie bara tog materialet som det är, men det verkar inte gå att komma förbi den ofrivilliga konverteringen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste du ha en gammal Panasonic, väl?

 

I alla fall: Skapa ett 4:3-format. Innan importen kryssar du ur rutan om automatisk brevlådekonvertering (Inställningar->Import)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja kameran är ny men ett reafynd - kommer att ha behov av vanlig DV ett tag till, verkar som formatet är på väg bort i snabb takt. Modellen, NV-GS230E, har nog ett par år på nacken.

 

Tack för tipset, det borde vara lösningen! Jag hade sett kryssrutan men satte den inte i samband med detta.

 

By the way- det ska gå att importera iMovie-projekt till Final Cut Express. Men det gäller väl bara iMovie 8? Man kan dra klippen i iMovie 6 till FCE, men det blir lite rörigt och man kan inte dra nytta av det man gjort i iMovie.

 

:) /L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja kameran är ny men ett reafynd - kommer att ha behov av vanlig DV ett tag till, verkar som formatet är på väg bort i snabb takt. Modellen, NV-GS230E, har nog ett par år på nacken.

 

Tack för tipset, det borde vara lösningen! Jag hade sett kryssrutan men satte den inte i samband med detta.

 

By the way- det ska gå att importera iMovie-projekt till Final Cut Express. Men det gäller väl bara iMovie 8? Man kan dra klippen i iMovie 6 till FCE, men det blir lite rörigt och man kan inte dra nytta av det man gjort i iMovie.

 

:) /L

Vad jag hört/läst ska FCE kunna öppna projektfiler skapade i iMovie 4-6. Har inte FCE själv, så jag vet inte. iMovie fyller alla mina behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...