Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Raid 1 + Iomega Ultramax ?


dextrocell

Rekommendera Poster

Hej,

 

Kör i dagsläget redan Timemachine på en annan, mindre disk som inte räcker till riktigt. Nubehöver lite hjälp med att få en Iomega Ultramax disk att fungera i Raid 1 läge med min iMac. Disken är 1 TB stor och skall enlgit Iomegas information samt dokumentationen på CD skivan gå att ställa in till Raid 1 genom dipswitchar på baksidan.

 

Ansluter jag disken med Firewire 800 direkt ur låda ploppar en disk på full storlek på dirket. Stänger jag av disken och ställer om till Raid 1 dyker den inte upp någon stans längre.

 

Någon som har fått Iomega Ultramax att fungera i Raid 1 läge och kan berätta vad jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Om du ändrar på switcharna måste du såklart också formatera om disken! Raid 0, 1 och vanlig "spanning" använder väldigt olika sätt att organisera filerna på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas för ditt snabba svar.

 

Självklart måste disken formateras för att man ska kunna använda den. Problemet är dock att disken i Raid 1 läge INTE dyker upp någon stans i datorn. Med andra ord finns det ingen disk att formatera om enligt ditt förslag.

 

Hur gjorde du för att få disken att fungera i Raid 1 läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Katana,

 

självklart har jag även kollat i samtliga verktyg, inklusive skivverktyg. Vill även förtydliga än en gång att jag läst dokumentationen som ingick, samt även letat på Iomegas sida.

 

Tipsen är att man skall kolla anslutningar om datorn inte hittar disken. Efter som det fungerar i levererat läge, Raid 0, men inte när jag slår om till Raid 1 med samma kablar kan det kanppast var den fysiska anslutningen.

 

Tacksam för svar av någon som har erfarenhet av att köra Raid 1 på en Iomega Ultra Max disk svara på tillvägagångssättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det kan ligga i själva proceduren, att du måste stänga av enheten, dra loss kablar, ändra switcharna och sedan ansluta igen.

 

Dessutom eftersom det är raid1/0 ifrån själva ultramaxens sida, en hårdvaruraid, snarare än en mjukvaruraid, måste en raid-konfiguration på något sätt initieras från själva ultramaxen. Kolla om det finns någon form av "reconfigure"-knapp eller liknande.

 

På större raidsystem är det en separat raid-styrenhet som ofta innehåller ett inbäddade linux som används. Något liknande fast i mycket enklare utförande borde finnas här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst!

 

Via Iomegas sida hittade jag ett user to user forum där problemet togs upp rätt ingående. Användaran där klagar rätt duktigt på den kassa dokumentationen samt att Iomega inte gjort något åt problemet.

 

I dokumentationen som skickades med framgår helt enkelt inte alla stegen.

 

Efter att ha ställt om switcharna på baksidan, måste man man starta upp enheten med "rebuild knappen" intryckt i några sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...